LURAD!
Känner mig så lurad då vi upptäckte att vår nya katt är en hona men i "papperna" står det att "hon" skall vara en hane.
Blir så ledsen då bitarna faller på plats, varför vår hona ratar vår nya medlem. Har haft denna nya katten i ett par veckor men dem hatar varandra och vår andra katt hatar andra honkatter.
Blir ledsen och förtvivlad. :(
Om det är en stamtavla från ett förbund och en riktig uppfödare, så bör du ta kontakt med denne.
Sedan undrar jag ju om du inte själv kikade i "rumpan"?
Tyvärr är det ingen riktig uppfödare. Men hon hade skrivit liksom som ett info papper om datum o klockslag när dem var födda. Även kopior på föräldrarnas stamtavlor. Det var en vän till familjen som kollade tidigare idag då hon är veterinär :(
Sedan undrar jag om din äldre katt är kastrerad. Jag tror ju att två veckor är väldigt kort tid för två katter att acceptera varandra.
Hur gamla är katterna?
Sajtvärd Katter iFokus
Tja du kan ju alltid ta kontakt med den sk uppfödaren och reklamera katten om du känner att de blivit fel kön. Är din andra katt kastrerad? Isf kan det förklara en hel del.
Vår andra hona är steriliserad och är 11 år. Har under ett par gånger försökt att ha henne tillsammans med andra honkatter men det har aldrig funkat. Men hankatter är inga problem.
den nya katten är 20 veckor.
Känner mig väldigt ledsen då vi fastnat för den nya men eftersom att vi vet att det inte funkar med andra honkatter.
Hände även en vän till mig som skaffade två hanar (huskatter), som visade sig vara honor.
Är det svårt att se vilket kön det är när de är unga, t.ex. 12 veckor? Är det en vanesak?
#7 hur gick din vän till väga? Jag kan ju förstå att det kan ha skett ett misstag men jag tycker bara (oavsett hur förälskade vi är i den nya katten) att rätt ska vara rätt. Vi gav ändå en del för denne och en honkatt var liksom inget alternativ då vi vet hur det har fungerat innan med vår andra katt.
Sen är det väl en del av vårat ansvar att kontrollera att det verkligen var en kille men man litar ju på säljarens ord. (iaf jag, godtrogen som jag är många gånger) och allra helst att säljaren varit så ordentlig och skrivit ett kvitto, ett informationsblad, stamtavlor och bild på båda föräldrarna.
#7 vid 12v ser man tydligt om de är en hona eller hane. Hanar föds med kulor i grenen men på vissa individer kan de vara lite lurigt att se då.
Tråkigt.Märkligt att inte uppfödaren såg det var en hona. Hoppas det funkar mellan dem med tiden. Hade hon inte veterinär besiktigat kattungarna? Tycker uppfödaren borde ta sitt ansvar om du sagt att du vill ha en hane.
Ibland är det inte lätt att se skillnad! Jag har varit med om raskatter från erfarna uppfödare, besiktigade av veterinär och som ändå varit 'fel' kön. Inte så vanligt kanske men det händer faktiskt. Mamman till min ena upptäcktes inte att hon var hona förens hon började löpa 11 månader gammal:)
Att ta fel på kön kan hända den bästa, så det behöver inte betyda att uppfödaren är oseriös eller oärlig på något sätt. (Att använda registrerade raskatter i huskattavel däremot är en annan sak…).
Jag tror inte att könet hos kattungen har någon betydelse när det gäller din honkatt. Att sätta ihop en ensamkatt i mogen ålder med en kattunge är däremot en utmaning för alla inblandade parter.
Som ägare gäller det att ha både tålamod och förståelse och inte överdramatisera katternas beteenden och signaler.
På vilket sätt visar katterna att de "hatar varandra"?
Sajtvärd Katter iFokus
Det är inte alltid uppenbart vilket kön katten har, även om det i de absolut flesta fall går att se ganska lätt. Det kanske kan vara bra att få även ett tredje utlåtande om kattens kön.
