Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1214 ggr
Cissis matte
0

Grannkatt som hälsar på

I januari när det var kallt och snöstorm dök det upp en stor välvårdad hankatt hos oss. Han lyckades ta sig in genom en öppning i vår inglasade altan där vi har öppet ibland för att våra 2 egna katter skall kunna komma både ut och in under tak. Då det var okänt var katten hörde hemma, sprungit bort, rymt av egen fri vilja eller annan orsak Som kattvän tyckte vi synd om den och tog in den i värmen då och då under några kyliga dygn och gav den mat ute på altanen. Han återkom dit dagligen och ibland låg han kvar på natten och sov på en stol på altanen.

Efter ett antal dagar gick jag runt i vårt villaområde och frågade några personer om de kände igen katten men ingen kände igen den. När jag nästa gett upp hoppet råkade jag knacka på i ett hus där det var kattspår i snön utanför. Då hittade jag rätt till kattens husse och matte som börjat undra varför katten varit borta hela 3 dygn i sträck. Han bodde bara några 100 meter från vår villa. Dagen efter frågade vi kattens ägare och då hade katten gått till sitt rätta hem och låg just då inomhus. Det kändes bra för mig som kattvän. Allt var frid och fröjd. Trodde jag.

Nu har katten börjat dyka upp hos oss dagligen. Han kommer på morgonen när hans husse och matte förmodat åkt till sina arbeten och sedan sitter han på våra fönsterbleck och kikar in i våra fönster och skriker och jamar. Så fort vi öppnar en dörr i huset rusar han in. Vi försöker använda andra utgångar i huset och smyga oss men han ser och hör allt så inte ens garageutgången är säker för oss längre. Ibland sitter han flera timmar på vår yttertrappa.

Nu vet vi ju att han har ett gott hem men blir utsläppt på morgonen och lämnar oss inte i fred. När jag skulle ta en kvällspromenad häromdagen följde han efter mig och jag var tvungen att vända hemåt igen, ringa på hans dörr och ett barn öppnade och släppte in katten där han hör hemma. Jag vill ju inte att han följer med mig till större trafikerade vägar.

Jag vet ju att det inte går att uppfostra en katt eller få den att förstå att vi vill att den skall gå hem men vad gör man? Våra 2 egna katter är rädd för honom trots att han är snäll så de vågar inte gå ut längre och vi har fått sätta in kattlåda till dem i källaren. Nu lever vi lite som fångar i eget hus och spanar efter var katten är så snart en dörr skall öppnas. 

Någon som har tips på hur man får katten att vistas där han bor?