Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 2694 ggr
[Mustangcab]
1

Djurens hjälta

Svensk reality från 2014. Säsong 1. Avsnitt 1 av 10. Vi följer vilträddarna Lili Päivärinta, hennes kollega Anneli Berglund och en rad andra passionerade människor som viger sin tid åt att rädda djur. I centrum står naturligtvis djuren och deras ägare och vi får följa med dem genom tårdrypande resor från sjuk till frisk. Men ibland händer också det otänkbara, när veterinärerna tvingas inse att slaget är förlorat. Serien följer också arbetet vid traumaavdelningen på Väsby djursjukhus. Där jobbar veterinärerna Marie, Jannis och Ash dygnet runt med att försöka rädda sina patienter. Här handlar det ofta om minuter för att historierna skall få ett lyckligt slut. källa tv.nu

Imorgon kväll kl 20.00 i TV 3

OberonsMatte
0

Jag ska kolla!

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Ja jag tänkte också se på det.🙂

ElinaPersson
0

och på torsdag, 9 januari 2014 mellan kl 21:00 - 22:00 börjar Djurskyddsinspektörerna på 4an 😃

Svensk dokumentärserie från 2014. Säsong 1. Avsnitt 1 av 6. Peter och Anna inspekterar fjäderfän som saknar foder och vatten. Mattias och Malin besöker en hundimportör och möts av en fruktansvärd syn. För många hundar har gjort miljön oacceptabel och importören riskerar att få sitt tillstånd indraget. Även 12/1.

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

OberonsMatte
0

#3 Ja, det ska jag inte heller missa!

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0
Jessicahagstrom94
0

Ååh jag slutar 20.00.. får skynda mig hem!😕

Måste se det där på torsdag också.

Måste bara komma ihåg detta också…

[Mustangcab]
0

Nå vad tyckte ni? Lite väl likt djurakuten fast det var  vilda djur med här också.

OberonsMatte
0

#7 Ja, det var ungefär som Djurakuten, men jag gillar ju sånt… Jag tycker att det är intressant, och får lyckokänslor av att se sjuka och skadade djur bli friska.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4

Jag blev lite fundersam över harungen Skutte som "hittats övergiven" i skogen… Nu verkade han visserligen ha lite skador(?) i huden/pälsen på ryggen, men annars är väl det naturliga att harunger ser ut att vara övergivna eftersom harmamman inte är där hela tiden utan lämnar ungarna och kommer dit först på natten…?

Tycker att de borde ha passat på att informera om det.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

# 9 Men gräver de inte ned ungarna? Har jag för mig de visade i något naturprogram?

Jessicahagstrom94
3

Jag störde mig lite på "norsk skogSkatt" som det stod när den där katten var där. jag menar, ska det sändas på TV borde väl någon veta vad som är rätt stavning :)

OberonsMatte
0

#11 Ja, jag tänkte också på det…😮 Ägaren sa iallafall Norsk skogkatt!

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
1

#12 Ja när hon sa rätt blev jag glad igen.😃
Men ändå - rätt stavning hade ju varit rätt bra eftersom det är på TV.

OberonsMatte
0

#10 Jag tror inte att de gräver sådär fasligt mycket. Det jag har hört och läst är bl.a. det som står här: http://folket.se/nyheter/eskilstuna/1.134687 Jag kollade upp det en gång när jag hittade en liten harunge i rabatten utanför mitt bostadshus. Jag tog in mina katter omedelbart, men eftersom det är ett kattrikt område var den lilla ungen död nästa dag. Kan iofs ha varit andra orsaker också.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3

Jag såg det andra avsnittet av Djurens Hjältar igår, var det någon mer som gjorde det?

Jag var tvungen att snyta mig när mannen med hunden fick besked om att hundens mage var full av tumörer och att det bästa var att låta hunden somna in…

Jag blev också lite rörd över mannen som kom in med sin allvarligt trafikskadade katt. Även om det för mig är självklart att man gör allt för att laga sin katt om den skadats är det alltid lika glädjande att se att andra resonerar likadant, oavsett kostnaderna. I upplysningssyfte önskar jag att de berättade i programmet vad solskenshistorierna kostade ägaren i pengar och att de framhöll vikten av att ha sina djur veterinärvårdsförsäkrade!

