Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 5577 ggr
catcult
24

Kattungar i Farmen

Varje säsong jag sett av Farmen slås jag över hur bedrövlig deras katthållning är och hur dessa små kattungar stapplar runt oövervakade med endast minimal omsorg. Jag tänker varje avsnitt att det är konstigt att just katterna är de enda djuren på Farmen som deltagarna inte får stränga förhållningsregler om som de måste följa för att inte förlora dem; de bara finns där som en slags idyllisk kuliss. 😕

Nu har en ny säsong börjat och detta året måste vara absolut värst hittills - de har två kattungar utan kattmamma och det finns inte en chans i helvetet att dessa små stackars varelser är 12 veckor gamla! Jag undrar var dessa kattungar kommer ifrån, jag undrar varför inte produktionen kollar upp de lagar och förordningar som finns även för katter som de gör för alla andra djur på Farmen och jag funderar om de inte har någon tanke på hur etiskt förkastligt det är att bara ta några kattungar, lämna dem i ett gammalt hus med 12 främmande människor + kameramän?

Någon annan som sett och reagerat?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Rafflan
1

Jag är helt övertygad om att det finns någon med kamerateamet som inte syns i bild som kan djur då den där gubben är där så sällan och deltagarna kan inte ett skit om skötsel men ändå sköts djuren bra varje år.

Även troligt att mamma katt bor med ungarna på gården men hur "gulligt" vore det att filma mamma-katt och sända i tv när man kan filma ungarna? ;)

annzoo
3

Kan man inte anmäla de till LS?

Niiinah92
6

Jag reagerade på kattungarna även förra året och på det gamla synen på katter, den många jobbar för att få bort som de främjar genom att visa det såhär.

Eftermiddag
2

Det tillhör väl den romantiska bilden av landet och "förr i tiden", att det ska finnas några gulliga katter som sköter sig själva..

Imasy
0

Jag tror också att det finns någon som ser efter katterna men som inte visas i bild, för precis som #4 säger så ska det ju utspela sig från "förr i tiden". Och ingen bondgård går väl utan lite lösspringande katter då?

Det sker mycket bakom kulisserna som vi inte får se i tv just för att det ska se ut på ett visst sätt.

[Mustangcab]
1

Anmäl det du ser. Det du inte ser vet du inget om.

catcult
1

Jag kunde inte hålla mig och mailade TV4 och fick detta till svar:

"Bra att du är engagerad i hur djuren på Farmen mår - det är vi också. Djuren kontrolleras regelbundet av veterinär och personal, och vi har självklart svar på dina frågor.
Kattungarna är 12 veckor och två dagar när de kom till Farmen (de fick också bo in sig under några dygn innan deltagarna kom). Dom är vaccinerade mot herpesvirus, calici virus och kattsnuva,

ID märkning finns det inget krav på, det är upp till den enskilde ägaren.
Vind för våg är katterna aldrig - dygnet runt finns det personal på Farmen, och hur dom och deltagarna skall ta hand om katterna (och vad dom skall äta), finns det såklart noggranna instruktioner för.
Katterna lämnades självklart inte vind för våg efter inspelningen, en av dom åkte hem till sin mamma på en gård i trakten och en fick ett nytt hem på en gård ute på Ekerö.
Veterinären tittade till katterna ofta, och tog själva hand om en av katterna från ifjol - mer social och lugn katt har hon aldrig träffat."

Bullshit och bortförklaringar, precis som jag hade förväntat mig m.a.o.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Rafflan
7

#7 varför säger du att det är bullshit?

Som jag skrev kan deltagarna inte ta hand om djur och därför misstänker jag starkt att det finns någon ut personalen som finns på gården och vet hur man ska ta hand om djuren på ett bra sätt och har ansvaret för dem.

catcult
4

#8 Jag säger att det är bullshit eftersom jag inte tror på att kattungarna är 12 veckor gamla helt enkelt, de ser inte ut att vara det och jag tvivlar dessutom på att de skulle tagit sig besväret att vaccinera dem men skitit i att chipmärka dem i samma veva med motiveringen att de "inte måste".

Att de dessutom valde att släta över min kritik (som var mycket saklig, skall tilläggas) om hur stressande det är för kattungar att gå från tryggheten med sin mor till ett främmande ställe med 12 främlingar + otaliga kameramän med en gullig anekdot om en av fjolårets kattungar gör mig direkt illamående.

Mantissa
4

#9 Jag har inte svårt att tro at de är 12 veckor. Har sett mindre ungar vid 12 veckor också. Ang skötseln i övrigt av det man kan se så tycker jag de har en rätt bra uppväxt.

catcult
2

#10 Då har vi helt olika erfarenheter, de kattungar jag sett har varit betydligt "robustare" vid 12 veckor än dessa. Till och med min hittekatts ungar var större i den åldern, och då är hon ändå en väldigt liten katt som svalt i början av dräktigheten innan jag tog hand om henne.

Rafflan
2

#11 håller med #10, också sett små 12 veckors så därför jag undrade hur du kunde vara så övertygad om att dem omöjligt kunde var 12 veckor…

Ang att det är så jobbigt för dem med nya människor, kolla i avsnitt 2 när han sitter i köket och leker med kattungen i knät, ser den kattungen rädd ut? påverkad? nej den verkar busig som kattungar ska vara. Inte sett ett enda klipp där kattungarna ser rädda ut, och enligt en tjej skulle t.o.m kattungen sovit i hennes säng första natten…

[Wraith]
4

Enklast är ju att låta bli att titta på skiten 😂

Såg bara första säsongen av Farmen och aldrig mer efter det. Vill inte stödja sådana underhållningsprogram.