Snart får mina katter en balkong :)
Snart flyttar vi och då får mina innekatter en balkong, som vi givetvis vill näta in och göra säker. Plötsligt inser jag att: jag har ingen aning om hur man gör.
Var köper jag nät och vad för sorts nät ska det vara? Vad för redskap behövs?
Har ni tips, bilder, länkar eller annat att dela med er så vore jag tacksam!
Vi har ett ganska kraftigt fyrkantsnät på balkongen. För att hålla det upprätat har vi en sån där pinne, som jag inte minns vad det är för slags pinne, som vi har spänt fast nätet i med buntband.
Sedan har vi spänt fast nätet i räcket på balkongen med buntband också.
Nätet & pinnarna är från Öob &/eller plantagen..
Har för mig att det finns balkongnät för katt att köpa, men är inte säker
Sen vet jag att om man inte vill att dom ska hoppa upp på/över saker (vet inte om det är en ''speciell'' balkong eller en helt vanlig) så ska man ha en 45gradig vinkel inåt, för då ser katten bara att det går uppåt, och vill inte försöka hoppa uppåt ^^
Jag visste inte heller hur jag skulle göra men bestämde mig redan från början att jag skulle ha svetsnät eftersom jag bor på 8e våningen så det kändes som det säkraste valet. Som tur är fick jag hjälp av min bror och pappa som gillar att snickra ihop grejer på sin fritid.Svetsnät köpte vi i Bauhaus, två rullar kostade runt 500kr och jag behövde bara använda 1 och en halv rulle. Sen använde jag ca fyra buntband för att hålla fast träramarna ihop med balkongräcket. Träramarna kostade runt 200kr för bara träet, det finns många dimensioner att välja på där också men vi använde 4*4 cm och det räcker gott och väl. På bilden som syns i det här inlägget hade vi bara nät på övre delen eftersom det hade blivit för dyrt och inte snyggt om den hade täckt hela balkongen. Svetsnätet sattes fatt på träramarna med hjälp av häftpistol, svetsnätet kan klippas till önskad storlek med en "knipsare" vilket min sambo hade hemma så förhoppningsvis behöver ni inte köpa nån speciell sax för det.
Här är en bild på den nedre delen av balkongen som min sambo fixade med några plankor som vi hittade hos han farfar(föredetta snickare och murare). Dessa kom i större längder men vi hade mätt i förväg så vi sågade bitarna på hans farfars gräsmatta eftersom det inte är så kul att få sågspån i lägenheten. Dessa sattes fast med skruvar direkt på träramarna.
Har läst att rådjursnät ska vara bäst enligt många (ska själv näta in min balkong i rådjursnät mot våren.)
Jag tycker att # 3 och # 4 har gjort en mycket bra och säker konstruktion. Ett styvt nät som hon använt är att rekommendera.
Hönsnät och liknande böjer sig och blir fula med tiden. Det är svårt att få det snyggt ens när det är nytt, Rådjursnät hör nog till denna kategori.
Knipsaren är nog en avbitare ifall att någon tänker gå till järnhandeln och köpa en.
Tack för era tips!