Skicka prov till SVA?
Jag vill skicka in prov till SVA för Giardia och tritrichomonas, men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Skriver jag bara ut en remiss och skickar med avföringsprov i vadderat kuvert? Katten har diarré till och från, vilka tester skulle ni ha gjort och i vilken ordning? Mask, Giardia, tritrichomonas? Katten är innekatt.

Jag skrev ut remissen och la kattbajs i dubbla plastpåsar och sen in i ett vadderat kuvert.
Jag skulle testa för mask, giardia, tritrichomonas
Stolt ägare till tre La permer
Följer med intresse, jag trodde nästan det var jag själv som skrivit trådstarten då jag precis tänkt göra samma sak och katten är också innekatt med skov av diarré. Han är ordentligt avmaskad men det hjälper inte, och misstänker att han fått en känslig tarm pga den tidvis dåliga avföringen. Funderar också på hur jag ska ta provet på allra bästa sätt.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Har precis suttit i samma sits och tro det eller ej men det blev bättre genom ett foderbyte… Jag uteslöt blötmaten (Mjau/Bozita) helt och gick till BARF istället… Dock har jag köpt "kolla masken" via http://www.vidilab.se/kollamasken/smadjur/ och bytt ut provet mot ett giardiatest istället kostnadsfritt…
Om katten aldrig haft direktkontakt med andra katter/andra katters revir så ska det till väldigt mycket för att DU ska ha fått med dig smittan hem till den (giardia & tritrichomonas)…
Fick råd utav min uppfödare att testa kött i 2 veckor (för det är perioden som katten klarar sig på med vad som helst som mat utan att få direkt brist på något ämne, som jag förstod det) och det gav resultat, så det är verkligen något jag kan rekommendera..
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#4 Tack för länken! Hur bytte du från mask till Giardia? Är det något man kan fylla i själv när testet kommer? Jag skulle hemskt gärna vilja barfa mina katter, men just katten som är dålig i magen vägrar rått kött. Har provat allt för att få henne att smaka. Men hon svälter hellre.
#5 På pappret som man får hem i kartongen så fyller man i att man vill byta :) (se bifogad bild)
Vad jag förstått är denna metod mycket billigare än att testa via SVA, dock kan inte Vidilab testa för tritrichomonas..
Har katten vart dålig i magen enda sedan den flytta hem till dig? är det raskatt eller huskatt? (anledning att jag frågar är för att om din(a) katt(er) skulle vara positiva så kan de komma ifrån uppfödaren om den aldrig varit i kontakt med ett annat revir/katt) och är det exempelvis en fd hemlös så kan den få smittan utifrån..
Okej hmm, ja det är svårt det där! Men vad ger du för mat för tillfället? Jag vet att Hills d/d brukar funkar bra att ge till katter som är dåliga i magen, det är dyrt men torrfoder utifall det är de som katten är van vid 🙂
#6 Jag har två sphynxar. Den ena är helt frisk medan den andra har haft otur. Hon har foderallergi (förmodligen mot flera sorters proteiner), hon har överväxt av jästsvamp och nu även dålig mage. Den dåliga magen har hon inte haft hela tiden.
Just nu beställer jag ett foder ifrån tyskland som heter Wildcat. Det är baserat på häst och innehåller inga andra proteinkällor eller spannmål. Är dock inte helt nöjd då jag tycker att kötthalten + fetthalten är för låg, men det är det enda fodret jag hittat dom inte innehåller kyckling, fisk eller spannmål.
Vad smart att man kunde välja. Då kommer jag nog göra så att jag fyller i att dom får testa för både mask och Giardia på samma gång. Beställde för två dagar sedan så det bör väl dimpa ner här snart.
