Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3355 ggr
Peppe
0

Kissar helt plötsligt inne

Vi har två kastrerade hankatter, 2,5 och 3,5 år gamla.

Den yngre har nu helt plötsligt börjat kissa på golvet. Detta har aldrig hänt tidigare, inte ens som liten kattunge. Han väljer inte ens klädhögar, mattor och liknande utan han tar trägolvet helt enkelt… stoora pölar.
Han har alltid druckit ganska mycket vatten ur vattenskålen varje dag, så det är normalt för honom. Men nu i kombination med att han kissat inne har vi fått för oss att han dricker mer (inbillning? jag vet inte). Vi funderar på om det skulle kunna vara njurproblem eller om det är nån protest av något slag.

Har läst att katter egentligen ska ha flera lådor men våra grabbar har alltid kommit väl överens och delar låda. Har detta slutat fungera?

Han är som vanligt i övrigt.

Vad för symptom tyder på njurproblem?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mimåne
2

Katter som plötsligt kissar utanför lådan brukar göra det i ren protest. "Nu matte och husse är det dags att rensa lådan och göra fler toaletter åt mig" är vad dom oftast menar.

Gör fler lådor och rensa noggrant och se om det hjälper. Kontakta annars veterinär för en undersökning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

OberonsMatte
3

Vad har ni för slags låda och sand? Hur ofta rensas den från kissklumpar och avföring? Förutom att erbjuda fler lådor kan även annat behöva förbättras.

Katter kan absolut få nog av en (i deras ögon) bristfällig lådsituation, avsett hur länge de har använt den prickfritt tidigare. Ytterligare stress eller påfrestning i kattens tillvaro kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Även kattens och kattkompisens relation och utveckling kan påverka. Det är först mellan 2-4 år som katter brukar mogna socialt och få en vuxen katts syn på revir och status.

Sajtvärd Katter iFokus

Peppe
0

Okej, tack! Ska experimentera lite med lådan då 🙂

Peppe
0

Åh ingenting har fungerat!!! Nu är det jävligt nära att denna katt avlivas 😕 hela hallen stinker kattpiss, inklusive kläderna som hänger där! Vad fan ska vi göra? 😕

Scorpio97
1

Hur många lådor har ni?
Vilken sand använder ni, och hur mycket sand är det i lådorna?
Hur ser lådorna ut? (Huv? Lucka?)
Vart är lådorna placerade?
Hur ofta städas lådorna?
Hände någonting när katten började kissa inne? (Flytt, ny familjemedlem, att ni flyttade på lådan osv?)

Har ni varit med kissen till veterinär? Katter med uvi brukar ofta kissa små pölar på mjuka ställen, men man ska ju ändå kolla upp det. Uvi kan göra väldigt ont (vet av egen erfarenhet) och ska därför åtgärdas så fort så möjligt.

//Jessie

majvi
1

Vad har ni testat?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[SueHn]
2

Kom ihåg att det är aldrig kattens fel när den börjar göra något som man inte vill att den ska göra, t ex kissa på fel ställe. Det är alltid ägaren som är ansvaret för att det något är fel i kattens situation.

Att kissa på fel ställe är inte vilken protest som helst från en katts sida för det tar den till endast i nödfall.

Det har gått 30 timmar sedan du skrev här första gången och redan talar du om att avliva en ung katt. Börja med att gå till veteriären och få katten undersökt så att den inte har urinvägsinfektion, mät hur mycket han dricker genom att skriva en vätskelista.

När katten har sovit en stund kan du sätta katten i lådan så kissar han kanske. Ställ en låda långt från den som nu finns för det kan vara den andra katten som har börjat dominera över den som kissar. Det är svårt att läsa av vad katter säger till varandra.

Förhållandet mellan två katter är inte statiskt över tid utan ändrar sig hela tiden. Jag har ett syskonpar, flicka och pojke som är nätt tio år. Från början bestämde flickan helt över sin bror. Efter ett par år var det tvärs om och under de senaste åren har det växlat fram och tillbaka. En annan av mina katter var mycket tillbakadragen gentemot de andra katterna. Hon har sakta ändrat på rollerna så nu är hon den som bestämmer över alla de andra men har två kompisar som hon umgås med på olika kattsätt.

Du måste låta denna ungkatt få chansen till att leva sitt liv. Att ha en levande varelse  boende hos sig innebär att man måste älska varelsen i nöd och lust.

