Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1633 ggr
jossans
0

Hitta rätt katt

Hej!
Jag och min kille funderar på om vi ska skaffa oss en kisse inom ett år. Jag har haft katt hela mitt liv men min kille har aldrig haft en. Vi vill ha en kattunge då vi vill vara med från första början. Vi vill ha en mysig/knäkatt katt men som ändå busig(lär dom ändå vara när dom är små som vuxna)… Och nu till frågan:

Kan man på något sett "se" hur en kattunge kommer att bli som äldre när man åker och ska välja ut sin nya familjmedlem? och hur i sånna fall? Exempel: En kattunge som kanske sover och som man kan klappa och mysa med när den sover. Alltså hur vet man att katten är rätt för just oss?

Vet inte om frågar blev lite luddig men hoppas ni förstår🙂Vi vill ju liksom hitta rätt och inte en katt som klättrar i gardinerna skämt åsido.

[Mustangcab]
1

Om ni ska köpa en raskatt så kan ni gå efter hur rasen är. Men ska ni ha en huskatt så är det svårt att veta hur den blir som vuxen. Jag skull rekommendera er att ta två kattungar på en gång då det blir lite ensamt för en.

Aleya
0

Katter väljer dig. Har jag lärt mig.

Har bara haft 5 katter dock. XD

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jossans
0

#1Vi ska inte börja med raskatt tyvärr men får bli en senare, en brittisk korthår. Aa det vet jag men får börja med en :) #2 spännande! Bara o bara, 5 katter är inte illa ändå;)

MichelleLindh
0

Även om ni inte ska ha raskatt så måste jag ändå tipsa om världens gosigaste och lugnaste katt, ragdoll. UNDERBAR kattras. :) Brittiskt korthår har min moster och dom två ''tjockisarna'' är också väldigt lugna katter (lite lata ;)

/ Michelle 

jossans
1

#4 Aa men storasyster har två ragdolls faktiskt:) har dock svårt för det långa håret även om dom är mysiga o mjuka. Haha lat o lugn gillar jag med katter;)

Bine93
4

Min ena katt valde mig iallafall. Var och kikade på Selma och hennes syskon. Ursprungligen tänkte jag välja en annan. Men sen så klappade jag henne… Hon var den enda som spann när jag klappade henne och sen började hon"tvätta" mig och fortsatte spinna. Och där valde hon mig och fångade mitt hjärta totalt 😍.
Nu har hon bott här en månad och jag är extremt lycklig över henne 😍 

Min andra katt valde jag ut. Adopterade honom från ett katthem. Då hemmet ligger ett par timmar från där jag bor läste jag om dem på internet, gjorde intresseanmälan och ställde fler frågor. Valde tillslut en svart katt vid namn Zigge. Nu har han bott hos mig i två veckor. Han är ju skygg och sådär, men ångrar inte att jag valde honom. Han är så vacker och charmig. Längtar tills skyggheten släpper lite och jag kan klappa honom lite mer 🙂. 

Mina är båda huskatter. Jag tror nog att när man hälsar på katterna så vet man. Förmodligen väljer katten dig före du vet att du har valt just den 😉. Hoppas det går bra för er 🙂!

Ps. Tipsar också om två katter. Tyckte också det verkade som mycket, men när jag haft Selma hemma märkte jag att en kompis skulle hon behöva. Så att hon inte är beroende av att jag ska vara hemma. Och någon att leka med på natten när jag vill sova…
När jag fick hem Zigge tog det ca en vecka innan de blev sams. Men nu är de verkligen underbart att se dem tillsammans. De leker, busar, brottas, smyger på varandra, jagar varandra… Så två katter är en hett tips! Det blir mer jobb med en än två. 🙂

jossans
0

#6 oh vad mysigt. Precis så som en katt dka va när man träffas!! Att det bara klickar:) hur är det att köpa från katthem? Brukar de finnas kattungar inne eller mest vuxna katter? Har man chansen att göra något för en behövande kisse så är det ju kanon. Gillar huskatter o det är det vi tänkt köpa:) Jaa bra med en kattkompis. Men min kille har gått med på en katt just för tillfället så får va så ett tag, sen vet man ju aldrig mohaha;)

