Behöver tips och råd!!:)
Hej! Jag är 18 år och går gymnasium, jag har flyttat till egen lägenhet nu och jag är otroligt sugen på att skaffa en kattunge! Jag har vuxit upp med katter så det är inget nytt men då har det alltid varit ute katter, nu skulle de ju bli en inne katt. Min lägenhet är på ca 22kvm de kanske låter lite men planlösningen är bra så själv tror jag inte att katten skulle tycka det blir för litet, finns möjligeter att sitta på fönster brädan hoppa på hyllor som sitter på väggen osv:) Det jag bekymrar mig mest över är om katten klara sig under tiden jag är i skolan? Min plan är lite att skaffa den på sportlovet så kan jag vara med den en hel vecka i sträck:) alla tips och hjälpande kommentarer uppsakttas!!:)
Skulle vara jätte snällt om någon ville hjälpa mig:)
Skaffa inte en ensam kattunge är mitt svar. Ska du ha kattunge bör du ha två. Det är inte snällt att lämna den helt ensam om dagarna. Känner du att två är för mycket skulle jag välja en vuxen som visat att den inte vill ha kompisar.
Skaffa hellre en ungkatt från ett katthem eller en vuxen de klarar sig bättre ensamma och du gör även en god gärning samtidigt.
Annars är det väldigt svårt att hitta en kattunge som är tillräckligt lugn för att klara av att vara ensam så långa perioder som krävs om du går i skolan på heltid.Annars finns risken för protestbeteenden med kissande och bajsande eller rivande på väggar och möbler.
Om du berättar var du bor kanske jag kan rekommendera dig ett bra ställe att köpa en katt på.köp gärna en från en hittekattförening dom är oftast märkta,vaccinerad och ibland kastrerad och du får det till ett rabatterat pris och katten är "färdig" när du köper den så då ger du den en bra start hos dig.
22 m2 är alldeles för litet för en katt även om det uppfyller lagens krav. En ensam katt som ska sitta och vänta på dig hela dagarna är inte bra och visst kan man skaffa två men det går aldrig och jag menar aldrig att veta hur de två katterna kommer att gå ihop med tiden. Mor och dotter är inte bra, två systrar kan gå bra men kan bli osämja, två bröder har högre odds, mor och son lite bättre chans än mor och dotter.
Tänk på att om katterna inte trivs kan det bli kissande på fel ställen, rivna tapeter mm som du blir ersättningsskyldig för.
Tänk också på att nu när du är ung är du säkert ute och träffar dina kompisar flera gånger i veckan så tiden ensamma för katterna blir mycket mer än när du är i skolan. Vad ska du göra när du gått ut ur gymnasiet? Det är kanske stor sannolikhet att du kommer att flytta och då kommer till ett ställe där man inte får ha husdjur.
Åt vilket väderstreck ligger lägenheten? Den kommer att bli mycket het när solen ligger på och med katterna kan du inte öppna fönstren hur som helst så det blir lätt bastu.
Har du räknat efter om du när du går i skolan har råd att ha katt? Mat, strö till kattlådan, plötsliga veterinärräkningar blir en del i månaden.
Ska du bo i din lägenhet även under loven? Kommer du att åka på semester och var ska då katten/katterna vara, tillsyn två gånger per dag.
Jag tror nog att du tycker om katter men vänta några år med att skaffa egna. Det finns katthem som söker jourhem för längre eller kortare tid. Kanske något för dig de närmaste åren?
#3 jag bor i Skellefteå :)
Är inte sportlovet typ bara om någon vecka?
Tänk på att katten lever i mellan 14-20 år, köp inte en katt bara på impuls.
Du bör träffa katten en eller två gånger innan du bestämmer dig så att du är säker på att det är just den kattindividen du vill lova bort 20 år av ditt liv till.
hur länge får du bo i lägenheten du har nu? vad händer sen? tänk om du träffar en potentiell partner som visar sig vara kattallergiker?
har du pengar att försörja en katt (mat, sand, försäkring, och händer det något ska du ha råd med veterinär också)?
