Mat till kattunge
Jag har en 5 månaders kattunge som jag hittills endast gett royal Canon kattunge foder. Tycker hon är lite smal.. Vad mer för mat kan jag ge henne? Typ kattmat på burk? Vill inte skämma bort henne heller så hon slutar äta torrfoder
Ett bra torrfoder skall innehålla 80% kött..
Mjau och Bozita ger jag mina
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Mjau och Bozitas blötmat är väldigt bra (deras torrfoder är inte lika bra). Innehåller inget spannmål. Härhemma ges bara blötmat, då det är naturligare för katten.
Royal Canin innehåller väldigt mycket spannmål. Jag rekommenderar därför att du byter (långsamt, katter har känsliga magar) till ett bättre torrfoder, eller till blötmat.
Katters naturliga byten (möss, fåglar) innehåller i princip bara kött. Kött innehåller mycket vatten. Katter har därför inte en törstkänsla som vi människor, utan är skapade för att största delen av vattnet från maten. Katter som bara äter torrfoder får därför ofta vätskebrist, vilket lätt leder till problem som uvi och liknande. Därför anser jag att blötmat är bättre. Torrfoder av ett bra märke (med mycket kött, och så lite vegetabiliskt som möjligt) kan ges som "godis" eller i aktiveringsleksaker, men jag tycker att större delen av maten ska vara blötmat.
//Jessie
Är katten slank eller smal? Vissa raser ska tex vara slanka utan att de är magra. Känner du revbenen jättetydligt eller litegrann?
Jag ställer också frågan hur tydligt du känner revbenen?
Hur mycket Royal Canin får h*n? Fri tillgång eller begränsad giva?
Vad väger h*n?
Ras eller huskatt? Om ras - vilken?
Royal canin kitten innehåller kycklingprotein som första ingrediens. Fortstätt att ge detta och ge någon blötmat också.
Jag var hos veterinären med henne i förrigår för att vaccinera henne, (hon har varit förkyld så vaccinationerna fick vänta) Veterinären tyckte att hon var lite smal men hade en blank och fin päls. Jag fick tipset att kolla om hon hade mask med "kolla masken" men jag hittade inget sånt test, så jag köpte MilbemaxVet och gav henne ett piller istället. Det var ganska dumt, jag vet, för nu vet jag inte om det beror på mask eller inte att hon är smal.. Veterinären sa att maten va bra, visst så har alla olika åsikter. Vad menas med blötmat? Mat på burk eller blött torrfoder? :p
Blötmat = mat på burk eller tetra.
Jättebra att du frågar..
Ge lite köttfärs om hon vill äta det. Ägg ska vara bra också, men kommer inte ihåg om det är gulan eller vitan man sa ge.. Laktosfri grädde kan du också ge..
Har gett henne äggula och laktosfri grädde nu :)
Hon väger en 1,6 kg.. svårt att säga exakt vägde henne med mig och sedan mig själv och drog bort min vikt :P
Alla säger att Mjau blötmat är bra så jag har det men läste på förpackning och det står 4% kött är inte det isåfall pyttelite?
/ Michelle
#9 Nej det är typ 100% kött. Exempel: Mjau bitar med anka i sås, innehåll: Kött och animaliska biprodukter (anka 4% i biten), mineralämnen.
Betyder att det är 4% anka, resten är kött och animaliska biprodukter(från tex kyckling, gris, nöt..) och mineralämnen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Det är ägggula man ska ge, inte äggvita, för (om jag minns rätt) så hämmar det upptaget gansak rejält av någon B-vitamin. Jag rekommenderar verkligen att du skippar det där torrfodret och börjar ge Mjau/bozita mjukmat istället. Katter MÅSTE ha i sig den vätskan dom ska ha, och det får dom mycket sällan med torrfoder.
