Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 664 ggr
LinaLj
0

Kolhydrater saknas?

Jag sitter och tittar runt på lite olika torrfoder och på dess innehåll. kommer till Hill´s Science Plan Feline Adult Chicken och tittar på analytiska beståndsdelar. Enligt dessa finns det inga kolhydrater i fodret. Hur kan det komma sig när fodret innehåller veta, majs och ris?

Silvestris
0

Eftersom kolhydrater inte är essentiellt behöver de inte redovisas. Ibland kan de redovisas som NFE.

Tjeja
1

SKITMAT för katter säger jag bara!

Spannmål i kattfoder borde förbjudas då de enbart är till för att göra fodret smidigt att hantera men är skadligt för katterna!

De växtfibrer katter behöver ska bestå av grönsaker/gräs INTE något eländigt spannmål! 

*Min personliga arga åsikt om alla dyra skitfoder och t o m veterinärfoder som är mer skadliga än nyttiga för våra kissar!*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

LinaLj
1

#2 Jag håller med fullständigt. Jag kollade runt för att kunna göra en få lite statistik på hur mycket kolhydrater olika foder innehåller. Då kolhydrater kan vara direkt skadliga för katterna tycker jag att det är något som borde redovisas. 

De märken som ändå redovisar ligger på runt 10-20% (torrfoder)

[SueHn]
1

Håller # 2

# 3 Jag började en gång att göra en sammanställning över innehåll i olika RC-produkter men det blev aldrig färdigt. Du får gärna ta del av det som finns. Jag har gått igenom i vilken ordning som ingående ingredienser står i innehållsförteckningen för varje produkt. Ni kanske tycker att det är rörigt och det tycker jag också men det är en helt obearbetad första sammanställning. Det går iaf att se att det är ungefär samma ingredienser i alla produkterna och att majs står först i flera av dem.

Pelle11
0

Kan rekommendera alla som vill ha ett torrfoder med så lite kolhydrater som möjligt att kolla in Power of Nature - Fee's Favorite.

Hade letat länge efter ett bra torrfoder till min katt, som är diabetiker, men som du skriver, Lina, så ligger de "bästa" ofta så högt som 10%.

Blev rekommenderad ett veterinärfoder som innehöll massor med spannmål men vägrade att betala dyra pengar för detta skräp och är glad att jag hittade något bättre. 

Har varit i kontakt med tillverkaren av Power of Nature-fodret och hon skrev att de vill hålla kolhydrathalten så låg som möjligt och att de försökt att gå ännu lägre, men att de då inte lyckats få bitarna att sitta ihop ordentligt. Men 3% är ju betydligt bättre än 13% som det var i Orijens foder jag använde tidigare. 

Katten med diabetes mår betydligt bättre av det här fodret och det märks även på de andra katterna.

LinaLj
1

#5 tack för informationen. Jag är inte på jakt efter något torrfoder då jag är av åsikten att torrfoder inte är någon bra kattmat.

Däremot är jag nyfiken på sammansättningen av olika sorter och olika märken av kattmat. 

Jag har även tanken att genom att kunna utläsa hur mycket kolhydrater ett foder har så kan man skaffa sig en uppskattning av hur mycket av proteinet i maten som är animaliskt. 

Jag inte så att man kan uträkna det precist, men säg att ett foder innehåller 40% protein och 16 % kolhydrater, ett annat foder 40% protein och 5 % kolhydrater. Då är det ju logiskt att anta att det första fodret har en större mängd vegetabiliska proteiner än det andra.

[SueHn]
0

"Jag inte så att man kan uträkna det precist, men säg att ett foder innehåller 40% protein och 16 % kolhydrater, ett annat foder 40% protein och 5 % kolhydrater. Då är det ju logiskt att anta att det första fodret har en större mängd vegetabiliska proteiner än det andra."

Så finurligt!

iofs äter mina katter i princip bara barf men ibland blandar jag i lite kattmat och dessutom är det bra att ha kattmat hemma som reserv.