En annan sak jag funderat på är Djurambulansen. Är det ägaren som anlitar dem för transport eller är det djursjukhuset som skickar/rekommenderar den i brådskande fall? Vad kostar det?

I förra programmet när de transporterade en stor hund med kraftiga nosblödningar kan jag förstå att det är brådskande och svårt att använda andra färdmedel, men hunden med tumörer igår visade ju inga akuta symtom vad jag märkte?

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
0

Ja jösses vad jag grät när mannen fick besked om att hans hund hade cancer…

.m.m
1

#15. Håller med. Djurambulansen ringer man privat. Och de fungerar mer som en djurtransport. Jag noterade också det ickeakuta i fallet och jag tror djurambulansen precis som den humanitära "råkar ut för larm på nageltrång". Djurambulansen ställer dock upp om ägare inte har möjlighet att åka in själva också. Ingen bil och bor långt ifrån tex. Men tanken på ett taxibolag dök ju upp…

Noa-Nisse
0

något jag funderade på var hur man transporterade hundar i djurambulansen. Min hund hade inte fått plats i den lilla buren… Har provat få in min hund i den största MIM-buren som är en sådan bur de har i djurambulansen men fick verkligen inte plats. Hon är en grand danois och absolut inte stor för att vara det. Ganska nätt faktiskt :S men hade aldrig kommit in i den.

Medarbetare på Hundar.ifokus

.m.m
0

De har fler burar.

Sploutt
0

Är man medlem hos djurambulansen får man en (eller två?) fria körningar, akuta eller planerade. Så dom tar planerade körningar också, och även oplanerade som inte är akuta. Det kan tex vara en gammal människa som inte kan ta sig till veterinären, eller att man helt enkelt inte har bil.

[Mustangcab]
0

# 15 Hunden  hade en misstänkt magomvridning så det var därför som ambulans tillkallades då det är akut. Nu visade det sig dessvärre att det var tumörer istället.

[Mustangcab]
0

Ni kommer väl ihåg att det är ett nytt avsnitt nu ikväll kl 20.00 på TV 3😃

OberonsMatte
0

#22 Hua, vad mycket öronskabb den lilla vovven hade! Intressant att se vilka läskiga neurologiska symtom "lite obehandlad öronskabb" kan leda till. Att se hunden vingla och röra okontrollerat på huvud och ögon hela tiden var riktigt hemskt att se och det var nog fler än jag som tänkte att loppet nog var kört för den hunden innan diagnosen ställdes.

Märkligt att ägarna inte märkt att det var något knas med öronen tidigare, men de var iallafall rörande oroliga och angelägna om att hunden skulle bli frisk igen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

För att inte tala om hur katten mådde som aldrig varit utomhus och som också borde ha skabb?

Jessicahagstrom94
0

När jag såg den hunden började jag tänka på Oskar. 

Oskar "flackar med blicken" & det har jag skrivit om tidigare på denna eller på huskatternas sajt också men ingen förstod nog riktigt vad jag menade? 

Mja, det hunden hade var otroligt mycket mer än vad min katt har, men ändå. Hunden hade dålig balans och "flackade" med huvudet OCH ögonen HELA tiden, Oskar har INTE dålig balans och flackar (tittar lite fram och tillbaka) med huvudet och/eller ögonen endast när han ska titta ut ur ett rum (eller liknande) och troligtvis inte har något i rörelse att fästa blicken på riktigt. Aldrig när han leker, äter, dricker, är på lådan, gosar, sover, etc.

Började genast tänka på öronskabb/öroninflammation (men öronen ser ju fina ut så vitt jag kan se utan veterinärhjälp, är van vid öronskabb då jag är volontär på ett katthem.. kan ju sitta utom synhåll?) eller något neurologiskt fel.

Holtan
0

Tycker att de är roligt att se iom att jag jobbat med dem själv! Också kul att de är vilda djur med. Ugglan igår är min favvo! Älskar ugglor :D

Labben som fick somna in var jobbig att se. Min Oliver (katt) hade precis samma öde i stort sätt så det var oerhört jobbigt att se :(