Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1311 ggr
Eftermiddag
0

Promenad i snön

Min kisse är innekatt, men ibland går vi ut i koppel tillsammans. Nu är det snö och ett par minusgrader (verkar vara vindstilla just nu). Vad tror ni om att ta ut henne en liten stund? Hon är långhårig, men har ingen vinterpäls.

Choklad
0

Jo klart du kan ta ut henne, sedan är det ju upp till henne om hon gillar snön eller inte. Det är inte skadligt för katter (om det nu inte är nakenkatter) att vara i snön, sålänge de kan gå in igen när de vill.

Jag har haft katter som älskade att leka i snön, andra som bara satt på trappen en stund och sedan ville in igen.

U R us

OberonsMatte
5

Det är ingen fara att vara ute en stund på vintern. Jag gick ut med mina katter senast igår, men då blåste det dessutom så mycket att lilla Ruben inte kunde gå rakt när vinden tog tag i honom. Oberon hittade en liten snöfri plätt där han satt med uppburrad päls och såg olustig ut och klagade. Doris och Moltas undvek den djupaste snön, men gick iallafall med på att gå i mina fotspår lite fram och tillbaka. Vi gick in igen efter 10 minuter…!

Om det inte blåser och bara är några minusgrader brukar vi kunna vara ute längre och då är det roligt att se hur katterna så småningom övervinner rädslan att gå på okänt underlag.

Sajtvärd Katter iFokus

Eftermiddag
0

#1 Var dina katter ute- eller innekatter? Utekatter får ju en präktig vinterpäls :)

Jenna_Nord
0

Vi har ute/inne-katt. Hon får lov att gå ut hur mycket hon vill så länge det är ljust ute. På sommaren är hon gärna ute hela tiden, men på vintern är hon ute max 5 min om dagen xD Men ibland blir hon lite sugen på att gå ut och då släpper vi ut henne. Hon har aldrig visat att hon mått dåligt. Bara se till att katten kan gå in om den vill :)

Mvh Jenna

OberonsMatte
3

Så länge katten är normalpälsad klarar den att vara ute en stund i minusgrader, så länge det inte handlar om extrem kyla, men då är det öronen som är mest utsatta och då hjälper det inte hur tjock päls katten än har.

En katt som är ovan vid utevistelse på vintern kan darra, men då handlar det mest om att katten tycker att det är ovant och lite läskigt. I stort sett alla mina katter darrade när jag tog med dem ut första gången (på sommaren!), men även när de sedan var ute första gången på vintern. När de är vana darrar de inte alls på det sättet, hur kallt det än är (iallafall gör inte mina katter det). Tycker de att det är obehagligt kallt blir de orörliga och sitter hopkurade och uppburrade. Ibland lyfter de växelvis på framtassarna.

Idag blåste det inte lika mycket så idag kunde vi vara ute en lite längre stund. Ruben hoppade från sten till tuva och lekte "inte-nudda-snö". Man riktigt såg hur han gjorde avvägningar fram och tillbaka för att klura ut vilken väg som var bäst. Hjärngympa och motion på samma gång!

Oberon ägnade utevistelsen åt att inspektera och undersöka den stora rishögen som finns i skogsbacken bakom huset. Varenda liten pinne, kvist eller gren var omåttligt spännande och det skulle luktas på, gnidas kinden mot eller balanseras på i en evighet innan han var klar.

Sajtvärd Katter iFokus

Eftermiddag
1

#5 Tack för svaret, mycket informativt!