Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4865 ggr
Nosen
0

Kärleksbett

Hej,

min katt kan ibland få "busryck" och kärleksbita min sambo. Alltså nafsar löst och "håller fast" hans hand. Ibland tuggar hon bara lite. Men aldrig så att det blir märken eller så.

Hon går från att ligga stilla och mysa till att plötsligt kärleksbita honom.

Det märks att det är bus/kärlek på sättet hon gör det, så ingen aggressivitet alltså.

Men grejen jag undrar över är att hon har aldrig gjort det på mig.

Fast att vi båda klappar henne på magen osv.

Jag brukar skoja om att det är för att han är kille. Men vad har ni för teorier om det?

Är det slumpen?

Eller att hon tycker om honom mer?

Eller att hon kanske har olika relationer till oss, "buskompis" och inte "buskompis"?

Eller något annat? 

Alltså, hon fyller fyra år nu och hon har aldrig någonsin nafsat på mig. Men honom har hon nafsat på lite då och då vid mys stunder.

ps, hon är kastrerad sedan 6 mån ålder.

OberonsMatte
5

Ja, katters relation till olika människor ser alltid lite olika ut, precis som olika människors relation och beteende aldrig är exakt lika till den individuella katten. Det är många saker som spelar in och allt kan vi människor inte ens uppfatta. Katter däremot är experter på att uppfatta och tolka de subtila signaler som vi människor sänder ut genom vårt sätt att prata, röra oss och titta på katten. Individuella egenskaper som kroppsstorlek och röstläge är också betydelsefulla när en katt bildar sin uppfattning om oss.

Många katter föredrar kvinnor framför män eftersom kvinnor oftast är mindre, har ljusare röster och rör sig mjukare, dvs. uppfattas som mindre hotfulla i kattens ögon. Risken med detta är dock att katten (om den ständigt blir överöst av alltför mycket kärlek och uppmärksamhet) så småningom börjar utmana ägaren statusmässigt genom terror och aggressivitet. Det är inte en slump att det oftast är ömsinta kvinnor som utsätts för det.

Katter som älskar mannen i familjen kan göra det p.g.a att den  inordnar mannens egenskaper (stor, mörk röst, lite "omjukare") i sitt eget statustänk och därför ser mannen som någon man bör hålla sig väl med och och hålla sig nära.

Sajtvärd Katter iFokus

Nosen
1

tack för svar :-)

JontaK
2

Precis som #1 är jag säker på att kattens sociala förmåga tillåter den att skapa olika förhållanden till många olika människor.

Dessa "kärleksbett" har jag själv något svårt att förstå betydelsen av. Min birma är likadan, hon biter min svärfar och min far löst i tårna, går rakt fram och nafsar lite. Inte för att leka, inte för att mysa, mer för att retas på ett vänskapligt sätt verkar det som.

Mig är hon mer vän med, på lika villkor, min mor fjäskar hon konstant för. Helt olika beteenden för minst 4-5 olika människor.

Bengalen är ännu mer växlande i sitt beteende. Jag är den enda person som kan bära honom utan att han skriker. Han tigger alltid människomat av pappa, skriker till och pratar mer med min mor. Väldigt olik när det gäller närhet, avstånd och kommunikation.

Om nätterna sover han min fästmös huvud, han är mycket kelig mot mig men sover endast i mitt knäveck eller jämte mig, aldrig nära ansiktet.

Det är kul att se hur katter anpassar sina beteenden utefter människorna i deras närhet. Att däremot förstå varför vissa beteenden paras ihop med vissa människor är mycket, mycket svårt tycker jag.