#9 Det är för att blötmat innehåller runt 80% vatten. Då ser det lite ut med 4% kött (sen är det 4% rent kött, plus biprodukter osv, så det är mer än 4% egentligen). Jämför med valfritt torrfoder, och räkna fram torrsubstansen, så ska du se att Mjaus blötmat innehåller mer kött ändå.
//Jessie
Jag trodde att det var okej att mata med vuxen mat till kattungar men det är det verkligen inte. Fortsätta med kattunge mat. Det verkar kanske som det är inte en så stor skillnad men mängden av vitaminer, mineraler och sånt är annorlunda nog att det spelar faktiskt roll.
Jag gjorde misstaget och bytte för tidigt till vuxen mat men den håller tills de blir vuxen iaf- jag har beställt kattunge mat i alla fall som kommer nästa vecka.
De flesta veterinär rekommenderar att stanna med kattunge mat tills kattungarna är 1 år.
# 10 Det är inte 100% kött utan det är mest vatten. Minst 2/3 är vatten.
Mjau på burk är det en katt äter i det vilda vilket är kött och vatten (som bytet innehåller) samt vitaminer dem behöver för att må bra. Torrfoder utan spannmål (som är bättre än de med spannmål) saknar fortfarande den viktiga vätskan. Så vore jag du skulle jag övergå till blötmat som bas och torrfoder som komplement.
Fast man kan ju inte riktigt jämföra mjau och bytesdjur, då mjau är tillagat och bytesdjur råa.
#14 Ja kött innehåller ju typ 2/3 vatten. Skulle det vara tillsatt vatten skulle dom väl måsta skriva det i ingredienslistan?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
En människa består av runt 65-70% vatten så därför antar jag att djur har ungefär samma procenttal. Dessutom står det inte på min tetra att den består av 4% kött utan snarare att 4% kött är den smaken som står på paketet, resten är gris vad jag vet.
#16 Hur menar du att Mjau är tillagat?
#18 Alla Mjaus produkter innehåller tre proteinkällor. Gris, nöt och kyckling. 4% som du skriver är kött/fisk smaken som är tillsatt i respektive tetra/burk.
#19 All form av blötmat och torrfoder är tillagat (antingen kokat eller bakat i ugn) innan det görs till kattmat.
att ge blötmat (mat på burk eller i tetra) är inte att skämma bort, det är att ge kvalitativt bra mat. Tror inte katten börjar rata torrfodret för att det får i sig blötmat, det är bara bra att ge mer av den varan. 🙂
#21 Jag är inte så säker på det ser du. Har funnit benbitar i mina konserver emellanåt vilket det inte borde finnas om maten är kokad eller bakad i ugnen. Kanske ska ta och maila tillverkaren och fråga? Intressant att veta.
#23 Jojo, maten är tillagad. Det finns inget rått kött i mjau. Det är inte broskbitar du har hittat då?
#23 Det ska inte finnas benbitar i blötmat överhuvudtaget! Det står på förpackningen att maten är tillagad av svenska köttråvaror.
Har hittat benbitar. Men det kan ju naturligtvis ha hamnat där av misstag😮Får verkligen hålla koll hädanefter och se om jag ser några mer bitar.
Men det är ju logiskt att det är tillagat som ni säger! Just på grund av benbit har jag inte ens tänkt att det skulle vara tillagat på det sättet. 🤐
#26 Fy! Tillagade benbitar kan ju vara rent livsfarliga… Tur din(a) katt(er) har en uppmärksam matte/husse!
Tycker VERKLIGEN att du sak höra av dig till tillverkaren och säga det. Inte så bra om det är sant :(
Det var en del år sedan och som sagt misstag kan ske. Har inte kollat så noga på senare tid. Det är väl som med annan produktion, glasbitar och annat som kan slinka ner i burkar/konserver kan jag tänka i så fall.
Tur inget hände med missarnas magar i alla fall. Mjau är ju ett bra mjukfoder och inget jag kommer sluta ge hur som. Men lite mer uppmärksam kommer jag att vara, vilket nog inte är så dumt 😃