#7 Om den ena är helt frisk och de delar låda/matskålar osv så skulle jag tippa på att det inte är giardia som härjar, men tyvärr kan man ju aldrig veta till 100% trots att man testar fritt.. (har testat fritt 2 ggr själv nu men lyckades som sagt få bukt på magarna med enbart kött)…
Oj, hmm, låter ju som en riktig oturssits! Jag som inte heller är så kunnig när det kommer till olika foder och vad de innehåller :/ men kyckling är ju en bas i de flesta foder och Acana är ju enbart gjort på fisk istället 😕
Är de jätteallergiska mot fisk eller funkar fiskolja? (vet inte mängden) men isåfall finns ju http://animail.se/ziwi-peak-cat-lamb-400g.html och http://animail.se/ziwi-peak-cat-venison-400g.html … Lamm sägs ju vara ett ganska milt/snällt kött.
Ja då borde du få hem det med posten snarast! Lycka till! 😉
#8 Nej, det känns ju ologiskt att det skulle vara en parasit när ena är helt frisk. Men jag börjar bli riktigt desperat och tänker testa allt jag kan komma på. Man blir ju knäpp när det är på det här viset. Det är ju alltid något tok med den ena katten. Hon reagerar väldigt starkt på fisk, så är fiskoljan dåligt renad så kommer hon garanterat att reagera på det. Känns lite som att jag sitter i en rävsax. Ska börja behandla henne med Itrafungol idag också pga av jästsvamp. Känns som att magen kommer att bli ännu sämre av det. Och testet har fortfarande inte kommit. Vill bara börja utesluta grejer så fort som möjligt!
Det fy vad jag förstår din situation!!! :( blev själv jäkligt desperat och ångestladdad över att inte göra tillräckligt för att lösa det :( men du kanske kan försöka igen att introducera enbart kött i små små bitar??
#10 Jag hade fått en avi nu. Hoppas det är provet som har kommit. Jag brukar alltid försöka bjuda när jag ska laga mat. Hon tycker att det luktar så äckligt att hon springer därifrån. Men skam den som ger sig!
#11 Vänta helst till sön/mån med att ta provet så att du kan skicka iväg ett färskt, annars får det ligga på postkontoret nu i helgen och vänta. Hoppas verkligen det löser sig med kisse! Gillar hon blötmat? En av mina kattmagar spårar ut av torrisar, så de får bara blött nu istället.
#12 Jag såg att man skulle vänta. Typiskt när man bara vill få det gjort! Hon gillar blötmat, men problemet är ju att hon är allergisk och jag har inte hittat någon blötmat som inte innehåller kyckling/fisk. Helst av allt skulle jag vilja ge dom bara blötmat.
#0 vad är det som du väntar på? Avi om vad?
Jag har under tiden som du haft denna tråd uppe både provtagit och fått svar från SVA på avföringsprov. Skrev ut remiss på SVA's hemsida, tog avföring i dubbla hundbajspåsar och skickade in den 2/2 och fick svar igår 6/2
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#14 Tror hon beställt ett Kolla-Masken-kit som hon väntat på.
#15 Aha
#16 Du verkar ha koll, har en fråga som du kanske kan svara mig snabbare på än SVA :)
Det står såhär: "Samlingsprov kan vara aktuellt i exempel en kull med kattungar. Individuella prov skickas då in och skriv tydligt på följebrevet/remissen att proven ska analyseras som ett samlingsprov, max tre individer per samlingsprov. Samlingsprov kan inte användas vid frågeställning Giardia (immunofluorescensteknik) eller Tritrichomonas foetus."
Jag vill testa för Giardia/Cryptosporidium och skicka in prover från två katter, fast i varsina påsar med namn/ID på och med varsin remiss. Har bara ett vadderat kuvert hemma så hade ju varit smidigt om jag kan skicka i samma 😃 Antar att det är OK, och att man med samlingsprov avser avföring från flera katter i SAMMA påse som man får ETT svar på?
#17 Precis så. Det blir då två individuella prov, med två remisser men du kan självklart skicka i samma försändelse
#18 Åh tusen tack för snabbt svar :)
Då vet jag vad jag ska göra idag då, springa och hålla koll på vem som går på lådan 🤪
Då var det bajsat och skickat då :) Ser fram emot svar. Hur har det gått för TS?
#21 Jag jobbade från morgon till kväll igår, men idag är jag ledig och har bajsvakt ;) Katten funderar nog vad jag håller på med när jag följer henne överallt. Hon brukar alltid gå och göra nummer 2 när jag vaknar, men självklart inte idag!
