äldre katt
Vi är stödhem och imorgon kommer en ny katt hit. Det är en äldre dam på 14 år. Innan har vi bara haft hand om en tre åring. Tänkte höra med er som är lite mer kunniga om vi behöver tänka på något speciellt just för att hon är äldre? Till exempel kosttillskott eller liknande. Maten vi har här hemma är mjau tetror i diverse smaker samt den spannmålsfria porta21. Vad jag förstått är det en väldigt pigg,busig och tam tjej.
Jag skulle bara ge kosttillskott om så behövs. Vår ena katt har artros och hon får tillskott men är katten frisk kan jag inte se att det skulle behövas något speciellt.
Nu är hon hemma, jättesöt liten tjej.
Mina funderingar var mest för t.e.x hundar kan man ge för leder, hud och päls m.m
Det kan man med katter också men hör först med en veterinär för säkerhets skull. Vi har ett bra medel till vår hona som heter Cosequin, det är för lederna och är ett naturmedel.
Absolut, det ända jag märkt under den här korta tiden är att hon är lite raggig i pälsen men det kan likaväl bero på den mat hon ätit i förra hemmet. Hon får helt enkelt bo in sig och jag får hålla koll, märker jag att hon kanske skulle behöva något så hör jag med veterinären.
Bra mat är nog. Men torrmat är aldrig bra mat åt en katt och speciellt inte till en katt som nått pensionsåldern. Så antingen barf eller blötmat utan spannmål och andra vegetabilier. För att hålla njurarna i så gott skick som möjligt ska katten ha tillräckligt med vatten och blötmat innehåller en hel del vatten.
Denna katten tycker tydligen inte om torrfoder(lite dåliga tänder?) Hon har ätit lite torrfoder blötmat och människomat innan hon kom hit. Vi ger lite porta21 , praktiskt taget fri tillgång till mjau tetra ( katten innan gick väldigt bra på det) och så ger vi ibland rått kött. Barfa helt vågar jag inte.