Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2099 ggr
fridanordqvist
0

Gå ''på låda'' ute

Vi har en fin liten dam hemma som vandrade in på våran gård i somras, augusti nångång, som vi tog hand om (innan nån reagerar, vi tog henne inte bara, utan kollade upp om hon saknades osv)

Nu är hon väldigt trygg i hemmet, har blivit kastrerad o hela köret, men totalt vägrar gå ut o göra sina behov om man själv inte är ute med henne. Samma sak om det är mörkt ute, då går hon inte ens ut om man själv inte går ut.
Är hon ute kan hon sitta o jama i fönstret, vi släpper in henne, hon går direkt på lådan o ska sen ut igen.

Har nån något tips på hur man kanske kan få henne att börja gå ute?
Vet att vissa katter helt enkelt aldrig lär sig (inte vill) gå ute, men vore bra om hon kunde börja göra det
Går det inte så går det inte, men värt nåra försök att försöka få hon att gå ute iaf!

MonicaLagerquist
7

Det är väl toppen att hon går på låda inne.

Då kan nu ju hålla koll och era grannar slipper kattbajs i sandlådor och rabatter.

Stolt ägare till tre La permer

Nerdysiamese
0

varför vill ni att hon ska göra sina behov utomhus?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

fridanordqvist
1

Kopierar det jag skrev till en inne på hittekatter, då jag har samma inlägg där, då personen frågade vad problemet var
 att hon inte vill gå på toa ute, vi vill helst inte ha en låda inne pga olika orsaker, bland annat lukten och att det blir svårt att tömma den ofta till sommarn då mina föräldrar börjar jobba igen osv_
Kommer ju självklart ha kvar den om det är så att hon inte kan lära sig/känna sig tillräckligt trygg ute för att gå på toa ute, ska ju inte tvinga henne om hon inte vill_

Sen har vi ju inga grannar, bor mitt i skogen i princip men det är ju svårt för dig att veta då det inte står i inlägget :)
Såklart är det bra att hon går på lådan iallafall, o inte går nån annanstans i huset o gör sina behov o så

Eftermiddag
1

En fördel med att hon går på låda inne är att du kan hålla koll på att det som kommer ut ser bra ut.

silversol35
2

Ha en kattlåda på altanen?

fridanordqvist
1

Jo, men det är också enda fördelen som vi kan komma på
Sen går jag djurvård o så, har en väldigt bra lärare med 30års erfarenhet inom djursjukvård, som gett mig mycket tips o lärt mig mycket osv, så jag har fler sätt att se på katten om den mår bra eller inte

Såklart kan man inte se på henne om hon är lite lös i magen en gång eller så, om det inte är diarré o hon blir uttorkad o så, och det är väl då det är bra om hon går inne, så kanske man kan fundera på om det var nått nytt hon fått smaka på eller så, eller om magen bara är lite bråkig

Men nu var det inte argument för att ha kvar lådan jag var ute efter, utan tips på hur man KANSKE kan få henne att vilja gå ute
Kommer somsagt ALDRIG tvinga henne att gå ute om hon inte vill o så, vill hon inte så vill hon inte

fridanordqvist
0

#5 mjo, skulle funkat om den inte va inglasad
Men ute på bron/bron upp till altanen kanske kan funka! ^^

silversol35
2

#7 Ni kan ju testa. Kanske vänjer hon sig lättare om det är en låda även utomhus.

fridanordqvist
0

Får göra det! Men kan ju även vara som en person sa på hittekatter, att hon inte känner sig tillräckligt trygg ute än
Men tack för tips :)

Sploutt
2

Jag har ingen aning, men prova att lägg lite Kattsand (använd kanske är bäst) utomhus? Så kanske hon förstår vad ni vill :)

Caifig
2

Eller testa att ta in utomhus i lådan 😃 Alltså med jord, gräs, mossa eller vad det nu är du vill att hon ska gå på ute. Lägga lite i lådan så hon vänjer sig så kanske hon tillslut går ute.

fridanordqvist
0

Tack för tips alla! ^^