ÄNTLIGEN! Nu ska testet bara postas :)
Grattis Beafer! :)
Hade fått provsvaret idag. Inga parasiter! Ska ringa veterinären imorgon och boka en till tid. Nu är det så illa att hon läcker. Men hon är liksom inte konstant dålig i magen. Lite löst i början, sen kommer det normalt bajs, och sen löst i slutet. Får tvätta rumpan på henne varje gång hon har varit på toa. Dela gärna med er om ni har några idéer eller tankar. Börjar bli fruktansvärt frustrerad nu.
Jag har också fått svar idag, det gick ju otroligt snabbt! Inga parasiter här heller, varken Giardia, Tritrichomonas eller Cryptosporidium. Ska ringa veterinären imorgon också. Min äter numera Royal Canin Gastro Intestinal och avföringen är nu mycket bättre än förut. De har mer normal form, fortfarande alldeles för mjuk men nu är det inget som rinner längre. Precis som du säger har min också vissa som är bra och vissa som är sämre. Som tur är läcker det inget här, det verkar vara under kontroll så. Men det är ändå så jobbigt, man vill ju att det ska vara helt bra! Beafer, jag kan verkligen rekommendera RC Gastro Intestinal sålänge - MEN du vet ju inte vad katten ev. är allergisk mot så då kanske det inte går =/ Det innehåller ju spannmål och olika kött tyvärr. Synd att katten inte heller vill äta rått kött, vet hur det är med vissa katter. Önskar dig lycka till och hoppas det löser sig!
För er som kan ge era katter rått kött skulle jag rekommendera det i första hand, precis som Elina skriver också. Min katt har varit bäst på rå nötfärs, men det kan man ju inte ge som enda föda längre än några veckor pga risk för näringsbrist. Han blev i princip helt bra på nötfärsen, så jag provade då att introducera normalkost, men detta gick inte ens i pyttemängd.
Därför provade jag RC Gastro Intestinal, eftersom jag inte ville ge nötfärs IGEN då han ätit det flera perioder och jag oroar mig för näringsbrist. Det har nu gått en vecka och han är helt klart bättre. Kommer ge honom det i 2 månader om det inte blir sämre igen. Kan absolut rekommendera att prova, då det gett bra resultat på många andra katter i kattverksamheten jag är inblandad i. Det kanske inte är optimalt hela livet, men det är ändå ett helfoder för taskig mage. Bättre behålla näringen i magen än bara bajsa ut den. Finns både som torr- och blötfoder hos veterinärer och t ex zooplus.se och animail.se.
Blir min kille ändå inte "nog bra" inom ett par månader, och ingen orsak hittas, så kommer jag övergå till att BARF:a honom istället. Känns som att om inte specialkosten gör honom helt bra, så kommer det inte funka att introducera varken något annat torr- eller blötfoder heller. Han kan inte ens äta Mjau blötmat utan att få sprutdiarré :( Utan då blir det till att mixa kött, ben och allt som behövs enligt konstens alla regler. Känns som jag ändå har tur att ha en katt som älskar rått kött :)
Intressant tråd. Min oriental har tidigare haft känslig mage i stressfyllda perioder (introduktion ny katt, sjukdom & förlust av kattkompisar). Båda mina killar är symtomfria sedan länge men jag överväger att testa inför eventuell utökning av kattfamiljen ;). Gissar att alla redan tagit del av SVA's riktlinjer samt känner till att man bör testa flera gånger för att vara säker när det gäller Tritrichomonas. "Analysmetoden är mycket känslig. Det krävs förstås att det finns parasiter i provet, har man en låggradig infektion med få organismer i avföringen kan dessa missas och man får ett falskt negativt svar. Därför brukar man säga, att det enda pålitliga svaret för Tritrichomonas är om organismerna finns i avföringen och att man inte kan ”friskriva” en misstänkt individ eller besättning baserat på ett negativt provresultat. Föreligger en stark misstanke om Tritrichomonas bör alltså fler prov tas. Det förekommer att upp till tre prov måste analyseras innan man får ett positivt svar." Lycka till med era pälsklingar!