Mat - Hur ska jag ge?
Jag har idag en kastrerad hankatt på 3 år. Han har ätit specific adult och jag har nyligen bytt till applaws och canigans med högre kötthalt.
Han verkar gilla maten och magen verkar må bra av det.
MEN och det här har varit bekymret innan också, han började hetsäta när jag gav bara det som det står på påsen, utdelat morgon och kväll. Fick rådet att göra så för att få fart på råttfångningen, men hjälpte inte ett skit.
I stället gav jag honom en stor skål full med mat och efter en vecka slutade han att hetsäta (om han inte har varit ute länge och är vrålhungrig)
Men det känns som att han äter mer och mer och blir tjockare och tjockare. Har jag gett mat i skålen så är allt borta ett par timmar senare. Som att han äter för att han har tråkigt , men han har ingen brist på leksaker och sysselsättning när han är inne.
Förra året var det samma sak tjock och go på vintern även om han inte var en fotboll, men sprang av allt på sommaren.
Jag trodde de skulle bli mättare på applaws med 80% kötthalt.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Mitt råd är att du tar bort torrfodret och att du erbjuder herrn blötmat istället. Torrfoder är inte lika mättande som blötfoder. 🙂
Precis som #1 säger och ge honom en rå kycklingvinge då och då för att både motverka tandsten samt att det tar lite längre tid för honom att äta upp en vinge. Rå mat överhuvudtaget är bra att ge, men inte mer än 10% av det dagliga intaget (alltså om du ger rått kött varje dag utöver blötmaten).
Vilken blötmat ger ni då? Jag köper några färdiga påsar om det är från Mjau kanske, och ibland har han fått en tonfiskburk.
Och ger ni en blötmatspåse per dag då och har lite torrfoder på sidan, eller hur gör ni?
Och kycklingvingarna behöver man introducera honom lite i taget som när de får nytt torrfoder?
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Vår katt var likadan, nu får hon blötmat på bestämda tider och sen har vi en "foderlabyrint" med torrfoder som står framme dygnet runt. Då får hon pilla fram en bit i taget så då kan hon inte hetsäta, och samtidigt får hon kämpa lite för maten.
Vi har modellen med en kant, den skulle vara lite svårare än den utan. http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/tiger-dinner-foderlabyrint.html
Precis som någon skrev, vi ger också nån kycklingvinge och köttbit varje vecka! Vi varierar mellan bozita och mjau blötmat!
#3 Mjau och Bozita anses vara de bästa märkena just för att de inte innehåller varken spannmål eller socker. Mina katter får dela på ungefär en tetra om dagen de gånger de får blötmat, en tetra är på 380 gram. Då får de endast blötmat och inget torrfoder.
Precis när man ger rått kött måste man börja med att ge lite åt gången så magen hinner med.
Här serveras Mjau eller Bozita blötmat och Orijen torrfoder med hög kötthalt i en foderlabyrint som liknar den #4 har fast den är i porslin. Inte den billigaste varianten men det är en riktigt stadig pjäs: http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/tiger-diner-keramik-vit.html
#3 Hur mycket du ska ge beror på hur mycket kissen ska väga. Om 4 kg är en normal vikt så kan man räkna ut. Ger du Mjau från konserv brukar man säga att det räcker med 250 gram om dagen. Man räknar på kcal dem ska ha per dag. Är katten väldigt aktiv, går upp eller går ner av mängden får man justera så det blir rätt. Går han dessutom ut får han ju i sig en och annat att gnaga på, vilket också måste räknas in i den dagliga given. Men oftast äter katten för den är uttråkad innomhus, vilket kan stämma om han är mer inne när det är kallt och inte får den dagliga stimulansen utifrån. Har han klättermöjligheter och leker du med honom tills han är trött varje dag? Det är inte samma som att ha leksaker och sysselsättning. Ibland krävs det att vi är aktiva i leken för att det ska bli något. Da Bird är något du skulle kunna prova. 🙂
Det är vad som krävs av en när man har innekatt 😉
Bra som # 8 skriver att du ska räkna ut hur mycket mat katten behöver. På Kattstatus hemsida finns beskrivning av hur man gör.
Troligen är det med katter som med människor att det tar alldeles förskräckligt mycket motion för att för mycket mat ska gå åt av motionen. Mängden mat är alltså det mest väsentliga.
Välj blötmat utan spannmål och andra kolhydratkällor kompletterat med rått kött av något slag några gånger i veckan. På sikt kanske du går över till barf men stressa inte.
Tack så mycket!
Ja jag tror i längden att det är för att han är uttråkad på vintern. Han har klättringsmöjligheter och jag leker med honom. Men det bästa är ju en ny kartonglåda eller påse :P Herregud där kan han leka i timmar om man kastar in en råtta då och då. Han haft liknande leksaker som Dabird men den ser ju ut att ha roligare fjädrar som kan vara värt att testa.