Allumania
0

Låt kattungen välja dig :) Då blir det bäst. Du vet nog när kattungen känns rätt. Sen vill jag oxo tipsa detdär med 2st katter. :P Du går bara på pluss av det: 1. Du har 2st av världens bästa djur. 2.Skonar dina händer från busiga klor 3.Skonar dina möbler 4. Skonar dina nerver 5. Skonar er sömn 6. Det känns bättre att fara till skolan/jobbet då man vet att de har varandra :P 7. Ni kommer aldrig att ångra er :D Men i slutändan är det ditt val :)

jnielsen
0

Min hankatt är en gosig, mysig, busig och "hantera-hursomhelst" katt. Det är en huskatt som blivit uppfödd på flaska = mycket hanterad som kattunge. Så kanske är det vad ni ska leta efter; en katt som haft en trygg uppväxt och blivit mycket hanterad. (inte att ni specifikt ska leta efter någon som är uppfödd på flaska, utan en trygg kattunge)

Jag föreslår att ni pratar med olika katthem i närheten, de får ju in honor med små ungar och dräktiga honor, så något katthem har säkert den lilla tjej eller kille som är en trygg och busig liten krabat och som bara väntar på att få ligga i ert knä.

Sen rekommenderar jag också att du pushar killen för att få en till.

Djurälskaren87
3

jag tycker du ska kolla katthemmen där ni bor, finns kattungar som behöver hem också och då kan ni ju säga till personal vad ni är ute efter så kan dom hjälpa er med rätt katt, dock så vet jag inte om katthemmen säljer kattungar ensamma, vissa har som regel att man skall köpa två kattungar vilket jag tycker är bra !

jag skulle köpa en huskattsunge för ett par årsedan, men när vi var där så kunde vi inte bestämma oss så vi tog båda två som var dom sista kvar och det var hur smidigt som helst. Dom lekte med varandra och man behövde inte ha dåligt samvete om dom var hemma några timmar själva, dom tvättade varandra och sov ihop, eller som med oss i sängen:)

jossans
0

#8 aaa absolut bättre med två men som sagt vet inte hur vi gör än;) har min kille sagt ja till en (än så länge) så får vi börja med en. Han måste gå känna på hur det är att ha en först. Sen skaffa en till efter. För det brukar inte vara några problem va? #9 aa precis vad vi letar efter:) aaa får göra det, har kollat runt lite på katthem men det känns som man måste va snabb som attans om man ska just ha en kattunge. Men det kanske är helt fel… #10 ne har också läst att dom helst säljer två eller om det finns en katt i hemmet redan. Definitivt bra. Aaa jag får ta ett snack med killen och se om man kanske ska köpa två direkt. Men blir inte två katter mer sociala med varandra än med ägaren? Eller jag kanske har fel

Djurälskaren87
1

11# nej det blir dom inte, dom behöver ju mys med er också för att må bra. Sedan leker ju katter med varandra några timmar sedan tröttnar dom ju och vill vara med er:)

Fördelen med två katter är just att dom kan vara hemma själva ihop utan att man behöver få ångest eller vara orolig att den ensamma katten har tråkigt, dom har ju varandra:)

Djurälskaren87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär låg dom när dom var ensamma hemma eller om dom hade busat och ville vila lite:)

dålig bildkvalite..

tyvärr har jag dom inte kvar:(

jossans
0

#11 vilken mysig bild! Då förstår jag, har lite att fubdera på nu o prata med killen om :) tack för hjälpen o svaren:)tråkigt att du inte har katterna kvar :(

Djurälskaren87
0

14#

ja dom var ur mysiga, både mot oss och varandra. 

