Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1895 ggr
jenniferaronsson
1

Rädd för mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

För att göra en lång historia kort så:

Jag har en katt som heter dockan, för ungefär ett år sen vart de en tjuvparning som inte alls va planerad. Men allt gick bra det blev 4 fina och friska ungar. Min pappas tjej bestämde sig för att behålla en. Hon valde "Nallis" som hon heter, för att hon var den katten som alltid tog för sig, alltid komme fram när man skulle leka, den som var nykfiknast och helt enkelt oräddast av dom. 

Idag är Nallis en rädd katt, rädd för allt och alla förutom pappas tjej. Sitter hon i soffan och ser skymten av en så springer hon och gömmer sig, närmar man sig henne så springer hon, försöker man locka med något gott och visa att man inte är farlig så försöker hon inte ens. 

Hon har aldrig visat den där rädslan att huka sig ner och springer, eller att svansen visar att hon är jätterädd. Utan hon springer bara iväg för glatta livet, och har aldrig ens försökt komma fram till någon förutom då pappas tjej då hon alltid stryker sig runt benen, ligger och sover på henne i soffan och sängen, hon får lyfta upp hon hursomhelst osv. Ni fattar! 

Ingen i min familj har skrämt henne på något vis, finns ingen händelse som kan ha orsakat detta vad vi vet. Men kan ni förklara varför Nallis aldrig är rädd för pappas tjej, men är LIVRÄDD oss andra? Vi är aldrig "påflygna" och försöker ta fast henne osv. Men de värkar aldrig ge med sig.. 

Bilden är de närmsta jag har kommit att fota Nallis.

jenniferaronsson
0

OKEJ - Tack för all hjälp! Eller vänta, just de, jag fick ingen hjälp. Den här sidan besöker jag aldrig igen. ENLIGT MIN ÅSIKT- ni suger. Hejdå.

Brajg
10

Wow… ragequit efter mindre än ett dygn efter att ha postat en fråga… 😴

jnielsen
14

Har man så kort tålamod kanske det inte är så konstigt att katten inte gillar en…

.m.m
3

Det är omöjligt att säga varför men spekulera kan man ju alltid. Det kan ha att göra med att det skiljer sig mycket på ditt sätt/kroppsspråk och på din pappas tjejs sätt. Man sänder ut olika energier. Katten kanske föredrar din pappas tjejs energi helt enkelt. Så kan det vara ibland. Generell brukar djur föredra individer som är beräkneliga, trygga och harmoniska. Sen kan jag inte låta bli att tänka att det kan ha hänt något iaf som ni kanske ej har uppfattat.

Rafflan
4

Har ni försökt jobba med katten med lugn och tålamod för att få den att gilla er?

Alla djuren gillar inte människor "bara för att", dem gillar människor som ger dem mat, leker med dem, osv.

Prova leka med katten eller försöka ge den godis, läs lite om hur man jobbar med vildkatter och ställ kanske frågor inne på hittekatter.ifokus.se om hur man får en rädd katt att lita på en :)

Är du beredd att jobba så är det inge problem, vill du ha en "quick fix" så kan du glömma det.

Orsaken kan vara massor, att ni omedvetet skrämt den, missat signaler från katt om att den vill vara ifred, eller har helt enkelt en energi och kroppsspråk som gör katten rädd.

IceJossan
6

Märkligt att du flippar ur över att du inte fick svar på mindre än ett dygn. Normalt folk har annat att göra än att sitta här inne hela dagarna, och de som läst men inte svarat kanske helt enkelt inte hade något vettigt svar att ge. No big deal. Man kan få putta upp ett inlägg flera gånger innan rätt personer ser inkägget och kan ge vettiga svar.

Vissa katter är bara såna. Två av mina är livrädda för alla utom mig. Två bryr sig inte alls men vill för den delen inte att folk går fram till dem, och en är bara lite fundersam men ändå nyfiken och "med".

Den där katten kanske bara är sån, att hon är en enmanskatt som favoriserat sin ägare så pass att hon helt enkelt inte vill ha att göra med någon annan människa. Så länge katten inte är rädd i sin vardag så ser jag inte att det skulle vara något problem. Att hon är rädd för gäster, även om det är återkommande gäster, äri nte mycket att göra åt mer än att kanske sitta hos henne (i närheten av där hon gömmer sig) och fjäska med godsaker utan att titta på henne (gärna med sidan eller ryggen vänd mot henne). För att börja skapa ett slags förtroende. Är du där och gör detta tillräckligt ofta så kan du om du har tur bli uppgraderad till en accepterad och kanske rent utav uppskattad godisautomat. Hur ofta och hur länge du behöver göra detta är helt omöjligt att säga, men det kan krävas en daglig halvtimme i ett par månader. Och då är det troligen ändå bara dig hon kanske småaccepterar sen men fortfarande ingen annan besökare.

Sploutt
0

Haha jezuz……

Sweelin
0

Jag tror du fick svaret ganska tydligt i kommentar #1 😃

Va lycklig och gör andra lyckliga<3