instängda i källaren
Hej! Jag bor med min mamma i ett stort hus där vi bott ett år. I början hade vi problem med att få katterna rumsrena därför började mamma göra så att katterna endast fick gå i köket, vardagsrummet och källaren (en stor källare inomhus, ingen äcklig källare med andra ord) samt ett fönster är öppet i källaren hela tiden så dom kan gå ut när dom vill. Men just nu är dom bara i källaren och ute för min syster med hund har fluttat in rillfälligt med hund. Det är svinkallt i källaren och min mamma städar sällan kattlådorna så det stinker. Åh jag mår så dåligt att se dom såhär. Vi bodde på landet förut och då gick dom fritt i hela huset och fritt ute. Dom va verkligen en del av familjen så jag tror dom känner av denna förändring. Från att ha vart sociala familje katter till bortglömda källar katter. Mamma verkar inte uppskatta katterna så jag undrar verkligen varför hon inte säljer dom till någon som bryr sej! Jag älskar våra katter otroligt mycket och önska jag kunde göra något åt detta.. vad tycker ni om dethär?
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Varför engagerar inte du dig då? "/
Det är inte så svårt att rensa kattlådorna eller att ordna lite mysigt hos katterna och sitta i källaren med dem?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Det finns såna stora påsar du lägger in i kattlådan innan du fyller den med sand/det dom kissar på. Sen är det bara att ta upp påsen och slänga den.
Du har säkert några stora korgar hemma, eller något som man kan fylla med varma filtar :)
Om det är familjens katter och du bor med din mamma så varför hjälper du inte till att tex rensa lådorna och göra de mysigt nere i källaren för dem? Ta med en bok och sitt där nere hos dem eller lek med dem.
Jag skulle bomma igen källarfönstret och installera en kattlucka där fönstret är för katter vill ha ett varmt och mysigt krypin + att är källarfönstret öppet och kyler ner källaren borde även de bli kallare i övriga delar av hemmet?
Jag känner att det inte är mitt ansvar att rensa lådor m.m. jag har massa kaniner jag tar hand om varje dag. Det är min mamma som vill ha katterna så jag försöker få henne att förstå att hon måste sköta dom^^
Sara
Hur länge ska din syster bo där med sin hund?
#4 Du menar att det är mer rätt att du struntar i att städa lådorna eftersom det är din mammas ansvar och sen tycker du att VI ska ha en åsikt om det?
Jag tycker att ni ska omplacera eller avliva katterna om ingen av er tar ansvar för deras välmående.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#4 förstår inte riktigt ditt resonemang här.. tänk om du tex skulle bli inlagd på sjukhus en period och inte kan ta hand om dina kaniner.. är det okej för dig om din mamma struntar i dom? Jag anser att om man som familj skaffar djur är det allas ansvar att se till att dom har det bra. Annars ska man inte ha några djur tycker jag. Mitt tips är att omplacera katterna till någon som är en sann djurvän och som bryr sig.
Kan inte annat än att hålla med #6 & #7.
När jag var sambo var min partner fullständigt ointresserad av "tråk-görat" med djuren, vilket resulterade i att jag gjorde det med både hans och mina djur. Det är inte djurens fel om ägaren är ointresserad av att sköta om de.
Jag vet inte vad jag ska tycka om din attityd, men katterna får ta skiten för det och det är inte ok…
Jag har två förslag till er:
Omplacera eller att någon av er tar hand om de.
Går det riktigt långt kan ni få era djur omhändertagna och då blir du antagligen av med dina kaniner också..
10-15 minuter om dagen är vad det tar att hålla en kattlåda hyfsat ren, den tiden kan du ta dig om du nu lägger ner ordentligt med tid på kaninerna..