Peppe
0

Vi har 2 lådor, med huv (men utan lucka) eftersom vi har hundar som annars gärna hjälper till att städa lådan. Lådorna är placerade i hallen, samma ställe som han kissar på golvet. Lådorna städas oregelbundet antal gånger i veckan men vi hittar inget mönster, ibland är de rena och han kissar utanför, ibland fulla och han kissar i. Det går i perioder, just nu är det hemskt. 5 pölar utanför på 2 dagar. Han har även varit i lådan ett par gånger dessa dagar, men som sagt inte alla gånger! Fattar inte varför det kan gå bra ena minuten men inte i nästa.

Ingenting nytt har hänt.

Går dom inte och småskvätter vid UVI? Han gör stora pölar

Peppe
0

#7 nä 30 timmar är det ju inte utan 3 månader sedan jag skrev.

OberonsMatte
2

#8 Vad innebär det att lådona städas "oregelbundet antal gånger i veckan"? Städas de inte varje dag?

Sajtvärd Katter iFokus

Scorpio97
2

Katter är renliga djur. Han försöker helt enkelt kissa i lådan så ofta som möjligt, men ibland går det bara inte, och då blir det utanför. Många tänker "det är inte lådan det är fel på" eftersom katten ibland använder den och ibland inte, men lådan kan ändå vara problemet.

Skaffa fler lådor, helst stora utan huv (kan ni ha dom någon annanstans än i hallen?). Städa dom minst två gånger om dagen. Sanden ska vara finkornig, klumpbildande, lerbaserad och oparfymerad. Prova gärna olika sandsorter i olika lådor, tills ni märker vilken katten/katterna föredrar. Minst 10 cm sand i lådorna, men gärna mer.

Är katterna bara innekatter? Har dom tillgång till innätad balkong eller liknande? För det kan finnas nya katter i kvarteret eller så, och det kan orsaka stress som i sin tur leder till felkissande. Det är lätt att man inte tänker på det, eftersom man själv kanske inte märker nya katter. 

Oftast kissar katten små pölar vid uvi, men inte alltid. Därför bör man kolla hos veterinär. Dessutom är det inte bara uvi som kan orsaka felkissande.

//Jessie

Peppe
0

#11 börjar tvivla på renligheten hos den här katten faktiskt…😉

Vi bor mitt ute i ingenstans utan grannar så att det skulle finnas nya katter är inte en jättestor risk om det inte är någon vildkatt som bor i skogen. Den som kissar inne är innekatt vinterhalvåret, ute dagtid på sommaren. Den andra gör som han vill men väljer att vara inne för det mesta nu på vintern också. Båda ligger och sover i en hög för det mesta.

Jag är rädd att om jag flyttar in en låda i själva lägenheten så börjar han kissa på golvet i det rummet också? Eftersom han bara kissar i hallen i närheten av lådorna nu så dras han ju till lådorna men sätter sig utanför. Jag vill inte locka in honom i något annat rum. (för övrigt skulle annat rum innebära under köksbordet, inte superfräscht.)

Scorpio97
0

Att han kissar precis bredvid lådorna är ett ganska säkert tecken på att han ogillar just lådorna. Han försöker vara snäll och kissa så nära så möjligt. (När min hona hade uvi kissade hon i soptunnan, som var full med spån eftersom jag nyss städat hamsterburen)

Jag antar att det skulle kunna göra att han kissar på andra ställen också.. Tänkte inte på det. Men fler lådor i hallen då. Med olika sand. Kanske går att ställa dom på någon högre plats så att hunden inte når? Vi hade en låda på en låg byrå, så att hunden inte kan äta ur den. Eller så städar man bort det så fort att hunden inte hinner med, men jag förstår att det blir svårt om man jobbar dagtid eller så. 
Jag hade en låda bredvid min säng ett tag. Inte heller jättefräscht, men men. 

Men det är bra om ni ändå kan kolla upp hos veterinär också. Skadar ju inte liksom.

//Jessie

OberonsMatte
0

#12 Om man har en kattlåda under köksbordet kanske man ser till att rensa lådan lite oftare, så lådan inte blir ofräsch. Det skulle säkert även katten uppskatta.

Vad har du för slags sand i lådorna och hur ofta/sällan rensas lådorna egentligen?

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
0

Läste datumen lite för fort så det lev fel.

