Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1662 ggr
Wellcraft
0

Många "steriliserade" honkatter

Är medlem på en grupp i facebook som är lite smårolig.
Alla honkatter som ska omplacerar är tydligen steriliserade, påpekar snällt att de borde kastrera katterna istället, men nej en sterilisering är tydligen lika bra som kastration..

Hur ligger det till egentligen? FInns det ens veterinär som steriliserar längre och hur går det till?
Vet enbart att vid sterilisering har katten kvar sin könsdrift & löper.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Eftermiddag
3

Jag tror katterna är kastrerade. Har svårt att tro att det finns veterinärer som enbart steriliserar.

Katthemsmatten
3

Låter som om det är någon tämligen okunnig som står för svaren. Jag tror inte att svenska veterinärer har steriliserat honkatter de senaste 30-40 åren. Det finns liksom ingen större vinst med det ingreppet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
2

är nog en gammal vana att folk säger steriliserad för honkatter. Har hört fler människor som sagt sterilisera men inte orkat komentera då :P

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

OberonsMatte
4

Sterilisera är fel ord eftersom honkatter kastreras i samma utsträckning som hankatter, men t.o.m. vissa veterinärer säger att honkatter steriliseras, vilket både är fel och vilseledande. Jag känner inte till något fall där ägaren valt att endast sterilisera sin katt.

Sajtvärd Katter iFokus

Wellcraft
1

Tack för svar.. De blev rätt tokiga på mig.

"Jag har jobbat på djurklinik och vi kastrerade visst våra katter"
Inte en kunnig kotte i sikte tyvärr :/

Hur går en sterilisering till? Dessa personer hävdar att vid sterilisering tas både äggstockar & livmoder bort, vilket man gör vid kastrering :s

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Eftermiddag
4

#5 Sterilisering innebär att äggledare/sädesledare klipps av. Djuren (eller människorna) behåller sin könsdrift och hormonproduktion. Vid kastrering tar man bort organ, vilket alltså inte sker vid sterilisering.

Wellcraft
0

Ok läste nu på kattstatus att äggledarna enbart snörps åt?
Har även sett folk här skriva (för något år sedan) att katten fortfarande kan bli dräktig

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

pip89
2

#7 Det kan den också. Sterilisering är inte 100% säkert som kastrering.

Thaeri
1

Sterilisering = man gör djuret sterilt

Kastrering = man tar bort könskörtlarna (testiklar eller äggstockar)

Så en kastrering är egentligen en form av sterilisering om man ska se till den odragranna betydelsen, men sterilisering kan likaväl betyda att ägg- eller sädesledare skärs eller snörs av medan resten lämnas intakt.

När det gäller människor så menar man med sterilisering just det senare, så det är också så många tolkar det för djur. Så det är bättre att använda kastrering, det är mer exakt.

[silkesnosen]
0

#8 med tanke på att ingen livmoder finns kvar, så skulle jag vilja hävda att det är oerhört säkert.

Eftermiddag
6

Var hos veterinären i fredags för att låta kastrera Ellen. Vid inskrivningen går konversationen så här: Jag: Det här är Ellen. Tjejen i kassan: Jaha, och hon är inbokad för sterilisering. Jag: Nej! Hon ska kastreras! Tjejen: Ja men vi säger sterilisering när det gäller en hona! Herregud, inte undra på att folk blir förvirrade!

Paddan88
3

#11 skulle det sedan visa sig att katten "bara" steriliserades så hade jag nog blivit vansinnig om det vore min katt. Fattar ju att receptionisten menar kastrering men med tanke på att det gäller två helt olika ingrepp så var ju den kommentaren inte bara dum utan också rejält förvirrande.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lys
0

När jag tittar kattmattpåse på djuraffären, finns det mat som heter "sterilised(för kastrerade katter)" då använder folk det ord som "kastrerade", kanske.
Min andra tanke är att ordet "kastrat" påminner "kastratsångare" så använder folk "steriliserade" för honkatt istället att använda ordet "kastrerade". 

Men det är bara min tanke och jag måste säga att svenska är inte mitt modersmål…

Silvestris
0

Sterilisera betyder egentligen att man tar bort reproduktionsförmågan och det kan göras på många sätt. Kastrering är en steriliseringsmetod eftersom man opererar bort könskörtlarna.

Så det går bra att säga steriliserad om en kastrerad hona eller hane. Att skilja på det och säga steriliserad om honor och kastrerad om hanar blir bara förvillande.

Paddan88
0

Varför inte kalla kastrerade hanar för enucker? (ingen seriös fråga utan bara någon tanke jag fick)

IceJossan
0

En kompis har en bekant med en steriliserad katt. Katten har träffat fertila hanar både inne hos kattvakt och ute, och hon blev på smällen ändå! Vilken chock att komma hem till en kull nykläckta ungar när man vet att katten är steriliserad :S

Det blev kaos, de var oförberedda och hade jättesvårt att nappa ungarna när mamman fick mjölkstockning så enbart en lever nu och nappas hos min kompis.