Jag förstår att du vill att din mamma ska fatta att hon måste ta hand om katterna, men om du älskar katterna så mycket som du påstår, så rensar du kattlådorna och ser till att dom har det bra, samtidigt som du snackar vett i din mamma.
usch blir ledsen när jag läser denna tråden,katterna har det uppenbarligen inte bra just nu och vad vill du egentligen ha sagt med inlägget om du inte ens tänker hjälpa tilll? jag är en djurmänniska och skulle jag bo med min mamma och hon inte tar hand om katterna skulle jag göra det, jag skulle definitivt inte bara se på utan att göra något när det sker i ett hem jag bor i.
jag kanske låter hård nu men blev irreterad på inlägget och din jag bryr mig inte attityd bara för din mamma köpt katterna.
hur många katter gäller det?
undersökte ni någonsin anledning till att dom ej är rumsrena?
är dom kastrerade?
rensar ni inte lådan minst morgon och kväll såklart deras beteende med att bli rumrena inte hjälper direkt!
har dom kattleksaker/klösträd i källaren?
vad menar du med bortglöma? får dom ingen mänsklig sällskap längre?
om det är kallt i källaren sätt in ett extre elmement?
vill du inte göra detta saker för dina familjemedlemmar omplacera dom för isåfall skall ni inte ha katter/djur…
#11 otroligt onödigt inlägg.
Håller inte med om det, när personen i frågan faktiskt kan hjälpa till då de bor tillsammans så bör hon göra det. OCH ta ett snack med sin mamma om hur katterna sköts, tycker hemskt synd om katterna! De ska inte behöva ha det sådär. Som sagt TS hjälp till och ta ett snack med mamma din
#13 ja SÅ kan man skriva. man kan välja sina ord.
Tror nog att TS har förstått vad ni tycker nu..
Jag är sällan hemma mer än över dagen oftast och då sköter jag mina kaniner vilket tar tid. Så jag hinner inte riktigt med katterna. Om min mamma går ut och rensar kaninburar så visst kan jag städa lådorna istället. Kaninerna tar typ all tid nu under vintern^^ Anledningen till att jag skrev inlägget var för jag är arg ville skriva av mej bara. Jag har funderat på att fixa lite mys för dom när jag har tid. Men städa kattlådor åt någon annan har jag inte lust med. #10 Det gäller 4 katter. Nej, det gjorde vi inte. Men dom gjorde det aldrig i vårat gamla hus så vi är rätt säkra på att det berodde på flytten att dom ville markera revir eller var osäkra. Tror också det beror på det ja. Dom har nyss fått en klösbräda. Leksaker vet jag inte. Dom får mänsklug kontakt men inte mycket. Min lilla syster går ner till dom då och då. Och så fyller väl mamma på mat och vatten varje dag. I det rummet dom bor i nu finns det inga element
Sara
Måste fråga om de är kastrerade? De kan ha stor betydelse och inte bara bero på flytten.. Tycker det låter som en riktigt tråkigt kattliv för dessa 4 småttingar..
Som många skrev tar det cirka 5 minuter att rensa kattlådan och har du inte fem minuter över på dagen eller är du upptagen morgon till kväll?
Vill inte heller vara elak men det är en grej som går så fort att göra att jag tycker inte man kan säga nää jag har inte tid ..
/ Michelle
Har inte du tid så tar du 5 minuter av din mammas tid och be henne göra det. INGEN person i världen har en 24 h fullspäckat schema.. Men djur kommer ansvar.. Inte skulle jag vilja gå på toan om den inte vore ren dessutom är katter en utav de renligaste djuren och vääääldigt petiga med sin toa
Ok, så 15 min (max tidsåtgång) är för mycket för dig? Och din mamma städar inte lådan…
Hur mycket tid kan du minska ner per kanin för att åtminståne se till det viktigaste för katterna? 1-2 min/kanin? Är det orimligt mycket?
Jag tror faktiskt att en kanin tar mindre skada av att inte få "full keltid" som katterna kommer göra av att ha en (utifrån din egen beskrivning) äcklig toalett. Om jag hade allternativen att gå på ett överfullt utedass eller göra mina behov på golvet skulle jag faktiskt välja golvet..
Stinker det har det ju gått jättelångt och jag tänker skriva en sak som inte kommer bli uppskattad.