Någon katt på vift, förvildad eller ej kan mycket äl ha börjat hålla till där ni bor. Katter kan gå flera kilometer.

Men vet på måndag är det viktigaste förutom att skälla på katten får inte ske för katten kissar inte på fel ställe utan anledning.

Peppe
1

#13 har du tips på någon bra Kattsand? Vi har provat lite olika men vad dom heter minns jag inte. Den han gillar bäst är ever clean. Vi har alltid massor av sand i eftersom han gräver ordentligt

Hur kollar dom uvi på katt? Tänker om det är meningen att man ska ta med sig ett urinprov.

[SueHn]
0

Vet fixar urinprov.

Peppe
0

Förstår fortfarande inte varför han skulle kissa utanför ibland bara, men för det mesta inte om han nu har uvi. Jag menar, en uvi är ju där hela tiden, inte bara ett par dagar för att sedan försvinna några veckor.

Scorpio97
1

Smärtan kan gå i vågor. Och som sagt så är katter renliga, och han försöker gå på lådan så ofta han kan. Ibland blir det för mycket bara, och då kissar han bredvid. Men förmodligen är det lådan det är fel på, eftersom han inte har dom klassiska tecknen på uvi (men det är ju bättre att kolla en gång för mycket, än en gång för lite)
Det finns även nått urinproblem som blossar upp vid stress, kommer dock inte ihåg vad det heter just nu. Men då blir urinblåsan infekterad också, så det syns hos veterinären. 

Jag kan tyvärr inga bra märken, förutom ever clean som jag vet är bra. Härhemma kör vi någon billig från ica, eftersom det är mamma som köper och hon vägrar lyssna när jag säger att en annan sort kanske vore bättre. 

Men om du söker på Kattsand härinne på iFokus så kommer det säkert upp något.

//Jessie

Peppe
0

Kan förövrigt tillägga eftersom jag ser att det inte har framgått innan, men den andra katten gör nästan allt sitt utomhus. Han använder nästan aldrig lådorna om det inte är nödläge och ingen är hemma som kan släppa ut, så i praktiken så har pissenissen lådorna för sig själv.

Scorpio97
1

Vissa katter vill ha en låda att kissa i och en att bajsa i. Är någon av dom andra smutsiga så vill dom ha en tredje som är ren. 
Det kan även vara så att den äldre katten "äger" en låda, även om han oftast inte använder den.

//Jessie

OberonsMatte
2

Med risk för att verka tjatig, men jag vill verkligen veta: Hur ofta rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

gmyra
1

Cat's Best öko plus.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/cats_best/294360
Finns i vissa zoobutiker irl.

Håller på och testar Applaws nature's calling, och de verkar gilla denna mer.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/applaws_natures_calling/387280

Hittills har mina katter verkat vara nöjda med de strövalen. Båda sorterna är bra på att hålla inne stanken (enligt min näsa).

Dessutom komposterbara, och "miljövänliga" (kanske, transport och tjafs).

OberonsMatte
1

Komposterbart och miljövänligt kattströ i all ära, men när en katts liv hänger på att få den felkissande katten att endast använda sina kattlådor är det lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand som gäller i 99% av fallen.

Oparfymerad Extreme Classic Gold Label är en av de allra bästa och den sort som även professionella kattbeteenderådgivare brukar rekommendera.

Sajtvärd Katter iFokus

Sploutt
1

blir väldigt beklämd när du säger att det är nära att du avlivar katten, när det inte verkar som att ni ens har varit hos veterinären för att kolla upp om det är något problem..

[SueHn]
2

Se till att du rensar båda lådorna minst 2 gånger/dag plus varje ång du ser att den är använd. Om du inte rensar lådorna minst två gånger per dag förstås jag mycket väl att katten väljer att inte använda dem.

majvi
1

Vad använder du för medel när du gör ren golven där katten har kissat?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Peppe
0

#22 som sagt är det olika. Jag har inget alarm inställt med ett visst intervall för att rengöra lådorna. Sommartid kan det gå veckor emellan. Allt beror på hur mycket dom väljer att vara inne och använda lådorna.

Du insinuerar att vi låter lådorna bli ofräscha och att det är därför han kissar utanför, jag gillar inte den attityden och har valt att ignorera dig hellre än påpeka det uppenbara, men nu börjar jag bli trött på detta.

