Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1227 ggr
[Alexandralanstrom]
0

kattunge rumsren här men inte där?

hej! när vi sålde våran kattunge för ca. 1 vecka sen. han var helt rumsren hemma hos oss men när han kom hem till henne sluta han vara rumsren.. hon har 1 honkatt och en hanhund och en liten tjej varför gör han så? hon lämnade tillbaka kattungen idag och här hemma går han på lådan som vanligt.. markerar han revir eller ? :/ men är ganska glad över att hon lämnade tillbaka Chico! men Buxa ( hans mamma) avled ju för ca. en vecka sen :(

Lorita
0

jag tror inte han trivdes

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Alexandralanstrom]
0

#1 okej! tack för ditt snabba svar! :)

Sploutt
3

Skönt att hon lämnade tillbaka honom, för hon verkar ju inte ha någon koll på katter. Han trivdes förmodligen inte. Lådsituationen kanske inte passade honom? Markerar revir har jag väääldigt svårt att tro med tanke på att han är vadå, 13v?

Djurälskaren87
2

ja jag tror inte han trivdes helt enkelt, kanske hennes honkatt inte var kastrerad eller så kanske inte kattungen fick vara ifred då hon både hade en hund och ett barn till med.

tråkgit att kattmamman dog:(

[Alexandralanstrom]
0

#3 ja 13 veckor ! #4 okej tack! Ja :(

Djurälskaren87
0

5# va hände med henne?

[Alexandralanstrom]
0

#6 det var nått me mjölk stockarna :(

annzoo
1

Har för mig att kattungen var under 12 veckor i den andra tråden du skrev i om Buxa, det kan ju vara en anledning till att katten icke var rumsren. De sista veckorna är oerhört viktiga för kattungarna. Sedan kan de vara andra saker som gjorde hunden otrygg, katter som inte är van vid tex barn och hundar och aldrig får vara ifred kan göra behoven på andra ställen än i lådan.

[Alexandralanstrom]
0

#8 den var 11 och 6 dagar..

Niiinah92
2

#8 En dag under 12veckor så tror inte det är den anledningen, dessutom var den ju rumsren hos TS.

TS tror helt enkelt att han inte trivdes, var det bara en vecka sedan han flyttade har han inte fått chansen att riktigt bo in sig heller.

IceJossan
4

Möjliga anledningar:

• För stor yta på en gång - det är ofta bra att börja med ett rum, sen ett rum till, ett till osv. Litet utrymme först.

• "Fel" strö i lådan. Han kanske inte fattade att det var det han skulle gåå på, om han hade finkornig Kattsand hos dig men att de hade t.ex. pellets, kristaller eller grovkornig sand. Mina föräldrars katter var livrädda för att ens sätta en tass på pelletsen som var i lådan när de kom hem så de kissade överallt tills de fick Kattsand i lådan, då använde de den.

• För mycket stök på en gång - hundar, ungar och en katt som kanske fräste och hotade den lille. Inte lätt att vara liten i en helt ny välrd då!

[SueHn]
4

Jag skulle tro att det blev för mycket för kattungen med annan katt, hund och barn. Ur kattungens synvinkel var det bättre att kissa där den råkade vara när den behövde kissa hellre än att riskera livet med att gå förbi hund, katt och barn eller åtminstone riskera möta någon av dem på vägen.

Se nu till att kattungen inte behöver utsättas för fler påfrestningar för då kan den sluta vara rumsren för evigt.

Kattungen är ett litet barn som måste behandlas mycket försiktigt.

Djurälskaren87
0

skall du behålla katten?

[Alexandralanstrom]
1

#13 vi vet inte riktigt, vi har 4 honor och Chico blir våran första hane.

vi vet inte om vi ska behålla honom och kastrera honom, eller om vi ska sälja honom 🤪

hoppas på att vi ska behålla han ! 👍