Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 934 ggr
vegasol
0

Hur mycket blötmat?

Hej Mina missar som är ca 6 år-syskon-en tjej o en kille,givetvis kastrerade-har börjat föredra mjau blötfoder ist för något torrfoder och jag vet att det är jättebra men hur mycket skall jag ge dom per dygn? Jag är jättedålig på att räkna ut sån och jag kanske behöver väga dom först? Får isf låna en våg…Tacksam för svar! Mvh Mia

LinaLj
0

Det står på förpackningen men jag har för mig att det brukar vara ca 110-120 g per kila kroppsvikt och dag.

vegasol
0

Tack,då ska jag låna min syster våg så jag kan väga bebisarna:)

Scorpio97
0

Det är väldigt olika beroende på hur stor katten är, samt hur aktiv den är.

Enklast är att börja ge, sedan väga katterna varje vecka. Går dom upp så ger du lite mindre, och går dom ner så ger du lite mer. Tillslut hittar man balansen (:

//Jessie

vegasol
0

AAA-så kan man ju göra!Tack…

[SueHn]
1

Mer än 100 g per kg kroppsvikt och dag låter mycket tycker jag. Det skulle innebära att en katt som väger 3,5 kg skulle äta upp en hel Mjau brick pack varje dag.

sagan
1

Finns uträkning på katter i fokus. Men räkna med att en katt på fyra kilo bör äta ca 250 gram blötmat om du ger Mjau i konserv. Sen får man hålla koll, öka eller minska om det behövs. Alla katter är ju olika aktiva och har olika ämnesomsättning. 

110-120 gram per kilo är alldeles för mycket!

Niiinah92
0

Hade min hankatt ätit 110-120 gram per kg hade han rullat fram! Det hade blivit närmare 800 gram per dag, inte för att han hade orkat trycka i sig så mycket, han äter inte ens hälften 😉

Scorpio97
0

Våra tre katter äter en burk om dagen ungefär, tillsammans. Det blir drygt 200g var, så runt 60-80g per kg. 100-120g per kilo låter väldigt mycket (:

Katterna är kastrerade utekatter, rätt aktiva.

//Jessie

vegasol
0

Tack snälla ni för att ni hjälper mej att få till det här:)