Katter som kräks
Hej.
Nu är det så här att jag behöver tips och råd. Vi har 4 katter hemma som kräks upp sitt foder i princip varje dag. Detta har pågått en längre tid, i ett flertal år, men sker oftare sedan dom blev innekatter.
För mer än ett år sedan räddade vi en kattunge från att bli ihjälskjuten som nu har vuxit till ungdom. Hon har nu också börjat med samma tendenser.
Vi har haft katterna hos veterinär för provtagningar men dom hittar inget fel och de har heller inga råd förutom foder för känsliga magar. Detta foder hjälper inte. Vi har provat olika foder både s.k. dåliga och bra, dyra och billiga. Just nu äter dom enbart torrfoder eftersom att dom inte kan hålla nere blötfoder, fisk eller kött. Dom har fri tillgång till ProPlan torrfoder med laxsmak. Ingen av våra katter hetsäter, de är regelbundet avmaskade och i fint hull.
Vi är väldigt desperata efter råd… vad kan man göra i en sån här situation? Vi har provat blötfoder, torrfoder, tillagad fisk och kött… det ENDA dom kan äta utan att kräkas är ProPlans torrfoder med laxsmak (förutom våran ena katt som gärna tar sig en broccoli, blomkål eller gurkbit ibland). Men jag vill ju att mina kissar ska må bra och inte bara leva på enbart torrfoder.
Hjälp?
Vi hade också en "kräk-katt". Var hos veterinären fler gånger under hennes 20 åriga liv, men de hittade inget. Tillslut upptäckte vi att det enda som höll sig kvar i magen var Mjaus blötmat.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
låter som min ena katt förut, men han hetsåt, du är helt säker på att det inte är det?
har du ändå testat att ge midnre portioner på kanske en bricka så att det är mer utspritt och inte går lika fort att äta?
annars vet jag inte, hoppas nån klokare kan ge bättre svar !
Vi har haft lite såna katter och sällan hittat ett bakom liggande problem men i de fall då inget hittats så har vi börjar servera maten på brickor(torrfoder) och flata tallrikar(mjukmat) och det har hjälp även om det inte tagit bort problemet helt i vissa fall.
Hade det varit en katt som kräks varje dag,men nu är det alltså alla 4…inget virus eller så ?
Du kommer inte kunna lämna mat ut eftersom du har en katt som kan inte kontrollera hur mycket den äter. Min honkatt försöker äta upp sin mat och sin brors så det blir så här: Jag matar en/två matsked var av blötmat till katterna på morgonen och de brukar äta färdig men om de gör inte det tar jag upp maten (eftersom honkatten, även om hon slutar äter kommer oftast tillbaka och äter upp allting, vilket lämnar inget kvar för sin tunnare bror) och jag ger 1/2 dl torrfoder (Applaws) var på kvällen. Jag tar ner blötmaten igen när jag är hemma så de kan äta upp det som är kvar eller jag ger lite mer om de har redan ätit upp det.
Jag kommer inte kunna lämna mat ut eftersom honan har visat att hon håller på att bli överviktigt (medan brodern är perfekt vikt för sin kropp just nu). Så det beror på vilka typ av katt man har. De är båda kastrerad också. Honan tycker om att äta mycket och ofta och hanen äter lite och inte så ofta. Men han är inte mager.