Skaffa ny katt nära inpå
Tror ni jag förhastar mig om jag kikar på ny katt idag när jag begravde min älskling igår? Kattungen är bara tio veckor nu och ska alltså inte flytta än på ett par veckor. Känns konstigt. Men så såg jag den söta lilla i samma stad som jag bor. Känns viktigt att inte förhasta mig och hinna sörja klart.
Jag anser inte att man behöver vänta en viss tid "bara för att". Har man haft katt och vet vad det innebär och vill fortsätta ha katt så kan man skaffa en ny katt när det känns bra för en själv. Dock tycker jag att man ska välja sin nya livskamrat med stor omsorg och det bör få ta sin tid. :) Lycka till!
Om du och din familj tycker att det är dags att skaffa ny, då kör ni!
Men som #2 skriver, att" välja sin nya livskamrat med stor omsorg och det bör få ta sin tid."
Det var vår erfarenhet: vi missade vår första katt pga. obotlig virussjukdom och måste somna in katten med stor sorg vid 6 månaders ålder.
Veterinären rekommenderade att vi måste vänta 2 månader om vi skulle skaffa ny katt, för att minska smittrisk.
Under den karantäntid, bestämde vi att skaffa ny katt och desinficerade vi lägenhet osv. Efter karantäntid, hämtade vi ny katt. Men det tar lite tid att ge "obegränsade kärlek" pga. ångest av smältsamma minne att missa fösta katten…
Jag är även nu också lite orolig matte enl. min kompis(som har också katt) men jag älskar mina katter(vi har 2 nu!) med "obegränsade kärlek" utan tvekan!! Och genom mina katter, minns jag min första katten inte bara med sorg…
Lycka till!!
Fundera på om du har sörjt klart. En del som skaffar nytt djur väldigt tätt inpå gör det för att slippa ta i tu med sorgen :) Alla sörjer olika så klart, känn efter så att det blir rätt för dig. Om du väljer att vänta lite tror jag du kommer hitta fler underbara kattungar i närheten :)