Ja det var väldigt tråkigt, men fattade rätt beslut då. Tiger han till vänster kom tillbaka till uppfödaren( jag och mitt ex skulle separera och varken jag eller han hade möjlighet att ta med oss katterna, min mamma var allergisk)

Min pappa och hans fru kunde ta en av dom och tog då zorro han till höger, han blev inne och utekatt och en dag kom han inte tillbaka, detta var för några årsedan. Vi har självklart letat men utan resultat:(

[Forest]
1

Det där med att katten väljer ägare visst det har jag vart med om då det kommit herrelösa katter som valt att "bo" med oss. Men jag har valt både vuxna katter som jag aldrig träffat men de var på avliningslistan och dessa har funkat kanon. Kattungar har valts av sötheten + hur dom varit. Den katten vi har nu valde jag o mannen som födelsedagspresent till dottern och där var det bara den ska vi ha sen vart dom två som bästa kompisar han är verkligen mattegris till henne. Så där går jag  mot strömmen lite eftersom jag har valt för många gånger o allt har blivit kanon varje gång.

Din fråga nej det är jätte svårt o veta helt hur en kattunge blir dotterns katt Bamse sov sött i famnen men var ju en galen katt i tonåren nu mera får han gå ut i sele varje dag så lite lugnare har han väl blivit. Han är en busig katt som gärna leker med hundarna, kan inte påstå att han är kelig med mig eller mannen utan helt mattegris och där är det pussar o hela kelkittet som gäller. 

Letar man efter katt så skulle jag varmt rek att man kollar med katthem då jag anser dom billiga samt vetrinärbes+vacc. Dom kanske kan hjälpa än att välja kattunge och jag skulle rek att man tar två för då underhåller dom varandra dessutom. Man sponstrar något fint och inte oseriös som oj katthonan vart med ungar o div bortförklaringar. Man hjälper katter i nöd när man tar från katthem :)

Allumania
0

Katthem är definitivt det bästa stället att ta en katt på. :) Eller en MYCKET ansvarig "uppfödare" som kanske haft en katthona som rymt imisstag men har skött sig och chipat, vaccinerat, avmaskat och besikta sin misstags kull+ att de Stereliserat honan efter incidenten. (Min skolkompis Norskaskog katter (med stamtavla!!!!) lyckades rymma och kom båda hem på smällen!) Dessa kattungar var omhändetagna på lika bra sätt som vilka önskade raskattungar som helst :)

jossans
0

#15 vad tråkigt:( min familj tog över en kattunge som inte hade ett hem och hon var bara 7 veckor när hon kom till oss och när vi flyttade till landet och hon fick gå ut så blev hon som ett spöke runt huset. Tråkigt när dom bara försvinner:( #16 Jag har sagt att alla rekommenderar två katter och min kille o jag håller med helt. Det år nog bäst för oss alla !:) Och vill verkkigen ha från katthem nu och som du säger så kan dom ju hjälpa Oss med att hitta två som kan passa:) ska läsa mer om katthem:) En kompis tog katt från en som katten hade smitit ut o blivit med ungar. Katten visar sig sen va crazy o klättrade verkligen i gardinern, så det är mest det jag är rädd för om man kanske bara köper någon från blocket eller så… #17 Aa håller med om att ta från katthem och känns bättre också att man vet att man gjort något bra också. Och dom verkar checka katternas beteende bra och ha koll på dom så bara det är ju kanon:)

Aleya
0

#3 jag skrev dock fel. Vi har genom åren haft 6 katter(inte samtidigt) men nu har vi fyra som är tillsammans.

Här har vi bild på tre av dom:

Låt som sagt katten/katterna välja dig. Kommer dom till dig och du känner hur hjärtat smälter så vet du att du funnit rätt katt. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jossans
0

#19 hehe jaha:) vilka sötingar! Okej, alla tips är kalas bra:) man lär ju känna av vilken som drar sig yill oss och verkar bra:)