Är min katt sjuk?
Jag har en ettårig kastrerad hankatt som börjat äta ungefär hälften så mycket som han ätit tidigare. Han är (och har nästan alltid varit) hård i magen och bajsar inte korvar utan snarare större "pluttar". Är det normalt? Han äter enbart torrfoder men har testat att ge både blötmat och torrfoder i nån vecka nu, vilket hjälpte lite mot den hårda magen men inte mycket. Dom sista två-tre veckorna har han dessutom kräkts två gånger. Han verkar dock inte lida av det eftersom han annars är precis som vanligt! Leker, får sina ryck, sover och pratar som vanligt. Någon som vet vad som kan vara fel? Borde jag uppsöka veterinär? Mycket tacksam för svar!
Ja det bör du.
Vetrinären kan anbefale dig nogot som är bra for din katt.🙂
Äter han alltid bara torrfoder?
Min katt har perioder då han knappt äter något och när han äter som en gris, men han är inte jätteförtjust utan äter grislever och sådant (vet inte om det är normalt?)
Är din katt utekatt? för då kanske han äter råttor och sådant?
Om han inte verkar på dåligt så kanske det inte behövs att uppsöka veterinär, dock om din katt börjar dricka ovanligt mycket kan det vara risk för diabetes! Min katt har börjat dricka mycket så vi hade tänkt uppsöka veterinär :)
Att din katt kräks kan vara för att hen inte tuggar tillräckligt, så är det för min :P
Vad för foder äter katten? Alltså, vilket märke? Kan inte ge svar på dina frågor, men dom som kan vill säkert ha svar på dom frågorna. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja du bör uppsöka/rådfråga en veterinär. Katter kan kräkas och äter ju ofta sämre om de är hårda i magen. Han kanske behöver en annan sorts kost om det inte är något annat fel. Blötmat är ju bra för vätskans skull, om han är hård i magen.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Mer blötmat och vatten är min rekommendation och hjälper inte det så ta honom till veterinären för att se så att han inte är förstoppad.
Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se
Uppsök veterinär tycker jag.
Har han kräkts något mer? Dricker han som vanligt? Eller mer eller mindre?
Har han gått ned i vikt?
Tycker det låter som förstoppning, eftersom att han är hård, har kräkts och äter mindre. När min hane var hård fick han extra blötmat. Han fick även en tsk fiberhusk som satte igång magen. Detta säger jag inte fungerar för dig, men för mig gick det bra. Mina problem hade dock bara varat några dagar. Jag hade uppsökt veterinär. Kan ju vara ett större stopp som behöver avhjälpas.
Tack för alla svar! Han äter Royal Canin för kastrerade katter och är innekatt. Han har inte kräkts något mer och går på lådan som han brukar. Om han har gått ner i vikt vet jag inte, äger nämligen ingen våg. Men det ser inte så ut. Kanske att han dricker något mindre än vad har brukar, men är svårt att säga. Vi har både kattfontän och vanlig vattenskål. Det jag tycker är konstigt är att det inte märks på honom att han mår dåligt, frånsett att han äter mindre och är lite hård i magen så är han precis som vanligt! Han verkar inte ha svårt att gå på lådan heller utan bara att det är hårdare. Han verkar inte ha dålig aptit heller för ger jag honom kattgodis äter han ju, så han matvägrar inte iallafall. Får väl ringa och rådfråga veterinären så får vi se vad dom tror att det kan vara och om jag måste åka in.