Om jag vill köpa kaniner och kommer till dig för att titta. Då skulle jag bli väldigt misstänksam över "katt-piss-lukten" och kanske t.o.m. bedömma den såpass allvarlig att jag skulle anmäla dig till Länsstyrelsen..
#16 Du skrev tidigare att du älskade katterna otroligt mycket och undrade om du kunde göra något. Ärligt talat så verkar inte som det då du inte ids engagera dig och avvara 5 minuter om dagen att se till att lådorna är rensade.
Hur många kaniner har du eftersom det tar hela den tiden du är hemma hos din mamma att sköta kaninerna?
Visst kan TS göra skillnad, men det är inte hennes ansvar. Och har hon inte tid för det så har hon inte. Att sköta sina kaniner tar tid, lite extra vintertid om dom bor ute. Det jag tycker du kan göra TS är att prata med din mamma om detta. Det går även visa henne föreskrifterna som finns som säger att lådorna ska städas minst en gång/dag. Det är absolut minimum men bör städas oftare om det är problem med rumsrenheten eller helt enkelt bara för att förebygga det och göra kattlådorna trevligare. Sen med 4 katter så är det absolut minst 2 lådor som gäller enligt lag om jag tänker rätt, men dom flesta kattexperterna brukar säga en låda/katt plus en extra. Det som går att se över är också vilken sand som används. Det ska gärna vara en finkornig sand. Själv föredrar jag everclean som jag tycker tar bort lukten bra. Var dom kastrerade allihopa.? För en vanlig orsak till att katter inte är rumsrena är att dom är fertila.
Jag har själv haft massa kaniner (runt 10 st) på en och samma gång. Både de som bor inne och ute och nej det tar inte en hel dag att byta åt dom och kela. Tränade även hoppning med 4 av dom och hann med skolan.. Hade massor med tid över sen
#23 beror ju hur många timmar man har på sig på en dag och vad ens kaniner kräver och vad man själv anser vara en vettig tid att ge sina kaniner när det gäller aktivering, kel m.m Man ska inte behöva dra ner på tiden när man sköter sina egna husdjur för att sköta någon annans.
Nä men vädjar man om hjälp om katter man älskar så får hon som sagt 1. Hjälpa till 2. Prata med sin mamma..för katterna mår inte bra.. Jag la ner ofantligt mycket tid på mina djur och de var så tama att jag hade dem lös utan att de stack iväg och som aktiv kaninhoppnings tävlare då krävde kaninerna extra mycket omvårdnad.. Men ändå räckte dagen till för annat
Enligt ts verkar 34 h om dygnet gå åt för hennes kaniner
#25 ja för katterna måste det ske en ändring. Som sagt, olika från person till person ändå. #26 står inte hur många timmar hon har hemma. Och det spelar egentligen ingen roll, har hon inte tid så har hon inte. Och eftersom det är mammans katter så är det ändå där ändringen måste ske för TS lär ju kanske inte bo hemma resten av livet.
Omplacera katterna och ge dom ett bättre hem om ni inte tar hand om dom ordentligt. Om inte din mamma bryr sig om katterna och inte du ser jag inget annat alternativ
Jag undrar om TS har pratat ordentligt med sin mamma angående katterna? Hur ser mamman på situationen? Vill hon ha kvar katterna? Är det bara en tillfällig lösning (p.g.a. hunden) att de är i källaren just nu? Hur länge är det i så fall tänkt att vara så? Tycker mamman att situationen är ok för katterna som den är nu, och vad grundar hon det på?
Sajtvärd Katter iFokus
Om du inte har tid och din mamma inte vill så måste katterna få nya hem. Antingen så övertalar du din mamma att fixa det eller så får du ordna det.
Risken är att någon anmäler missförhållandena till länsstyrelsen och om de kommer ut och gör en inspektion och då kan även dina kaniner vara i farozonen.
Såvitt jag kan läsa på din hemsida har du 4-5 kaniner och planerar en kull under januari.. Stämmer detta?
Vill du vara säker på att behålla kaninerna så måste någon ge katterna den lagstadgade miniminivån på skötsel.