TS - har du pratat med den personen som du köpte katten av och berättat? Finns det möjlighet att lämna tillbaka katten? Även om det känns trist nu när ni har börjat känna den nya katten, så är det kanske ändå det som är det bästa för alla inblandade (katter och människor).
Jag tycker precis som du, att rätt ska vara rätt, och förstår att det känns trist nu när ni har en äldre hona som inte gillar andra honkatter.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Som sagt så klandrar jag inte uppfödaren. MEN anledningen som sagt till att vi köpte katten var för att det var just en hane, till ett pris vi tyckte var ok och inte för långt iväg.
då vi testat släppa ihop gamlan med andra honor har hon blivit precis skogstokig, fräst, morrat, sprungit omkring,attackerat dem andra och hållt sig undan både oss och dem andra katterna bara visat sig när hon varit ensam i rummet och så.
När vi skaffade vår förra hane som är borta nu så fräste hon bara, höll sig undan honom ett par dagar sedan gick det fint. Jag försökte kontakta säljaren men hon svarar inte, varken på mail eller telefon. :(
#14 Hur gamla var honorna och din hona när de träffade varandra? Var träffades de?
Hur gammal var din förra hane och hur gammal var honan när de sammanfördes?
Sajtvärd Katter iFokus
Honorna har varit lite blandade åldrar men alltid steriliserade då vi varit mycket kattvakt åt mina föräldrars katter då dem varit iväg långvägar. Samt min systers två honkatter. Vi har alltid haft dem här hemma hos oss. förutom en gång du mina föräldrar var vakt åt henne.
När hanen var kattunge var honan 3 år och steriliserad redan då.
Han behöll katterna, könet var inte så viktigt. Men det var ju tur att han kastrerade tidigt (det var då det upptäckes) för kunde ju varit så att det var en av varje.
Men klart att du känner dig besviken, eftersom du tänkt till och valt utefter din äldre katt.
Hoppas det löser sig. Det kan ju hända att de blir sams trots allt. =)
Hm, om man ska tänka optimistiskt så är säljaren kanske utomlands på semester, eller ligger på sjukhus, eller har dött, och det är därför hon ej svarat.
#16 I så fall sammanfördes katterna med helt olika förutsättningar, och jag hävdar fortfarande att det inte har med katternas kön att göra (de var ju dessutom kastrerade).
När din honkatt sammanfördes med hankatten var utgångsläget optimalt. Den befintliga katten var så pass ung att hon knappt uppnått social mognad ännu och nykomlingen var kattunge och därmed automatiskt underlägsen honkatten i status.
Att plötsligt få sitt revir invaderat av flera främmande katter i "varierande ålder" måste ha varit en skräckupplevelse för din stackars honkatt och det hade inte hjälpt om de varit hankatter istället.
Sajtvärd Katter iFokus

Man tittar väll igenom katten att den är frisk innan man tar hem den och då är ju en kontroll av könet också något naturligt att man kollar
# DUMMA nog förlitade vi oss som sagt på säljaren! Och katten såg frisk och hälsosam ut…….
Du får jaga henne tills hon svarar. Åk dit om det inte är för långt. Inte ok att sälja en hona som hane även om det ibland är svårt att se. Din gamla katt ska ha det bra. Men det kan ju lösa sig så det går. Man fäster sig snabbt vid kattungar
men har ni verkligen provat att ha din honkatt ihop med en annan honkatt länge? för det tar inte bara en vecka kan ta flera veckor upp till några månader innan katter trivs ihop…
#18 / #22 Väldigt kloka inlägg!
Att snabbt lyckas med att föra ihop två katter i olika åldrar beror på så mycket mer än kön! Det kan ta väldigt lång tid och mycket tålamod krävs av både djur och människor.
Det är tragiskt att "uppfödaren" meddelat fel kön men eftersom ni verkar tycka om den lilla tjejen kanske ni ska ha en mer öppen inställning än att "den gamla katten hatar honkatter" och ge det ett ärligt försök?
Har man som människa tålamod och inte förväntar sig att allt blir bra direkt tror jag den kan bli bra om djuren sakta och försiktigt får chansen att vänja sig vid varann.
Hoppas det går bra oavsett hur ni gör!