Sist vi vägde hos vetrinären var nog vid kastreringen vid 6 månader :P Då vägde han 4,8kg. Så 5kg är nog lagom att räkna på. Men
Nu har jag kollat runt lite, men varför är mjau och bozita så bra? Verkar som det är helfoder? Men varför är inte applaws mjukmat och http://www.naturesmenu.co.uk/ som det står 80-95 kötthalt på djuraffärerna bättre då?
Och foderlabyrinten, har ni mjukmat i toppen när ni ger mat eller fastnar det då?
Han har en foderboll som vi ger i ibland och det älskar han. Så en labyrint skulle han nog älska för han är ju lite för smart ibland. (han har lärt sig att låsa upp dörren där maten är, även om jag har låst och nyckeln sitter i! )
#10 Mjau och bozita är helfoder utan spannmål, till ett bra pris! Applaws är också bra, emn betydligt dyrare.
#10 Försök hitta på nya roliga saker efter hand. Ge honom kartong att busa i ena dagen och en påse den andra dagen ta sen undan dem och ge något annat. Katter vill ofta ha variation, så att ha samma leksaker framme brukar inte vara så jättekul. Men tar du bort vissa och sen tar fram dem blir de som nya.
Da birden låter som en äkta fågel och triggar de flesta katter. Men det finns en och annan som inte låter sig luras också 😉
Mjau och Bozita innehåller inget spannmål vilket Applaws mjukmat gör. I alla fall de jag tittade på som hastigast. Visserligen är det ris och inte alls så stor mängd 1% men det kan vara bra att undvika att ge det på heltid. Du kan absolut alternera med det om han blir lite kräsen.
Du behöver inte köpa dyra laburinter utan kan med hjälp av det du har hemma fixa till själv.
Iskubsform måste han pilla ut torrisarna ifrån. Olika höga glasburkar (se bara till att han inte kan få ner huvudet) som han måste peta upp torrisarna ifrån. Skokartong med hål i som han även där måste pilla ur. Toarulle som du viker ena sidan på och stoppar in några godbitar i andra öppna änden. Tar ett tag att få ut. Det du behöver är bara lite fantasi👍
#10 Applaws blötmat är inget helfoder så man kan inte ge endast denna blötmaten. Nature's Menu har jättebra innehåll, förutom senior som innehåller brunt ris. Jag brukar köpa deras godis på Grizzly Zoo, spannmåls- och sockerfritt! Men maten är också dyr.
Mjau/Bozita är svensktillverkad, mycket bra innehåll (hög kötthalt), spannmåls- och sockerfritt och det kostar inte skjortan att köpa.
#10 nej, foderlabyrinten står i vardagsrummet och blötmaten får dom i vanliga matskålar i köket:) #12 Jättebra förslag att testa innan man skaffar en labyrint, vi gjorde också så innan vi skaffade labyrinten, dock tippade vår katt äggkartonger, iskubsformar och burkar och åt allt direkt från golvet. Så då skaffade vi en kartong men den tuggade hon sig rätt snabbt igenom istället..
Har helt missat att Applaws blötfoder inte är ett helfoder. Tack för upplysningen #13 Läste bara snabbt på innehållsförteckningen.
Visste heller inte att applaws inte var helfoder, eller attdet innehöll spannmål. Det sistnämnda förvånar mig eftersom de har bra torrfoder..?
#15 Tycker det är lite snett att man faktiskt får sälja blötmat som inte är helfoder. Det är i princip som att köpa kyckling, koka den själv och servera… Vilket är grymt mycket billigare än att köpa kokt kyckling på burk. 😂 Dessutom står det på animail.se att det är tillverkat i Thailand….
#16 I vissa sorter är det "endast" 1% ris, men i andra ännu mer. Håller med dig om att det är lite konstigt med tanke på att man inte ens behöver ha kolhydrater i blötmat! De har också väldigt udda smaker på sin mat typ kyckling med ost, sparris eller pumpa?
#17 Fast tonfisk till katt är ju inte heller helfoder, det gäller att läsa på förpackningen så man vet vad man ger.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#18 Absolut! Men beställer man från animail t.ex. så står det inte att Applaws är ett kompletteringsfoder.
#19 Det står ffa inte att det är ett helfoder 😎
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#20 Nej, men det tänker man kanske inte på och tar det för ett helfoder ändå. Det står inte heller att Bozita är ett helfoder.
#16 Det förvånar mig faktiskt inte med tanke på att Mjau har fantastiskt blötfoder men torrfodret duger knappt som godis. 😐
#17 Bra att veta, sökte bara snabbt på nätet och fick upp några sorter.