Det bästa för alla låter som att omplacera eller avliva katterna, tyvärr…
Då jag läste en annan tråd om TS hemsituation förstår jag lite bättre men då just de här går ut över katterna så måste du (eller annan familjemedlem) antingen hjälpa till att förbättra katternas situation med daglig rensning av lådorna, bra boendemiljö med klättermöjligheter och att de har tillgång till en varm liggplats eller hjälpa din mor att inse allvaret! Vill hon inte förbättra för katterna så hjälp henne med en omplacering. För katternas bästa.
De finns de som blivit anmälda till länsstyrelsen för mindre och blivit av med djuren. Som någon skrev, går det så långt att ni blir anmälda så kan även dina kaniner vara i farozonen.
#22 Tack för att du förstår mej. För er som undrar om katterna är kastrerade så kan jag säga att ja det är dom. Katterna har 4 st toalådor tror jag. När hunden inte är här så bor dom i källaren på natten och köket och vardagsrummet på dagen. Drt stämmer att jag har 5 st kaniner samt en kull på g. Så ofta jag kan rastas kaninerna och jag lämnar inte dom utan uppsikt för dom rymmer då. Sen rensar jag burar m.m. jag har pratat med mamma. Iaf försökt men hon har svårt att lyssna. Vad gör vi för olagligt då så vi kan bli annälda?^^
Sara
Ifall jag missförstått…
I inlägg #0 står det "Det är svinkallt i källaren och min mamma städar sällan kattlådorna så det stinker."
Jag tolkar det som att lådorna inte rensas varje dag och att det inte är tillfredställande isolering i källaren där katterna vistas för närvarande 100% av tiden.
Om jag missförstått så får jag be om ursäkt, hoppas verkligen att jag missförstått den meningen..
#33 Det verkar ju som att det är en hel del som inte är som det ska.
Innomhusutrymmen ska tex vara isolerade (vilket det inte räknas som om ett fönster är konstant öppet), de ska ha torra och rena liggplatser med mjukt underlag (vet inte hur er katter har det), katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen eller oftare om de är sjuka, de ska dessutom få sociala behov tillgodosett vilket innebär att man umgås ett par timmar om dagen med dem minst, utrymmena ska hållas rena (kan man inte säga att de är om det stinker katt kiss), de ska ha tillgång till upphöjda liggplatser, klösbrädor och annan miljöberikning och så vidare.
Jag vet inte heller hur ni gör med mat och vatten, vem matar katterna?
#34 Det stämmer tyvärr. #35Dom har torra men inte precis rena då dom är fulla av päls. Jag tror dom får tillsyn mer än två gånger dagligen iaf^^ mamma matar katterna.
Sara
#36 Måste iaf ge dig beröm för att du är ärlig haha jag hade nog försökt slingra mig ur detta :P
Sara, jag tycker du ska gå ner till katterna innan du går ut till kaninerna.
Kolla till dem, bädda en liten mysig korg/stol/whatever åt dem och rensa iaf två kattlådor.
Sen går du ut till dina kaniner och antingen ber du din syster eller mama att rensa de andra två lådorna och ge dem mat. Har de inte gjort det när du är färdig med kaninerna så gör du det innan du lägger dig.
kan kännas jobbig att du måste ta allt ansvar men ja någon måste ju? Och vem säger att det inte kan vara du? Gör om, gör rätt!
36# vad menar du med dom har torra men inte precis rena?
Du kan ju även tänka på att det faktiskt är nyår! katterna förtjänar att gå in i det nya året i en ren, varm och trygg miljö! :)
#36 Ja men hur lång tid är någon hos dem? Jag förstår att det inte är någon som vill sitta där nere ett par timmar om dagen om det är kallt och fuktigt (vilket det blir med fönstret öppet).
Om ni nu ska ta tag i det här i stället för att ge bort katterna eller avliva dem så föreslår jag också att ni skaffar en kattlucka som man kan sätta i fönstret. Då slipper ni värmeutsläppet och katterna får en bättre miljö. Men gör det inte för än ni fått ordning på lådsituationen för just nu kan det öppna fönstret vara avgörande för att hålla ett någorlunda bra luftklimat.
