Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4421 ggr
paka
2014-02-13 14:42
0

Ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fråga om ögonen. Igen.
Jag känner mig osäker om ögonen ska vara så eller det handlar om någon inflammation? Han hade likadan då vi var hos veterinären. Jag använde ZilkEye ögondroppar några dagar och sen tvättade jag under ögonen med ljummet vatten. Det blir bra i några dagar och nu börjar det igen. I övrigt är han pigg, sover och äter. Överdriver jag?

paka
2014-02-13 14:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till foto:

Caifig
2014-02-13 17:29
1

Vad är det du tycker är konstigt? Ser ingenting uppenbart konstigt på bilden.

sagan
2014-02-13 18:03
1

Han har lite rostbrunt ögongojs.Kan ha lite känsligare ögon? Så badda försiktigt och ha i zilkeye då och då. Om det blir svullet och mer rinniga ska du kontakta veterinär. Är du orolig kan du alltid ringa och rådfråga en veterinär. Vissa katter har trånga tårkanaler och får då rinniga ögon mer ofta än sällan.

Caifig
2014-02-13 18:05
1

Båda mina katter har rostbrunt ögongojs och enligt vettis är det fullt normalt. Jag tycker han ser jättefin ut i ögonen och hade inte pillat mer än nödvändigt pga att det också ger en ökad risk för infektioner etc. 🙂

silversol35
2014-02-13 19:35
0

Var ser ni gojset?

sagan
2014-02-13 19:40
1

#5 Första bilden. Klicka på den så får du den zoomad.

silversol35
2014-02-13 19:45
1

ok, ja det var inte något jag hade reagerat så mycket på. Det är väl bara att torka bort det om inte katten tar bort det själv när den tvättar sig? Är det inte mer än så hade jag inte oroat mig.

[Lilyz]
2014-02-13 20:41
1

Tror det är tredje ögonlocket TS menar. Och jag vet inte om det är något konstigt men jag tycker det ser normalt ut? För på första bilden syns de knappt alls och på andra kisar han ju. 🙂

[Wraith]
2014-02-14 03:05
1

Ser inte heller något konstigt på bilderna, lite ögongojs är bara normalt och blinkhinnorna ser normala ut, ser dock lite trött ut på andra bilden så det kan säkert bidra till att de syns mer.

Första bilden tycker jag dock att något syns på hornhinnan, men jag tolkar det som skräp eller som lite slem, inget som syns på andra bilden iaf.

paka
2014-02-14 13:17
0

Tack för alla svar :)

Jag ser ingenting i själva ögon, bara i ögonvrån. Han var lite trött och vilade sig.
Det är inte den bruna som jag är bekymrad över.
I den högra ögonvrån syns ut som det är lite ”sårig” (inte riktig sår). Den vänstra är helt OK.
Jag börjar tro att det handlar om sand. Ibland krafsar han mycket ibland inte alls. Han använder två lådor. I en är Mjau och den andra Öko plus. Har börjat tvätta med ljummet vatten och sen torkar jag.
Som sagt: kanske överdriver jag men tycker att det är bra att fråga andra som har mer erfarenhet.

EvaSe
2014-02-14 19:50
1

Min ena katt får likadant. Jag tvättar varannan dag med ljummet vatten och "sminkrondeller" (Heter det så? Små runda typ tvättlappar).

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

sagan
2014-02-14 22:28
1

#10 Som jag skrev kan han vara lite överkänslig. Sen har en del katter väldigt ljust runt ögonen så man ser sådan mer tydligt. Jag skulle inte oroa mig utan torka ur vid behov. Ta det försiktigt då för mycket kan irritera mer än göra nytta. Blir han svullen och irriterad i ögonen så kan du kontakta veterinär. 

Rödbrun tårvätska kan tyda på svampinfektioner men behöver inte alls vara det. Vissa katter har som jag skrev innan trånga tårkanaler vilket kan ge samma reaktion.

paka
2014-02-15 10:24
0

Jag också tvättar med ljummet vatten och "sminkrondeller".

Ja, han  kan vara lite överkänslig. Jag tar det försiktig. Han är inte svullen och visar inte att han har besvär (blinkar inte eller ngt annat).

Tack :)