Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3359 ggr
Johanna♥
0

HJÄLP!!! Gravid/sjukdom/sjuk?!!

Jag har 1 katt som andas väldigt fort! Den jamar, den är lugnare än vanligt, den andas fort, den lägger sig inne på toan och det brukar den inte göra. Den till och med kissade i min säng en gång innan!

Så, jag undrar varför hon mår så dåligt? För att hon är sjuk? För att hon har en sjukdom? Eller för att hon är gravid? Snälla hjälp!

Aleya
2

Är hon utekatt? Hur gammal är hon?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Johanna♥
0

Jaa, hon går ut när hon vill. Hon är ungefär lite mer än ett halvår. Hur så?

annzoo
0

Om hon är okastrerad (förutsätter de om du frågar om hon är dräktig) och är utekatt finns möjligheterna till att hon är dräktig. Hur hon gått upp i vikt på sistone? är juvret större och tuttarna mjölkfyllda? Sparkar de i magen?

Men finns det inga av dessa tecken bör ni åka in till veterinären idag då katten uppenbarligen inte mår bra.

OberonsMatte
8

Håll kattungen inne tills hon är kastrerad! Och vaccinerad, id-märkt och ägarregistrerad också förstås om hon inte redan är det.

Konstant och onormalt snabb andhämtning även när katten vilar kan vara symtom på allvarliga tillstånd som t.ex. hjärtfel och/eller vätska i brösthålan. Att katten drar sig undan och ligger på ovanliga platser kan också vara symtom på att något är fel och att katten inte mår bra.

Min katt Ruben andades snabbare och hade feber under några dagar när han hade besvär med en hårboll som satt sig på tvären och inte ville komma upp ordentligt.

Har du tagit tempen på katten? Om inte, gör det.

Äter hon och dricker som hon brukar?

Kissar hon och bajsar utan problem?

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
4

Veterinärbesök omgående för att åtminstone utesluta att kattan är allvarligt sjuk.

Johanna♥
0

Lite större känner jag, det trycker i magen men jag vet inte om det är för att hon är gravid, hon har värkligen svårt att andas, hon sover/ villar hela tiden!!! Rör sig inte något! :(

Idunvallen
8

Men då är det verkligen dags att åka till veterinären och kolla vad som är fel.

Medarbetare på Utekatter iFokus

OberonsMatte
5

#6 Det kan som sagt vara vätska både i buk och brösthåla. Har hon svårt att andas bör du åka in akut till närmaste jouröppna veterinärklinik.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
4

#6 ring veterinären eller dina föräldrar får göra de om du inte är myndig!

Aleya
7

Ta henne till veterinären säger jag. Inte så mycket att fundera på.

Medarbetare för Julen

elli-kleo
7

Åk till en veterinär så fort som möjligt. Håll katten inomhus tills ni kastrerat, chippat och vaccinerat.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[SueHn]
5

En katt som har svårt att andas är sjuk. Den behöver omgående veterinärbesök. Kattor är inte sjuka av att vara dräktiga men du vet väl om kattan löpt och ändå fått gå ut.

Kattan kan teoretiskt vara dräktig men i så fall borde det inte ha gått mer än ett par tre veckor av dräktighetstidens cirka nio veckor. Min erfarenet är att kattor brukar löpa efter att ljuset kommit tillbaka, dvs någon gång efter trettondagen.

Se till att katten får komma till veterinär direkt annars kanske du inte har någon katt om en vecka.

Okastrerade kattor som är över halvåret ska definivt inte vara ute för då är risken stor att det blir oplanerade kattungar som kan vara i dålig kondition om mamman är så ung.

Johanna♥
0

Nej hon äter inte, hon dricker inte, hennes andning låter som en säckpipa men hon har ju mycket päls och kan ha svalt en hårboll.

Tack för alla tips, stackars Ida…

[Lilyz]
17

#13 Ni MÅSTE ta henne till veterinär! Hennes tillstånd låter mycket allvarligt!

elli-kleo
6

Har du varit hos veterinären?

Aleya
8

#13 Ursäkta men varför låter det som att du inte är de minsta brydd? Ta katten till veterinär nu. Hennes beteende är inte normalt.

Medarbetare för Julen

annzoo
8

#13 varför har du inte kontakta en veterinär?? Du är faktiskt skyldig enligt lag att ta ett sjukt djur till veterinären!

Symptom som din katt har är INTE en hårboll!

phialia
7

Jag skulle uppsöka vet direkt. Våran utekatt som vi hade för 10 år sedan kom hem och skulle föda kattungar en gång, dock kom det ut en död kattunge bara som var förstorad så var ett under att Tuffsan klarade sig. Hon skrek, och låg ner hela tiden sedan kom krystningar.

Men katten kan ju även vara sjuk på annat sätt, uppsök Vet så ni får ha kvar erat hjärta om det är illa.

OberonsMatte
14

#13 Om det låter när hon andas och hon andas fort och verkar medtagen tyder det på att hon har svårt att andas! Det är ett mycket allvarligt symtom som bör kollas upp omgående. Blir det värre kvävs hon till döds framför dina ögon.