Tänk noga innnan du skaffar katt, det är inte en slit och släng vara, det är en fantastisk levande liten varelse som förtjänar att man är beredd på ett livstidsansvar.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#6 som sagt jag har växt upp med katter så jag vet vad det innebär till stor del, men jag håller fortfarande på att överväga vad som är bäst för katten såklart! Lägenheten jag bor i för jag bo hur länge jag vill i, och jag har redan ett väldigt stabilt förhållande så det kommer inte bli några problem, pengar har jag:) Är tacksam för alla svar:)
Vuxen/ungkatt som omplaceras/från katthem då det inte är shysst för en liten kattunge att vara själv men 22 kvm känns lite trångt för 2 katter :)
Och bara för man har katt betyder det inte att man inte kan leva, jag har jobb, häst och hänger med kompisar och hinner ändå lägga tid på katterna, sen har jag ju 3 så dem har sällskap av varandra, men ändå, proriterar man hinner man med både djur och mycket annat :)
Såg att du i somras skrev att du skulle köpa en kanin. Har du kvar den?
Sajtvärd Katter iFokus
Jo de stämmer:) nej tyvärr inte längre..de var en underbar kanin men nu när jag har flytta har jag inte haft möjligheten att ta med den… Eftersom att han var van att få hoppa runt på väldigt stora ytor. Tro bara inte att jag bara skaffar djur och sen her iväg dom för de är inte sant, tog mycket väl hand om min Teddy var med han flera timmar per dag!
Du borde ha lärt dig att saker kan hända som gör att ett djur inte får plats i ens livssituation och att djur inte är slit och slängvaror. Försökte du inte ens hitta en ny ägare till kaninen? Jag tycker att du ska vänta några år med att skaffa dig fler djur.
Om du tycker du bor för litet för en kanin så blir det ju verkligen för litet för en katt :)
Självklart hittade jag ett mycket bra hem åt kaninen! Ja eftersom när jag bodde hemma hos mina föräldra hade vi stora utrymmen dom bor ute på landet så den var ju inte van vid små ytor så tyckte inte det var rättvist att ta med han.
#12 Skillnaden mellan katter och kaniner är att en kanin inte har möjlighet att utnyttja golvytan medan katten faktiskt använder även höjden i rummet. Om man tänker på att ha hyllor och olika gömställen som kan göra bostaden mer spännande fungerar det utmärkt med katt på 22 kvm.
TS, vad som däremot inte är klokt är att låta en liten kattunge sitta ensam i 8-10 timmar per dygn. Det är definitiv inte vänligt. En kattunge är en bebis som behöver mycket tillsyn, trygghet och stimulans för att må bra. Helst ska den ha en kompis som också är aktiv. En annan kattunge eller nästan hellre en något äldre katt som kan ta vid där kattmamman avslutade sin uppfostran.
Som någon redan sagt i tråden bör du fundera över vad du gör om din livssituation förändras. Att ha en fast relation vid 18-års ålder är inte detsamma som att det kommer att vara länge. Det är inte en relation i mer mogen ålder heller, men man har mer erfarenhet att ösa ur när det gäller hur man hanterar den typen av förändring och det är lättare att ha en plan för hur man hanterar livet som ensamstående kattägare.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#14 har absolut tänkt på höjden och har flera hyllor på väggen som går bra att hopp upp på, nej jag vet att de inte är bra för den att vara ensamma så länge! Jag har en fast relation och stabil inget annat, förstår hur ni tänker men de är ju bara jag som vet, och min pojkvän gillar katter me vi är inte sambos så jag skulle som bli ensam kattägare hur som helst och det ser jag inte som något problem alls! :)
Jag tror det skulle funka hur bra som helst med 2 katter i en etta, särskilt om man kan bygga "på höjden" med hyllor och klättermöjligheter. En katt kan nog bli lite ensam om dagarna så två är optimalt. 2 syskon skulle väl passa utmärkt.
