Kokt nötfärs som skonkost?
Min ena katt har haft diarré ett tag nu. Ska till veterinären på måndag. Tänkte ge henne skonkost över helgen. Problemet är att hon är allergisk mot både kyckling och fisk. Räknas kokt nötfärs som skonkost? Eller måste den vara rå? Hon vägrar äta om det är rått.
Hur mycket ska man ge och hur ofta?
Ska hon vara fastande ett tag innan eller är det bara att börja direkt?
Kokt förs eller rå färs har jag andvändt som skonkost :)
Kokt går alldeles utmärkt :) Det optimala är om de är fastande i 12 timmar dvs under natten brukar räcka, så tarmen hinner reparera sig lite. Men det går också bra att börja direkt. Om det är möjligt ska du ge ca en tsk varannan timme eller fördelat på så många portioner under dagen som möjligt.
Tji fick jag. Hon kommer nog inte att äta när det är kokt heller.
Testa att blanda i lite äggula. Det brukar vara poppis.
Tack för tipset :) Ska prova det!
Hon är omöjlig min donna! Den andra katten står och skriker som om det vore julafton. Får prova igen när hon är riktigt hungrig.
Ta lite i din hand, mellan fingrarna, och mata henne så går det nog ner. Ta fram ett par nypor som får bli rumsvarma för då luktar det mer så katten blir intresserad. Mina katter är inte så förtjusta i köttfärs men blandfärs är gott. Köp bara kött med svenskt urprung.
#7 Trodde det skulle funka så jag provade. Men icke! Hon beter sig ungefär som att jag försöker döda henne. Hon spottar ut det lilla jag får in i munnen.
När Jag vande in min på rått så fick jag mortla torrfoder och sen strö pyttelite av det dammet över köttet så att det luktade annorlunda. En enda liten torrfoderkula räckte gott och väl, sen slank att jag gav dem ner :P
Koka lite blandfärs som du smulat sönder i relativt mycket vatten så att det blir en soppa med lite köttfärs. Kanske kattan slickar i sig buljongen och dessutom kan ju någon köttbit råka följa med. Men koka rätt länge så att smak från färsen hinner komma ut i kokvattnet.
#9 Det har jag provat :) Även marinerat i såsen från blötmat och blandat i godis. Testat med olika köttsorter. Hon är den envisaste katten jag mött! #10 Det var så jag började nu! Sen provade jag att blanda i äggula och sen provade jag att stoppa in lite i munnen hennes så att hon skulle känna smaken. Som sagt, sjukt envis ;( Skulle det kunna lindra diarrén om jag gjorde samma sak med hennes mat? Alltså ge pyttelite men ofta? Tänkte om jag inte får i henne köttfärsen alls fast hon blir hungrig.
Fasta över natten och små portioner i morgon med ett par timmar mellan är kanske det enda som återstår.
Pröva med Pro-Kolin eller FortiFlora. Innehåller probiotika som snabbt återställer magen egna bakterier.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#13 Vet du om det är bättre än diarsanyl? Det provade jag men det gav inget resultat. Men det skadar ju iof inte att prova en annan sort :)
PRO kolin är mkt bättre jag kör det själv och jag kör även stomax som är superbra :)
#15 Vart kan man köpa dom?
#16 Det finns på Apoteket och djursjukhusen säljer också oftast. Det kan du ge även under tiden du fasar in det gamla fodret också.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att de ovan föreslagna preparaten skulle ha någon medicinsk effekt mer än möjligen Prokolin. Men det står förstås var och en frittt att använda sina pengar till overksamma medel. De fungerar ju inte ens som placebo eftersom katten inte vet att den ska må bättre. Ägaren kan givetvis inbilla sig att det blir bättre.
#18 Fast probiotiska bakterier har ju en bevisad positiv effekt på tarmfloran. Och det är var pro-kolin innehåller :)
Jag fick aldrig i henne av köttfärsen trots ihärdiga försök av mig och sambon. Så jag kör på pytteportioner av hennes egna mat. Och än så har hon inte läckt iaf. Ptja, jag känner att jag kan lägga pengar på att prova iaf. Pro-kolin har jag för mig att jag sett på apoteket i stan. Ska dit och köpa det sen. Tack alla för era tips :)
Jag ger kattungarna ProKolin när de blir lite lösa i magen av något de inte borde ha ätit. De brukar bli bra i magen inom 48 timmar.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
# 21 Fast de kan ju ha blivit bra ändå.
Uppdatering av läget: Hon har inte läckt något alls sen i fredags på morgonen. Och hon verkar dessutom vara bra i magen :) Inte lika bubblig och gasig som hon har vart tidigare heller.
Vad skönt! :) Hoppas det håller i sig.