Katterna är din mammas ansvar så jag förstår din situation. Jag hade inte heller varit jätteglad i att ta hand om sånt som inte är mitt för att någon annan inte har lust att göra det, men hade försökt göra det ändå eftersom jag är den djurvän jag är, haha. 🙂
Jag läste också din tråd om din boendesituation och om att din mamma har det jobbigt. Min egen mamma kan bli jätteless på saker om man inte hjälper henne eller i alla fall erbjuder sin hjälp. Din mamma kanske har tröttnat på att hon måste ta hand om ett hem, hjälpa dina systrar i tid och otid, städa efter katter osv även om det är sånt som måste göras…. det är absolut inte DITT fel att katterna har det som dom har det utan ni är flera i hemmet som kan hjälpas åt! Nu vet jag ju inte om något utav det jag skriver stämmer men min tanke är i alla fall att du kanske kan bespara katterna en stund om dagen, din mamma en stund andra dagen, din syster…etc.
Någon måste ju ha tid någon gång, det kanske är något att ta upp med mamma? Ett litet "kattschema" där ni hjälps åt.
Om inte kanske ni bör överväga omplacering. 🐱
~mikkan
#37 Haha jag är alltid ärlig ;-) Ser ingen anledning att alltid ha rätt och säga emot å försvara sej själv hela tiden. Jag kanske får försöka ännu en gång att prata med mamma. Men hon blir oftast sur och går iväg istället för att lyssna. Dom är ganska långhåriga också så pälsvård gäller ju också. Det gör jag faktiskt ibland. Klipper bort tovor och borstar dom. Samt klipper klor. Men blir det ingen bättring gällande katterna så ska jag säga att det äe bättre vi letar upp ett hem åt dom där någon VERKLIGEN uppskattar att ha katter. Den ända katten jag inte säljer är våran gammling, hon är min favorit.
Sara
Här Statens Jordbruksverks regler för katter.
Jag skrev de 2013 och jag skriver det 2014 vill varken du eller din mor ta ansvar för dessa underbara katter så sök hem till dom som vill,,
Låt katterna få ett nytt, bättre år än det förra!
#45 & #46 Ni tar orden ur mun på mig…
#44, #46 Vi vet inte ens var TS varit när hon svarar i tråden. Själv brukar jag passa på att sitta här medans exempelvis min hamster rastas. Så har jag koll på honom samtidigt som jag svarar på mail m.m
Tycker det är bra att TS söker råd om situationen. 🙂
#42 Hoppas det går bra att prata med din mamma. 🙂
Du kan ju fundera ut i förväg vad du vill få fram mer exakt. Det är ju ett känsligt ämne att säga hur någon ska sköta sina djur, men ställer man frågor kring det kanske det underlättar? Alltså fråga hur ofta lådorna rensas, och sen kanske ta upp att du läst att de ska rensas minst en gång/dag men gärna fler.
Läste högre upp i tråden något om ett schema över skötseln. Kanske vore det något? Där den som bytt vatten, gett mat eller rensat lådorna får kryssa i att det är gjort t.ex.
Eller om sysslorna ska delas upp på er i familjen OM det är möjligt.
Hade min mamma gjort sådär hade jag skällt ut henne. En fullständig utskällning hade hon fått! Antingen förstår hon och tar sitt ansvar eller så hittar jag ett hem till katterna och hon har inget att säga till om eftersom hon inte sköter dem.
Tycker synd om katterna… Få bo i en kall och fuktig källare, som dessutom är sketen och med skitiga toalådor som dessutom luktar illa… Tycker det är fruktansvärt.
Jag kan förstå vad du säger om att det är inte ditt ansvar. Var det din mamma och inte du som ville ha katterna så är det hennes ansvar.