Det går väl att få kattungar från katthem också? Speciellt nu på våren då många utekatter får ungar.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Vad har du tänkt att göra efter att du tagit studentexamen? Söka arbete? Gå på högskolan någonstans? Finns det arbete inom det område som du har någon utbildning för och/eller som du vill göra? Vem ska ta hand om katten om du åker på semester? Hur ser du på ditt liv närmaste fem åren? Går du alltid hem direkt från skolan och stannar hemma hela kvällen? Går du aldrig hemifrån på helger? Var ska du ha katten om du hälsar på där du bodde förut?
Du behöver inte svara på dessa frågor här om du inte vill men försök svara på dem i förhållande till att skaffa katt.
Vi hade bara en katt från början och hon var aldrig ensam mer än tre timmar i sträck på dagarna, men de få gånger vi skulle ut på någon helg blev det dock längre och vi fick så dåligt samvete så vi började stanna hemma istället. Nu trivs jag bättre hemma så för mig gjorde det inget men kan vara bra att tänka över! Men nu när hon fått en kompis kan jag stanna kvar på skolan någon timme extra utan dåligt samvete för jag vet att hon busar med den andra katten, och det är väldigt skönt. Dock är det viktigt att tänka igenom allt riktigt, innan vi skaffade katt diskuterade vi vem av oss som skulle ha bäst förutsättningar för att ha katten om det skulle ta slut mellan oss, vi kollade upp kattpensionat och personer omkring oss ang kattvakt och liknande. Vi har även ett "reservhem" ifall våra framtida barn skulle bli allergiska eller liknande. Sen räknade vi på månadskostnad och sparade även undan så vi har pengar till veterinärkostnader. Jag och min sambo är båda 21, och visst, vi är unga och studenter men vi har tänkt igenom alla möjliga scenarion som jag vet att många äldre med djur i min närhet inte har gjort. Så tänk igenom allt som kan dyka upp i ditt liv de kommande 10-15 åren och försök hitta lösningar till det så tror inte jag att det är några problem. Har en kompis som bor med en katt på 21 kvm, och mest troligt flyttar det snart dit en till, hon har byggt allt på höjden och går ut på selpromenader varje dag, ibland får hon inte sova på nätterna när katten leker men det är det enda hon"klagat" på.
#18 tack för en jättebra text! Katten kommer vara min inte min pojkväns Alls självklart kommer han hjälpa till lite men det är min i grunden, sen bor vi inte tillsammans:) Jag är väldigt mycket hemma när jag inte är på skolan, jag är aldrig ute å dricker på helger och sånt. Har även familj som kan sköta om den om det skulle behövas! Var faktiskt och kollade på tre helt underbara små kattungar idag! Hon som har dom tycker inte alls det ska bli några problem, hon föreslog även att jag skulle ta två stycken..så jag har börjar överväga det skulle ju kännas väldigt bra att dom har varandra under den tiden jag är borta:) Sen bor vi väldigt bära varandra så vi pratade även om att jag skulle få "prov" ha den hos mig:) så skulle de verkligen inte funka och katten inte trivs får den åka hem igen, vi ska även få in flera besök innan den flyttar hit och när den har flyttat kommer de och hälsa på me:)
#15, 18 och 19 jag önskar att alla som gick i kattköpartankar gjorde en lika gedigen hemläxa som ni har gjort. Jag är imponerad över hur väl ni tänkt igenom olika scenarion och hur ni ska lösa det. #18 jag är speciellt imponerad över att ni sparar pengar för de oförutsedda utgifter som trots allt dyker upp när man har ansvar för en annan individ.
Till er båda: bry er inte om bittra kommentarer. Ni är mer väl förberedda än många andra som skaffar katt. Och TS, gör som kattsäljaren föreslår dig - köp 2 kattungar på en gång.
Medarbetare Hittekatter iFokus