Sajtvärd Katter iFokus

elli-kleo
10

Skaffar man kan ska man kunna åka in till veterinären i en sådan här situation… Hur gammal är du? Mer humant att åka in till veterinären och avliva katt stackarn

OberonsMatte
13

#20 Ja, precis. Symtomen kan t.ex. tyda på den dödliga sjukdomen våt FIP, som mest drabbar just unga katter. Den sjukdomen är obotlig och har ett mycket snabbt förlopp. Att låta katten självdö i plågor och andnöd är inte något humant alternativ.

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
7

Alla som skrivit till TS säger samma sak: Ta omgående kattan till veterinär. Enligt Djurskyddslagen är du skyldig att ta katten till veterinär omgående. De som skrivit har rätt olika åsikter i andra trådar men här säger alla utifrån sin erfarenhet att det är veterinär på en gång som gäller.

Fast det borde inte behövas att så många skriver att du måste ta kattan till veterinär och det borde inte behövas någon lag heller för det borde vara en självklarhet att se till att ens katt inte ska ligga och må så förskräckligt illa som din katt nu gör.

mitzerl
11

Jag hoppas att katten är på väg till veterinär nu. 

Undrar om något sånt här skulle förekomma när det gällde människor. Typ "Mitt barn har svårt andas och får ingen luft. Men det är säkert bara någon liten förkylning" och låta barnet få fortsätta plågas hemma, och kanske dö av kvävning istället för att ringa ambulans.

Rumblebee
9

Hoppas ocksa att katten ar till veterinar… sak samma om det ar helg, det ar nagot man far ta nar man skaffar djur, och dyrare blir det ju l angre man vantar, i alla fall om man vill ha med sig en levande katt hem.

Formodligen sa tror jag att TS ar ratt sa ung, sa ansvaret ar hennes foraldrars… Hoppas att du talar om for dina foraldrar hur allvarligt det ar nar en katt varken ater eller dricker, andas annorlunda och drar sig undan. Ar hon utekatt sa kan hon antingen ha fatt i sig nagot eller rakat ut for nagot.
I alla fall att du visar dom den har traden. Det ar ett brott mot djurskyddslagen att inte ta sina djur till en veterinar nar dom behover vard.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534/

Citerar fran sidan:

''Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).''

elli-kleo
8

Jag har åkt flera mil 1 på natten en lördag när jag misstänkte förstoppning på min katt. Frågade inte ens vad priset blev. Viktigaste var ju att hjärtat fick den hjälp hon behövde! Hoppas du resonerar som jag gjorde. Inga pengar kan ersätta sin lilla älskade kisse

Rafflan
0

Troll?

Paddan88
0

Kan ju vara så att katten dog också och TS inte vågar svara?

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Johanna♥
1

Jag ska det, jag kan inte gå in här så mycket, det är därför jag inte svarar, jag tar ju hand om henne. och ska genast till veterinären.

Aleya
4

#28 du borde ha tagit henne redan igår. Vad får dig att vänta egentligen?

Medarbetare för Julen

Johanna♥
0

Kan ni sluta?! Okej!!!!?

Nej jag är inte myndig!!!!!! Jag är inget troll häller!!!! Jag är 11 år!

Hon mår mycket bättre nu!

elli-kleo
3

#30 Då säger du väll till den som är vuxen och ansvarig att katten måste till en veterinär,? Hur mycket bättre hom än verkar må så rekommenderar jag en titt hos veterinären ändå. Lyssnar inte den ansvariga så kan du ju visa den här tråden

OberonsMatte
6

#30 Det är ingen här som begär att en 11-åring ska ta på sig ansvaret för en sjuk katt och se till att den får vård och/eller en diagnos av en veterinär, men den som är vuxen i familjen måste göra det enligt djurskyddslagen vi har i det här landet.

Det är svårt för oss som läst den här tråden att tolka hur pass dålig katten egentligen är. HAR hon svårt att andas? Äter hon NÅGOT? Dricker hon NÅGOT? Gör hon NÅGOT ANNAT än ligger ner?

Vad säger dina föräldrar om kattens tillstånd?

Sajtvärd Katter iFokus

Aleya
1

#30 borde ju finnas vuxna omkring dig som har intresse av kattens väl och ve. Aldrig har jag låtit en katt lida fast jag varit omyndig.

Medarbetare för Julen

[SueHn]
2

Det är lättare sagt än gjort att få en ointresserad förälder att åka till veterinären.

Bra om TS berättar hur det är med katten och hur det går i fortsättningen.

Aleya
2

#34 Fast då kanske föräldrarna inte bode skaffa deras barn djur om dom inte är villiga att hjälpa djuret om det är sjukt.

Medarbetare för Julen

Djurälskaren87
2

Men vad har du för föräldrar…förlåt..men folk kan ta lån när dom ska köpa en ny tv men inta ta lån om deras ktt behöver veterinär.. Antar att det är en ekonomisk fråga att ni inte tagit katten till veterinären.. Vet att du bara är 11år men är oerhört viktigt att dina förälder ser denna tråden och katten lider ju..dom bryter mot lagen.. Uppdatera här hur de går men katten måste genast Iväg

Eftermiddag
10

TS är elva år och vi vet inget om hennes hemförhållanden! Hon har i alla fall vänt sig till oss och jag hoppas att hon känner att hon kan göra det i fortsättningen också! TS behöver inte försvara sina föräldrars agerande här inne. Hon har fått många tips här och vet nog vad som borde göras, men det är upp till de vuxna.

[EmmiieErixon]
0

Stackars katt följer denna tråden i hopp om att få veta mer och att kissen kommer till vet. 😕