Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1902 ggr
Tyrisen
0

Uppfödare och utseende

Jag undrar hur uppfödare ser på detta med (rastypiskt) utseende och hur ni tänker angående utseende när ni väljer att avla på en viss katt.

Hur viktigt är det att katten är "perfekt" typad gentemot rasstandarden, och i så fall varför? Hur viktigt är det vad katten har för färg och mönster? 

Om vi hittar på ett exempel där ni har en helt perfekt katt utifrån temperament, sjukdomshistoria, tester osv - vilken vikt läggs då vid utseendet i fråga om avel eller ej?

Nyfiken!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

MissEmmis
2

Hej Tyrisen!

Det här med selektering är intressant. Om jag hittar en katt som är helt perfekt utifrån hälsa och temperament (vilket är ovanligt enligt min erfarenhet) så skulle jag kanske avla på den katten även om utsendet inte var det bästa. Men det beror förstås på om den katten har vanliga eller ovanliga katter i stamtavlan. Finns det en annan katt med perfekt hälsa och temperament, samma linjer, och som dessutom är rastypiska, så väljer jag förstås hellre den. Jag skulle aldrig göra en parning eller köpa in en ny katt som jag inte trodde kunde föra rasen framåt, antingen när det gäller hälsa, temperament, eller utseende. Jag utgår också ifrån att minst en kattunge ska gå vidare i avel i varje kull. Att föda upp en kull som inte ska gå i avel känns inte intressant. Då blir det som att bara producera kattungar, dvs. man mättar marknaden med katter men man för inte rasen framåt.

När jag väl har gjort en parning så väljer jag förstås den eller de mest lovande ungarna till avel. Men att vara lovande kan betyda så mycket, det innefattar inte bara utseendet, utan även hälsa och temperament. Även andra parametrar kan vara viktiga för mig, som till exempel allergivänlighet eller hur lättskött pälsen är. Sedan kan det förstås även finnas en färg eller ett mönster som man tycker särskilt mycket om och därför föredrar. Man får helt enkelt väga in alla aspekter. Vissa uppfödare gör ett index där de viktar och poängsätter olika egenskaper.

www.emmisibirier.bloggagratis.se

www.missemmis.se

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Johanna♥
0

Vissa väljer ju just en speciell ras för att dem tycker att just dem är "gulliga". 

Men andra väljer också den som har en speciell ras för att de har läst på internet att den är lättsjötta, snälla, lätta att göra tama o.s.v…

Dem väljer ju vad dem tycker är bäst men jag tycker att det är bäst  att ha en som ja, man själv gillar och tycker är mysig.

annzoo
2

En av mina honor är inte riktigt rastpyiskt vad de gäller kontrasten på spottarna men Jag har alltid valt hanar med starka kontraster + annat som båda föräldrarna har för att öka chansen att få bättre avkomma. Ingen av hennes avkommor har fått hennes dåliga kontraster. En domare sa en gång "det är nästan som att färgen tog slut då hon blev till".

För mig är förutom hälsan själva stommen, storleken och huvudet viktigaste. Kontrasten och färgen är ju de lättaste att få tillbaka om katten saknar dessa. Visst är linjerna viktiga också och de finns katter jag inte vill ha i stamtavlan och finns dem där är det inget jag vill ska dubbleras.

Silvestris
2

Den perfekta katten finns inte.😉

Det jag kollar först och främst är stam. Jag vill inte ha en avelskatt som är släkt med hälften av alla andra katter i landet. Då skapar man sig på sikt problem att hitta obesläktade katter att para med. 

1. Så stam med avseende på att undvika inavel är viktigast.
  2. Hälsa kommer på andra plats. Katterna behöver inte vara hälsotestade upp över öronen, men katterna ska vara friska (inga allergier, tarmproblem, hudproblem osv.) och testade för vissa saker.
  3. Temperament. Det ska vara trevliga katter som också har de egenskaper jag anser vara typiska för rasen.
  4. Här kommer utseendet och när det gäller rastypiskhet så finns det ju en inbördes skala vad man prioriterar. Jag prioriterar bra päls. Färg och mönster är helt oviktiga. Visst gillar jag vissa färger bättre än andra, men de spelar ingen roll när jag väljer avelskatt.

Det är så många delar som ska passa ihop att perfekt liksom inte finns. Good enough får räcka.😃

Tyrisen
0

Tack för era intressanta svar!

#2 Jag menar hur uppfödarna väljer ut sina avelsindivider inom rasen, inte vilken ras i sig de väljer.

Att jag är nyfiken beror på att jag själv inte tycker att färger och mönster spelar någon som helst roll i valet av att köpa en katt. Precis som #4 säger (fast i egenskap av uppfödare), så känner jag att även om jag gillar vissa färger mer än andra så är det inget jag skulle bry mig om. Man köper ju en katt efter hur den är och inte pga mönster, tycker jag.

Ni uppfödare som har svarat verkar ju ha en bra och tydlig ståndpunkt :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[Mustangcab]
0

# 5 Det går mode i färger när det gäller katter också. Tro mig. Sen finns det folk som inte kan tänka sig en viss färg på en katt.

[[pimey]]
1

Min priolista är 1. Temperament 2. Stam 3. Hälsa 4. Utseende (rastypisk) 5. Färg & mönster När jag valde min hona till min hane så kollade jag efter saker som kunde väga upp hans svagheter och så kräsen som jag är så tog det bra länge innan jag fann någon letade i hela scandinavien och fann min hona i Finland. Anledningen till att jag sökte mig utåt var att få in lite nytt blod och bredda avelsbasen. När det kommer till färg och mönster så kan man ju ha favoriter och önskemål men i slutändan så spelar det ingen roll. Jag letade tex en brun hona men kom hem med en blå :) och nästa hona kommer jag försöka hitta en brun hona då jag vill kunna få mer varierade utfall av färg och mönster men det är som sagt inte prio 1 :)

[Mustangcab]
1

När jag väljer sällskapskatt så är det i första hand temperament, i andra hand kön, i 3:e hand färg och sista hand hur väl typad katten är då jag inte ställer ut. Men jag föder inte upp heller.

kulanturbo
1

Hälsa och temperament är viktigast för mig. Men eftersom jag är intresserad av utställning så är utseendet också betydande. Men det viktigaste är absolut att det är en trevlig katt som är frisk.