Han har de senaste 2 dagarna kissat utanför 5 ggr. Tror du att jag har låtit dessa 2 dagar passera utan att rengöra lådan noggrant direkt efter första felkissningen? Självklart inte. Fortsatte han att kissa utanför efter rengöringen? Ja. Brukar det spela någon roll huruvida lådan är rengjord nyligen? Nej. Det går att utläsa av "ibland är de rena (lådorna) och han kissar utanför, ibland fulla och han kissar i." som du kan hitta högre upp i tråden. Lådornas renlighetsstatus är således inte hela sanningen. 

Jag ska se om jag kan få tag på Extreme Classic Gold Label.

OberonsMatte
3

#28 Såklart att lådorna är rena någon gång, men att de även fortfarande kan vara fulla ibland bekymrar mig faktiskt. För mig tyder kattens beteende och den oregelbundna rensningsrutinen på att det är där skon klämmer för den här katten. Att du nonchalerar den uppfattningen när du t.o.m. slängt ur dig att avlivning(!) är nära p.g.a. felkissandet bekymrar mig ännu mer.

Sajtvärd Katter iFokus

Peppe
0

#29 att lådorna är fulla är en definitionsfråga eller hur? Dina föreställningar av en full låda behöver inte alls stämma överens med mina.🙂

Huruvida jag avlivar min katt eller ej har du inte med att göra 🙂

OberonsMatte
3

#30 Men berätta då hur ofta du rensar lådorna (NU, när den felkissande katten inte är utomhus eftersom det är vinter) så behöver vi inte ha den här diskussionen! Jag är själv kattägare så jag vet hur pass ofta och mycket en katt kissar och bajsar i genomsnitt under ett dygn.

Sajtvärd Katter iFokus

sagan
4

Lådor utan huv, en per katt och en extra är att rekommendera, djupa så du kan ha mycket sand i. Vad för sand är av betydelse, var lådorna är placerade, hur du rengör där katten kissat utanför också samt tömma lådorna morgon och kväll. 

Det kan vara svårt att ha öppna lådor när man ha hund, men har man dem i badrummet kan man sätta en hake så att bara katterna kan komma in. Enkel lösning. Det viktigaste är att ni kommer tillrätta med problematiken.

Om du söker på katter som kissar fel på katter i fokus kommer du att upptäcka att det är många som tänker som du, "katten använder ju lådan alltså är det inte det det beror på" Det har dock visat sig att när ägaren väl börjar förändra, tänker på annat sätt så brukar det oftast lösa sig. Allt som skriv är i välmening just för att hjälpa er och katten. Frågor måste ställas för att kunna hjälpa. 

De flesta som har katter som kissar fel har antingen för få lådor, för lite sand, fel sand, fel lådor, står fel eller allt i ett. Så tänk på att trots år av användning av samma lådor med samma sand kan katten vara missnöjd och gör rätt in i det längsta innan dem kissar utanför. 

Det jag tycker du ska göra är att byta ut lådorna helt, köpas Extrem Classic som ovan föreslog, mycket sand i lådorna och töm klumpar morgon och kväll. Tvätta ställen kissen kissat på med diskmedel och sedan torka av med rikligt med ättika eller ytdesinfektion. Dessa två neutraliserar ammoniaken i urinet annars luktar det låda och dem väljer att gå där istället då det alltid är renare än i lådan.

Sploutt
4

Folk här försöker faktiskt bara hjälpa dig. Oberons matte har hjälpt många med felkissande katter, och hon är väldigt kunnig. Jag råder dig till att inte vara otrevlig när människor vill hjälpa dig.

ScarletMajesty
0

det här kan vara ett longshot, men min katthona började kissa inne då min andra katt blev sjuk, när han var frisk igen så upphörde hennes felkissande helt.

sagan
2

Glömde även att en koll hos veterinär om det inte är gjort kan vara bra för att utesluta medicinska besvär så som UVI, FIC, njurfel och annat.

Peppe
0

#31 lådan brukar kollas morgon och kväll, men vissa dagar inte, när annat kommer emellan. 2 ggr/dag till varannan dag. 

