Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 813 ggr
EmelieSofia
0

Mask! Vilket medel?

Så nu har det skett, en av katterna har fått mask. Bandmask. Vilket märke är mest effektivt? Engångs eller 3dagars? Engångsdos är absolut enklast att ge men är det lika effektivt? Alla djuren ska ju avmaskas, dvs 3 katter på 3,4 och 5 kg, två hundar 10 kg + 50 kg. Så ca 7-8 tabletter per gång det ska ges.

Sarah-S
1

Du vet att bandmask från katt inte smittar hundarna?

Substansen prazikvantel är effektiv mot bandmask, så köp Milbemax till katten

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[SueHn]
0

Läs på förpackningarna för att se vilka sorter som tar kål på bandmask. Se till att du doserar rätt. När du säger 7-8 tabletter vilka tabletter och vilken dos menar du då?

Sarah-S
1

Bandmask smittar heller inte mellan katter, så den enda katt du behöver avmaska är den som har mask

EmelieSofia
0

Läste på förpackningarna om dosering. Är ca 1 tablett per 10 kg. Så bandmasken smittar inte hundarna? Det hade jag ingen aning om! Säkert?

Sarah-S
0

#4 Bandmask smittar inte hundarna eller de andra katterna

Bandmask får katten av att äta mellanvärdar, tex sork

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/Bandmask/

EmelieSofia
3

Men! Tack så mycket! Jag har hört helt annorlunda faktiskt. Bra, för jag har nog med tabletter för att maska av prinsen.

Hiro
2

Om någon av dina andra djur skulle äta den smittade kattens bajs så smittar det om jag inte är helt fel ute

Sarah-S
0

#7 Nej äggen i kattens avföring måste ätas av en mellanvärd, sen måste katten äta mellanvärden  och då kan den få mask

Em_
0

Eftersom det verkar finnas smittade mellanvärdar i närheten är det ju inte helt omöjligt att de andra djuren smittats den vägen.

Sarah-S
2

#9 Om man har utekatter är de med största sannolikhet smittade med bandmask, man ska dock enbart avmaska vid förekomst. Så om hon inte sett något hos de andra djuren bör de inte avmaskas.

Att undvika onödig avmaskning förhindrar resistensbildning mot avmaskningsmedel

Halvdansken
0

Vi använde förr Drontal, men den finns inte längre, så nu ger vi Milbemax istället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Em_
0

#10 Absolut! Ville bara förtydliga, men jag behövde visst också en förtydling ;)