Katt som kissar i sängen.
Hej ! Jag har valt att omplacera min ena katt då jag upplevde att hon inte fick den uppmärksamhet hon behövde. (Hon var en av sju katter) En sak hon gjorde här hemma var att hoppa upp och kissa i sängarna, vilket är högst otrevligt…Oavsett om du ligger och sover i sängen eller inte är där… Till en början gick allt jättebra i nya hemmet hon har verkligen blommat ut och trivs som fisken i vattnet, men nu när hon känner sig hemma har hon börjat göra likadant hos dem och naturligtvis funderar dem nu på att inte behålla henne. Finns det något att göra ?. Jag har sagt till dem att stänga ut henne från sovrummet men risken är ju då att hon börjar kissa någon annanstans.
Hon är kastrerad.
När katter kissar i sängar eller på mjuka föremål, så tyder det på uvi. Det är väldigt smärtsamt, och katten tänker då att lådan=smärta. Ibland kissar dom på lådan och utanför, medan andra bara kissar utanför. Var du och kollade upp katten hos veterinär, eller har den nya ägaren gjort det? Ett veterinärbesök är alltid det första man ska göra när katten felkissar. Katter är renliga djur, och kissar inte utanför om dom är nöjda och glada med allt.
Annars kan det bero på lådsituationen.
Har den nya ägaren några andra katter/djur?
Hur många lådor finns?
Hur ser lådorna ut? (Huv? Lucka? Stor? Liten?)
Vart är lådorna placerade?
Vilken sand används?
Vad har du och/eller den nya ägaren gjort för att få henne att sluta kissa inne?
//Jessie
Är det en innekatt kan ni ju prova att placera om henne till där hon kan gå ute.
Läsvärt: http://stud.epsilon.slu.se/2476/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 . svaret är Ja på flera, dem har ett annat underlag i lådan men hon började gå hur fint som helst i lådan enligt dem. och det är först efter två veckor hon tar upp samma beteende…
Dem har ytterligare en katt och dem verkar komma överens, i form av att dem ignorerar varandra, dem har aldrig bråkat. Dem har två lådor till två katter.
#2. Hade varit en dröm att kunna placera henne där hon får komma och gå som hon vill, ännu bättre någon som har byggt en utegård till sina katter då jag anser att många katter far illa av att vara ute på vift. dock är det inte lätt att hitta ett omplaceringshem till en vuxen katt och katten måste kunna vara inne två-tre veckor i nya familjen (för att lära känna dem) annars lär hon ju inte gå in till dem om dem bara kommer hem till gården och släpper ut henne… Men vet du ett får du gärna höra av dig :-)
#3 Man ska helst ha en låda per katt + en till. Om en katt kissar inne så kan man prova att ha massor av lådor med olika sand, tills man hittar den sanden som katten föredrar.
Sanden ska vara finkornig, klumpbildande och lerbaserad.
Lådorna ska helst vara stora utan huv, absolut inte med lucka.
Men ni har alltså varit med katten till veterinär, och uteslutit uvi?
//Jessie
Varken jag eller nya familjen har övertäckta lådor, skulle inte drömma om att ha det heller….framförallt inte med dörr då en katt jag hade fastnade med tassen i dörren, kunde gått riktigt illa om jag inte varit hemma…Men nej, vi har inte uteslutit uvi, har inte tänkt tanken, så det får väl bli nästa steg. tolkade det som en form av revirtänkande då hon är bengal och deras revir står väldigt högt i kurs…
Då tycker jag att ni/du ska utesluta uvi först (:
Äter katten torr- eller blötmat? Äter den bara torrfoder så är det rätt stor risk att den har uvi. Katter är nämligen dåliga på att dricka.
Det är väl skillnad på att kissa inne och markera revir, tror jag? Markerar dom så skvätter dom ju mer, och hon bör inte göra det eftersom hon är kastrerad. Dock kan hon kissa inne för att hon är otrygg, och då känner sig säkrare om det luktar mer av henne. (I så fall kan man prova feliway)
Vilket medel har ni använt för att tvätta bort kissfläckarna?
//Jessie
#3 Jag ser inget oväntat i situationen att hon kissade fel i ett hem med 7 katter eller att hon återupptog den vanan i sitt nya hem efter 2 veckor. När det gäller den nya miljön är det ju så att katter kissar på rätt plats in i det längsta, tills påfrestningen och stressen helt enkelt blir för stor av någon anledning.
I det nya hemmet är konkurrensen mindre eftersom där bara finns en katt ytterligare, men är båda katterna vuxna och nya för varandra innebär det ändå en stor påfrestning när de ska samsas om resurserna och reviret samtidigt som de ska hävda och befästa sin status inför varandra.
Kattlådan är förmodligen den allra viktigaste och känsligaste resursen i innekatters revir. Att den är rätt utformad, rätt placerad och tillräckligt ren och tillräcklig i fråga om antal är extremt viktigt, särskilt när katten är stressad, orolig eller inblandad i psykologiskt maktspel med en annan katt.
Därför undrar jag precis som #1 gjorde tidigare:
Vad är det för slags lådor?
Var är de 2 lådorna placerade (och hur stor är bostaden)?
Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Är "din" katt och hennes nya kattkompis innekatter på heltid?
Har din katt någonsin varit ute?
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Jag har sett folk som köpt samla-lådan med lock från ikea och skurit ut ett hål i taket/locket där katten kan slinka in. Kanske det vore nått?
Tyvärr vet jag ingen som kan ta katten, här skulle hon riskera att bli huskymat, då de inte är snälla mot katter som inte hör till flocken.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Svar på frågor : Vanliga öppna lådor, den ena är placerad i badrummet den andra vet jag inte i skrivandets stund, den här familjen har pellets i kattlådan, vilken sort vet jag inte. precis som hos mig bor dem också i 4 rum och kök och hon kissar nu i alla sovrum så läget är akut…. Katten har varit innekatt hela sitt liv.
Den nya kompisen är både ute och inne men som jag förstår det är hon inte mycket ute nu när det är såhär kallt och snöigt…
Gå till veterinären.
#9 Har de pellets i lådorna är åtgärd nr 1 att skaffa fler lådor med lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand och rensa dessa varje morgon och kväll + när det märks att det finns bajs där.
Förslag på lämplig sand är oparfymerad Extreme Classic Gold label eller Pussi Kompakt.
Sängar har den likheten med finkornig sand (till skillnad mot pellets) att de är mjuka för tassarna, absorberar kisset och oftast även är grävvänliga. Sängar är också en renare och fräschare toalett än en ostädad låda.
Sajtvärd Katter iFokus