MEN om du nu älskar katterna så mycket som du påstår, hur kan du se detta hända?? Om du nu älskar dem, förstår jag verkligen inte hur du kan se på medan detta händer. Jag skulle aldrig kunna göra det, aldrig. Som jag ser det har du följande alternativ:
1. Antingen får du din mamma att förstå och ta sitt ansvar som ägare.
2. Du tar ansvaret din mamma inte gör eftersom du älskar ju katterna(?).
3. Du hittar ett nytt hem till dem. För där de bor nu verkar det verkligen inte som om något värdesätter eller älskar katterna. Och då hittar du hem till Alla katterna.
Din syster flyttar dit med sin hund och katterna blir nedgraderade till källaren. Bara det säger ju hur lite katterna betyder.
Hade jag varit i den situationen hade jag försökt hitta ett sätt att dela av huset eller liknande, katterna får röra sig i en del och hunden i en. Så att alla djuren kan få befinna sig inne i den varma trygga värmen och få mänsklig kontakt och kärlek.
En sak jag inte blir klok på är…
Du skriver att du älskar katterna och vill hjälpa till, men att kaninerna tar all tid. Ändå ska du få en kull kaniner i januari.
Har även skrivit lite i en annan tråd du skrivit, där funderar jag över den ekonomiska biten med fler djur.
Betyder katterna någonting alls???
Men jag undrar vem har anmält mej till länsstrelsen och sagt att jag avlar på blinda kaniner? Nu såg ju hon från länsstyrelsen att ddt absolut inte stämde. Sen hade vi fått en anmälan om katterna och dom hittade inga fel mer än att lådan behövs städas lite oftare
Sara
#51 Det enda jag kan säga är att det är inte jag…
Hur som helst - nu när de kommit ut så kanske din mamma börjar skärpa sig och gör rent kattlådan.
Skönt att det inte blev beslag av djuren.
(OT Lycka till med ditt jobbsökande)
#53 Ja det kan du ju tycka om du vill. Men bara för jag älskar mammas katter eller min kompis katt vems katt/katter det än är så betyder ju inte det att jag vill ta hand om deras katter sålänge det inte handlar om misshandel. Men om du tycker det är så hemskt så är du välkommen hit att dtäda lådorna^^
Sara
#52 Tack så mycket!
Sara
Skitbra att dom kom och tittade, då kanske din mamma får en spark i röven (för det var ju det du ville?) så dom stackars katterna får det lite renare.
55# du skriver att du älskar dina katter och önskade du kunde göra något åt detta?
du KAN göra mycket åt detta och det är att också ta ansvar för dom djuren som finns under ditt tak, städa lådorna hur svårt kan de vara.
Din syster som också bor där med hunden vad anser hon då?
och en sak till nu har de gått över en vecka utan att det skett någon förändring och din mamma verkar ju inte ta åt sig och påverkar det inte henne att LST var där så omplacera katterna? Om alla är kastrerade,vaccinerade och friska i övrigt är det inte så svårt att hitta hem till dom med bra bilder och information.
58# varför inte säga din åsikt? det forum är till för;) gäller bara att forumerla det bra sen är de inga problem att förmedla det man vill säga
#56 Tycker jag med. Dock får jag skit från min mamma just nu men det får bag stå ut med^^ #57 Glöm det jag sa att jag önskade jag kunde göra något. Det jag menar är att jag önskar jag kunde få min mamma att ta ansvar för skna djur. Jag tycker absolut inte att jag ansvarar för alla djur i detta hus. Alla tar hand om sina egna djur :) mamma tycker jätte mycket om vissa av mina kaniner men inte går hon ut och städar deras burar för det är ju mitt ansvar PRECIS som katterna är mammas ansvar. #58 Ja eller om hon skulle pka bort på semester eller något. Ja okej gör du så då.
Sara
60# du skriver att du skulle kunna ta hand om katterna om de skulle gälla misshandel men det finns psykisk misshandel också inte bara fysisk och misshandel på djur behlver inte betyda just att man slår dom utan även att man missköter deras behov, att man ser att dom inte mår bra men försöker inte lösa situationen osv..
varför omplacerar ni inte för?
