Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4910 ggr
Jonni_
0

Psyllium / husk till allergisk katt?

Min ena katt håller på att utredas för foderallergi och lider troligtvis av IBD. Hon verkar inte tåla kyckling och fisk och möjligen inte spannmål heller. Hon får nu blötmat av märket Catz finefood vilket innehåller lamm och buffel (zooplus.se) Jag upplever att hennes klåda avtagit med detta fodret men upprepade kräkningar tyder på inflammerad tarm och magsäck och hon har därför nyligen börjat få kortisontabletter (till min stora oro). Min förhoppning är att lyckas övertyga henne om att rått kött är mums och så småningom övergå till Barf. Nu till den egentliga frågan. Hon tenderar att bli hård i magen och som jag förstått kan kortison även göra magen hård. För att undvika detta funderar jag på att blanda psylliumfrön (husk/loppfrön) i hennes mat. Men jag undrar, finns det risk att hon är allergisk även mot detta? Kan katter vara det? Är psylliumfrön spannmål? Tacksam för alla svar och råd, både angående frågan om husk men även övriga av hennes problem.

Gronstedt
2

Jag skulle inte rekommendera bulkmedel till ett rovdjur, de är inte gjorda för att hantera det. I krisläge kan man ge paraffinolja, som understöd under en övergångsperiod kan man ge probiotika, som Trevis.

Jonni_
0

Tack för svar. Som jag förstått bör paraffinolja bara användas i nödfall. Finns det något annat man kan använda förebyggande? Hjälper probiotika mot hård mage? Har hört att man kan blanda olja i maten men jag är rädd att hon inte tål det heller. Funderat på linfröolja men vet inte om jag vågar testa. Är dock orolig att den hårda magen leder till förstoppning som sedan ökar risken för kräkningar :(

SannnaH
1

Kanske kattmalt kan hjälpa magen lite?

Gronstedt
0

#2: Probiotika hjälper magen att fungera korrekt.

Sploutt
1

Nä du ska inte ge någon vegetabilisk olja till en katt. Jag hade rekommenderat standardts laxolja. Det är nyttigt också :) Ger det till mina barfande katter.

Jonni_
2

#4 Har nyligen börjat ge henne Fortiflora, kanske kommer det att hjälpa isf.. #3 Kattmalt brukar ha så ospecifik innehållsförteckning ;( står tex olja som kan vara vilken olja som helst… Men ska söka vidare på olika sorter. Tack för tipset!

Jonni_
0

#5 Tyvärr tål hon inte fisk. Och även om jag vet att de flesta katter ändå tål fiskolja vågar jag inte testa det i nuläget ;( Har varit inne på det flera gånger, särskilt som det kan hjälpa mot klåda dessutom. Men jag är rädd att jag bara förvärrar för henne… :/

LinaLj
2

Jag rekommenderar verkligen att du läser den här artikeln:

Feline inflamatory bowel disease - nature and treatment

Mycket matnyttig information och en hel hög med bra källor för vidarestudier.

Sploutt
0

Just det, sorry. Jag tycker dock att du ska prova litegrann och se hur det känns. Om inte annat så försök få henne att få i sig mer vätska? Det kanske kan hjälpa mot hårdheten.

Caifig
0

Psylliumfrön finns faktiskt i de torrfoder veterinärer säljer för just magproblem. Katten kan inte ta tillvara på dessa frön och därför fungerar de helt enkelt bara som bajsutfyllnad. Dock MÅSTE katten få i sig lite extra vatten annars kan det få motsatt effekt. Däremot vet jag inte om det är att rekommendera till en katt med IBD, men för övrigt är det inte farligt att ge till katter.

Caifig
0

Såg precis nu i foder som man faktiskt ger till IBD katter innehåller psylliumfrön. Börja med bara lite, lite i början och lägg dem gärna i blöt en stund innan och ge extra vatten!

Jonni_
2

#8 Stort tack för länken. Har efter mkt sökningar på internet förstått att både allergin och ibd beror på dålig utfodring. Får en stor klump i magen och tårar i ögonen när jag förstår att det varit min okunskap som troligtvis gjort min älskade katt sjuk. Nu ska jag göra allt jag kan för att försöka få henne frisk igen.

[trh]
0

Har själv gett lite huskfiber vid två tillfällen till min hane. OBS! Liten mängd. Har fungerat jättebra och fått fart på magen igen.

Jonni_
0

#13 Så skönt att hitta något som funkar. Är din katt också allergisk? Jag funderar på om en katt kan vara allergisk mot just psyllium.

Jonni_
0

#4 #5 #8 Ni som är inlästa på det här med Barf och artanpassad föda; Är det alltid fel att ge exempelvis husk eller vegetabiliska oljor. Alltså kommer katten reagera negativt på det även om det är ett kortvarigt bruk och man inte hittar bättre lösningar för tillfället? Eftersom att min katt totalt vägrar både rått, torkat och kokt kött behöver jag hitta något som hennes mage fungerar på under en inväjningsfas av barf. #8 Jag ska absolut börja med att göra köttbuljongen till min katt på en gång. Återigen, stort tack för en bra länk.

[trh]
0

#14 ja mycket, det plus extra blötmat gör susen. Nej han är inte allergisk. Har du googlat på set?

Caifig
0

#15 Nej, det tycker jag inte. Jag har själv fått ge psylliumfrön för att deras magar ska stabiliseras. De blev båda rätt hårda i magen när jag bytte till barf så fick lägga i psylliumfrön för att de inte skulle bli förstoppade. Nu kör jag på nöttalg istället eller späck!

Det är bättre, enligt min mening, att hon sköter magen som hon ska och då blir det enklare att introducera rått. Är hon hård i magen kan det leda till att hon inte ens vill äta. Har du testat med kycklinghjärtan? Det brukar gå hem hos de flesta missar! Finns både som färskt och fryst.

Jonni_
0

#17 Ah, att jag inte tänkt på att försöka hitta fett från djur! Lamm vet jag att hon tål så då ska försöka få tag på lammfett. 

Tyvärr tål hon inte kyckling men hjärta från andra djur ska jag testa isf. Hittills har hon ratat allt från färs till kokt kött, torkat kött osv. Har dock inte testat med så mycket inälvor än. Ska göra det, kanske är det mumsigare :) 

#16 #17 Hur mycket husk ger man? Hur länge behöver det stå i blöt?

Vatten lyckas jag lura i henne lite extra av både blandat i blötmaten men även vatten med Fortiflora i är väldigt poppis :)

Caifig
0

#18 Om du ger husk vet jag inte om det behöver blötläggas, frönen kan man lägga direkt på maten också men vet att man blötlägger till människor i ungefär en timma. Jag testade både och till mina och jag märkte inte jättestor skillnad. Härligt! Ju mer vatten desto bättre!

[trh]
0

Precis, tror inte husk behöver blötläggas, men gav både extra blötmat och extra vatten över hela kalaset.