#32 vi har provat lite olika sandsorter som jag skrev ovan och den han gillar bäst är ever clean. jag har bett om tips på andra sorter. Vi har rejält med sand eftersom han gräver djupt. Att få in ännu fler lådor, flytta dem eller ta in sådana utan huv är ingenting som görs utan problem. Vi bor som sagt i lägenhet med begränsad yta och har dessutom hundar som mer än gärna tar sig ett mellanmål. Hallen är inte större än 4 kvm, vi har inte plats för någon byrå att ställa lådan på om vi inte ska klättra över densamma för att komma in genom dörren. Att flytta upp någon låda in i lägenheten innebär att den måste stå antingen i sovrum, kök eller tv-rum. Alternativt inne i duschkabinen eller så får den stå framför toan så man kan doppa fötterna när man sitter där. Med kattallergi och astma är det inte heller mitt förstaval att ha låda i utrymmen där jag vistas mycket då jag känner av dessa. Nere i hallen går det bra eftersom det är avskilt från resten av lägenheten.

#33 jag förbehåller mig rätten att säga ifrån när någon antyder saker och lägger ord i munnen på mig. det är inte att vara otrevlig.

Angående veterinär så kan ni se att redan i trådstarten så tar jag upp det men ingen trodde på allvar att det var något sådant och efter att ha googlat tror inte jag det heller. Han har mängder med bra platser att kissa på i övriga lägenheten som är båda mjuka och mysiga men som han inte väljer. Han håller sig till den 4 kvm stora hallen.

Det är säkert nåt fel med lådorna men jag tycker det är ologiskt att det går bra i 3 veckor, kissar utanför 2 dagar och sedan går det bra några veckor till. Förhoppningsvis blir det vår snart så han kan gå ut.

Scorpio97
0

#36 Som sagt så är det inte bara uvi som kan vara fel (: Så det är bättre att kolla hos veterinär ändå, för det kan ju vara något annat. Att han kissar just i hallen tyder på att han vet att han gör fel, och därför försöker kissa så nära lådorna som möjligt.

Jag vet några som provat att ha jord i kattlådorna, åt katter som helst vill gå ute. Kanske vore ett alternativ? Om man vill kan man ju sedan blanda i lite Kattsand, och öka långsamt. 

Det är många katter som går på lådan ibland och ibland inte. Ibland är felet på lådan så stort att katten helt enkelt inte kan gå på den, men ibland går den motvilligt. Eller så har den någon form av sjukdom/infektion, och förknippar smärtan med lådan, men försöker vara duktig och gå på den så ofta han klarar av det.

Hur ofta leker ni med katterna förresten? Eller annan aktivering?

Sen tycker jag att du ska försöka kolla lådorna morgon och kväll, och helst någon gång däremellan också. Det finns ingen möjlighet att sätta grind, så att hundarna inte kan nå lådorna?

//Jessie

Peppe
0

#37 jord är kanske något han skulle uppskatta. sommartid är rabatten hans låda 🙂

sagan
2

# 36 Det är just det jag menar med att alla säger likadant. Dem går ju på lådan. Så hur kan det vara något fel på den? Något är fel och det är jättebra att du försöker lösa det på något sätt. Att inte rensa lådan två gånger per dag regelbundet om det finns något i den är för katterna inte optimalt. Ibland kan det vara dålig  lukt i lådorna som vi inte känner. Stoppa in nosen själv där katterna går och känn efter. I täckta lådor blir det tyvärr väldigt dålig lukt oavsett hur noga man är med att tömma. Känner du den minsta lukten kan du tänka dig hur mycket dina katter känner då deras lilla nos är ända ner i sanden och sen gräver dem runt därinne. 

Om man måste göra en förändring för att få katten att sluta och uppskatta att gå på lådan får man nog göra en uppoffring för att nå dit. På vilket sett det görs är upp till er. Men som det ser ut nu är katten inte nöjd och det gäller att hitta problemet.

Ställa en öppen låda i duschkabinen är en toppenidé. Lätt att lyfta ut när ni ska duscha och så får ni en till låda. En sån enkel lösning kan få det att sluta. Värt att prova, fungerar det inte så har ni en extra förvarningsback att ha i förrådet. Ikeas back SAMLA är prisvärd och bra, rymmer 45liter och kostar 49 kr🙂

Jag skulle inte utesluta medicinska orsaker bara genom att googla runt. Du kan alltid ringa och rådfråga en veterinär. Det kan vara så enkelt som UVI och det är lätt att få ordning på. Du skriver själv att kissen inte kissat fel förut så antingen beror det på lådan, sanden eller att kissen inte mår bra.