Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 722 ggr
[nettaahs]
0

Vad ger ni era katter?

Jag VET att det finns en miljon trådar om foder.. Men jag är lite lost in the jungle 🤔 Vilka foder tycker ni är bättre? Jag planerar ett foderbyte då jag kommit fram till att jag vill ha ett bättre än det jag har nu.
Vi pratar alltså Torrfoder.
Har kollat lite på IAMS, är det något att rekomendera?
Eukanuba?
Science plan?

[nettaahs]
0

Porta 21 Feline Finest Adult

Skulle ni rekomendera detta foder? Tycker det ser bra ut och har hört gott om det! :)
Svider inte så farligt heller :)

Eftermiddag
1

Jag ger Applaws kitten till min katt eftersom det innehåller 80% kött och inget spannmål. Jag gick in på deras hemsida och jag vet att de givetvis bara säger bra saker om sin egen produkt, men jag tyckte de ingav förtroende.

Caifig
2

Applaws och Porta 21 sensible är de torrfoder som jag tycker är bäst. Båda är spannmålsfria med så lite extra krafs i som möjligt. Hur många katter äter egentligen äpplen och morötter i det vilda? 🤔

IAMS och Science Plan innehåller alldeles för mycket spannmål (enligt min mening). Eukanuba tycker många är ett bra foder men det innehåller både ris och majs samt att andelen råprotein är lägre än i de fodren jag skrev ovan, endast 35% jämfört med Applaws (47%), Porta (41%).

[nettaahs]
0

#3 Ja precis :) Funderar på Porta 21 men läste lite att många katter blir dåliga i magen av det:/ Samtidigt som vissa funkar jättebra med det :)
Animail hade dock slut i lager på Alla Porta 21 torrfodervarianter, och zooplus har jag hört ganska negativt om.. Får avvakta lite :)

Men så du skulle rekommendera Porta 21? :)

Caifig
1

Problemet med sådana foder är att man byter alldeles för snabbt. Är katten inte van vid ett proteinrikt foder så kommer magen reagera antingen med diarré och/eller kräkningar. Så gå över långsamt så bör det inte vara några problem alls!

Jag skulle rekommendera Porta 21 sensible då det är den varianten som är spannmålsfri. De andra sorterna innehåller spannmål och väldigt mycket av det!

Det finns även att beställa på:

http://www.zoo.se/feline-finest-adult-sensible.html

http://www.foderexpressen.se/produkt/Porta-21-feline-finest-adult-sensible-10-kg

Fast såg nu att det var slut hos foderexpressen också 😃

[nettaahs]
0

Ja det är Feline finest sensible jag kollat på, just pga att den är spannmålsfri! :)
Har du tips på hur man gör en säker foderövergång?
Det tar några veckor att vänja dom vid maten, va?

Caifig
0

För mig gick det rätt snabbt när jag bytte då deras gamla torrfoder tyvärr hann ta slut, men det gick bra ändå. 😃

Men att börja med några enstaka kulor på den gamla maten i några dagar för att se hur de reagerar och sedan öka med antalet. Efter en vecka eller så (om du har tillräckligt med gammalt foder kvar) så hade jag börjat byta ut det med 1/3 nytt 2/3 gammalt och fortsatt i några dagar och sedan hälften/hälften och tillslut enbart nytt. Det viktigaste är bara att hålla koll på hur katterna reagerar, kräks de eller får diarré får du backa och ta det långsammare. Vissa katter måste ha ännu längre väjningstid uppemot någon månad/månader t.o.m.

[nettaahs]
0

Okej! TUSEN tack! :)

Caifig
0

Lycka till med foderbytet!!

[sorbel]
0

Jag ger Applaws men ska byta över till Porta 21 Sensible när de är vuxna och påsarna har använts upp. Applaws är jättebra men för dyrt.

Caifig
0

#10 Visst är det! Ändå är Applaws en av de billigaste 😕 Det blir t.o.m dyrare att ge torrfoder istället för att barfa! Det kostar ungefär 3-4 kr per dag per katt med barf (beroende på köttpriser, kan gå ner ännu mer om jag hittar riktigt billigt) och jag räknade ut att det skulle kosta 5-6 kr per katt med Applaws.