Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1355 ggr
[trh]
0

Hur mycket dricker era katter?

Hur mycket dricker era katter? Jag ser aldrig Enzo dricka. Å andra sidan får han 300-400 g blötmat/dag med lite extra vatten på och han kissar bra. Katter behöver väl ca 0,5 dl/kg kroppsvikt, i Enzos fall ungefär 2,75 dl vatten.

Fridaaaa
0

Inte en aning. Ser dem dricka då och då. Men har inte koll på exakt mängd eller så.

Men våra får både mjukmat och torrfoder dagligen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niiinah92
0

ser aldrig mina katter dricka heller, de äter oxå blötmat som bas.

Scorpio97
0

Våra får enbart blötmat, och jag ser inte heller dom dricka så ofta.

Sen väger ju min hona bara 2.5 kg också, så hon behöver ju inte så mycket vätska heller. Dom andra två väger väl lite mer.

//Jessie

Caifig
0

Mina brukar dricka på kvällen, eller det är då jag ser dem dricka i alla fall. 😃 De får BARF och lite extra vatten ibland i morgonröran. Kissar mängder så stackars matte får gå och gräva i kattlådan titt som tätt!

Har funderat på att skaffa en drickfontän då vattnet håller sig fräschare längre och kanske kan den minsta få liite mer dricksug!

[sorbel]
0

Jag har två vatten skålar- en i köket och en i hallen eller sovrummet eller vardagsrummet, haha-- där jag ligger den i alla fall. Mina katter dricker nästan varje gång de går förbi skålarna. Jag byter vattnet på morgonen och kvällen och de kan hålla 1 liter vatten. De brukar (inte alltid) är halv tomt vid kvällen- men jag har också en hund som dricker. De får lite blötmat också.

De kissar ganska ofta och klumparna är stor. De får kanske för mycket vatten? Haha!

[SueHn]
0

Katter i sina bästa år dricker förvånansvärt lite men en katt som börjar bli gammal dricker mer allteftersom njurarna ger upp. Då blir det nog lätt 1 dl eller mer per dag.

I våras hade en av mina missar uvi och det var viktigt att hon drack ordentligt av flera skäl. Jag kokade då fiskbuljong med lite fisk och mycket vatten. Jag lyckades då få i henne 90 ml per dag fördelat på tre gånger. Till saken hör hör att denna katta  är mycket matfrisk så det underlättade nog att få i henne vätska.

Sarah-S
5

#6 Katter i sina bästa år som äter torrfoder dricker alldeles för lite eftersom de är skapta att få i sig ca 60-70% vätska i sin mat medan torrfoder innehåller ca 10% vätska. När de blir äldre har njurarna tagit stryk av att katten i hela sitt liva varit kliniskt uttorkad, då uppstår njursvikt och katten får en ökad törst

Mina katter dricker lite då och då, lockar dem med en stor skål som de uppskattar att dricka från. i övrigt får de mycket vätska genom sin mat då de äter blötmat som innehåller ca 80% vatten

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

sagan
0

Katter som utfodras med bara blötmat brukar i regel inte dricka. Dem får i sig tillräckligt med vätska via maten och behöver inte då tillföra mer än det dem får i sig. Men det ska alltid finnas färskt vatten oavsett. En slick här och en slick där ger extra vätska vilket bara är positivt. 

Som #6 säger har njurarna tagit stryk just på grund av för lite vätska under sina levnadsår.

Wony
0

Vi har en vattenfontän i köket, ser dem dricka lite då och då under dagen. Sedan får de oftast fri tillgång torrfoder, samt blötmat ca 2-3 gånger om dagen.

Caifig
0

#9 Har du märkt om de dricker mer sen ni skaffade fontän? Funderar på att köpa en, men känns lite segt om det inte skulle bli någon skillnad 😃

jnielsen
0

Mina dricker i princip aldrig nu mer, eftersom de får blötmat istället för torrfoder. Men de får nytt friskt vatten var dag så jag utgår från att de dricker när de behöver.

Wony
0

#10 Kattungen dricker mycket i allmänhet, vuxna är jag osäker på. Kan ju slumpa sig så att vi är mest i köket när kattungen dricker… 😛

Vi köpte en billig modell för att testa, en Catmate, från Zooplus. Helt okej, men troligtvis köper vi någon lite mer rejäl när den vi har ska bytas.

Om inte annat är det ju smidigt att det ryms en hel del vatten i den. Den är åtminstone rolig att använda till att dränka sådant som katterna anser vara leksaker. Tygmöss, hushållspapper och hudsalvor har alla fått bada i fontänen… 😂

Caifig
0

#12 Jo tack… Hittar flytande leksaker i vatten-/matskålen även toalådan varje dag! Inte så kul när man hittar en fågel som piper dvs med batteri i vattenskålen 😕 men än så länge lever den! Funderar på att skaffa en i keramik från Zooplus http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250923 men den är ju lagom billig 😉

jollycox
0

Mina katter dricker i princip inget. Ena katten är och slickar i diskhon och får i sig lite vatten då. Dom äter barf och jag blandar ut minst två av tre mål med vatten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

stinakrok
0

Fyller på vattenskålen minst 3 gånger idag, för 1 katt.

[trh]
0

Intressant med alla input :) Märker att mångas katter får i sig den mesta/all vätska via maten

Sarah-S
0

#16 Det är det bästa och enklaste sättet att tillgodose kattens vätskebehov. 

Jag blir glad över att se att så många serverar blötmat/barf 😃

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[trh]
1

#17 Jovsst är det så. Och om Enzo som minst får 300 g blötmat en dag som innehåller 80% vatten/100 gram så blir det ju ungefär 2,4 deciliter vatten + de extra teskedarna eller matskedarna jag blandar ut den med. Alltså borde hans vätskebehov täckas av blötmaten :)