En katt till som är döv?
Hej alla. Behöver lite råd och tips om vad ni tycker. Tar det lite kort. Jag har en skogskatt på 5 1/2 år som jag tog från en förening när han va liten. För två månader sen tog jag från en förening en 6 månaders katt och det fungerar jättebra. De leker, busar och sover ihop och verkar helt enkelt älska varandra. Kan tillägga att jag har astma och kattallergi, men det fungerar bra, bara jag tar min medicin… Nu är jag så sugen på skaffa mig en kattpojk till som är 6 månader och döv. Är jag dum om jag gör det???
Tack på förhand/ Cilla
Nej tror du att set funkar och du har rät förutsättningar kan du ju testa på prov? Har hört att en döv katt som bor med hörande funkar hur bra som helst dom lär sig av varandra:)
Hej!
Jag hade en hörande katt (5 år vid tillfället), då jag bestämde mig för att skaffa mig ännu en kisse. Då visste jag inte att hon var döv, utan de som sålde henne sa att hon troligen hör "lite" dåligt. Dvs hon är stendöv. Men det har gått jättebra. Min gamla katt tar hand om henne och det fungerar jättebra. Nu är kissarna 9 + 4 år gamla.
Sen beror det ju alltid på deras mentalitet mm. Man kan ju sällan veta i förväg, det är bara att prova sig fram.
Min döva kisse får man visa lite mer med händerna vad man vill, och aldrig smyga sig på henne. Dvs ge henne lite förvarning om hon sover att försiktigt vidröra en tass el dyl. Min döva katt "pratar" otroligt mkt och högt. =) Inte alltid jättekul på morgonen om man är trött, men mat vill hon ha 06.00 varje morgon. Så är det bara.
Lycka till med din kisse. Släpp inte ut den bara =) utemiljö på egen hand är ingen bra kombination för döva katter.
Be healthy, keep up, and be you.
And love the cats
MC/ Efva
Ps; Ska du verkligen utsätta dig själv för ännu fler katter om du har allergi? DS
Be healthy, keep up, and be you.
And love the cats
MC/ Efva
Tack för era svar. Och det är det jag oxå funderar på att jag har allergi. Förstår att ni undrar. Får svar i morgon om jag eller nån annan får han. Tänkte att det får avgöra. Tänker ibland ej på att jag har det eftersom jag mår bra. Får se. Alla katter jag tagit hand om i mitt liv är det med hjärnan jag tänkt, nu hjärtat <3
#4 Att det fungerar med 2 katter är inte detsamma som att det kommer att fungera att ha 3 katter med tanke på din allergi. Förr eller senare är det risk att medicinerna inte hjälper när allergenet i din närhet ökar. Då kanske du blir tvungen att omplacera alla dina katter. Inte kul för dem och inte kul för dig. Håll dig till de 2 du redan har.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack alla :)
Min kille var allergisk när vi köpte första kissen! Nu har vi två och han känner inget trots att han inte äter mediciner! Så det kan ju bli bättre med men det är ju en chansning tyvärr :/ lycka till i vilket fall :)