Jag har redan sagt vad jag tycker så orkar inte diskutera här mer :) Är det någon som vill erkänna att den anmälde så skulle jag bli glad om den kontakade mej så jag vet VARFÖR det blev en anmälan. Nu är det ju inget som ser konstigt ut för länsstyrelsen så man börjar ju undra.
Sara
#63 Nu har inte jag anmält någon för någonting, men jag skulle gissa på att hen har läst vad du har skrivit här?
#63 Konstigt eller inte för djurskyddsinpektörerna så ska man inte ha katt om man låter dem bo i en källare när dem är vana vid ert sällskap och få bo i huset med er där det är varmt och tryggt. Samt att djuren har rätt till rena lådor. Även om dem har fri tillgång till utevistelse.
Om det sett ut som det gör nu sen ni skaffat dem hade jag inte reagerat förutom lådsituationen som inte är tillfedsställanade men inget som inte går att ändra på.
63# varför tror du att de 'r ngn här inne? kan de inte vara ngn som du känner som varit hos er och sedan anmält?
LsT påpekade ju er kattlådasituation så helt felfritt var de inte efter deras besök
#65 Jasså varför sa hon då att dom verkade ha det bra? Ingenting va fel mer än smutsiga kattlådor. Och det är inte mitt problem SOM SAGT =) #66 För att jag fick en länk hit till denna sidan samt min hemsida. #67 Det är någon här som har anmält då det var en länk hit och till min hemsida. Och ja jag håller med dej om att min mamma inte borde ha djur eftersom hon inte bryr sej om dom så mycket. Men vad vill du ska hända? Och varför ska folk blanda ib mina kaniner å påstå att jag avlat på blinda kaniner? Låter som det är något litet barn som anmält.
Sara
#51 jag har inte anmält dig utan kanske någon du träffat eller vet var du bor? men om du är rädd att bli anmäld så kanske du inte bör skriva på din kaninuppfödarsida:
"Maj 2013 kom den första, efterlängtade kullen med Dvärgharar. Dock varade inte lyckan länge när det visade sej att ungarna var blinda när ögonen öppnats. Gjorde en omparning (samma hona & samma hane) vilket resulterade i ännu en blind unge. Några veckor efter ungen tagits bort hittades hanen hos honan och efter 1 månad kom ännu en unge och otroligt nog fick denhar friska ögon! Tänk att en tjuvparningskull kan resultera så bra."
Parar man medvetet kaniner eller ser till att sk "tjuvparningar" kan ske som gör att avkomman får defekter i ditt fall Blindhet tror jag får många att reagera?
Jag skulle vilja att någon insåg allvaret, helst av allt din mamma. Tycker det är väldigt konstigt att de inte gjorde något mer än att påpeka lådan. Så illa som du målar upp det till att vara.
Av det som #69 skrev skulle jag iallafall förstå varför någon tog in dina kaniner i anmälan.
Om jag avlade och första kullen av dessa två resulterade i blinda ungar skulle jag aldrig gjort en omparning utan forskat i varför det blivit så. Nu kan jag inte mycket alls om kaniner, men har avlat hamster för länge sedan och vet att där kan vissa färg/teckningsparningar resultera i att ungarna får deffekter så som blinda, döva, pälslösa osv.
VARFÖR kan inte den som har hunden tillfälligt hos er,städa lådorna? Något kan hon väl göra när katterna fick flytta ner i källaren!!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Appropå # 69
Man låter inte djur som fått missbildade ungar få ungar igen. För katter och hundar är det olagligt att avla på djur som fått ungar med defekter. Hur det är med kaniner vet jag inte men det är oärligt att sälja avkomma till föräldrar som fått defekta ungar.
Det skulle vara intressant att se vad ni som föder upp katter har för åsikter i denna fråga.
#69#70 nu säger jag det för tredje gången. Det är någon hör som har anmält då det va länk till denna sidan samt min hemsida. Det är det inte utan bara du och anmälaren som reagerat på det. I kaninvärlden funkar det så att får man ungar med missbildade ögon (vilket typ aldrig någonsin hänt ner än för mej) så vill man ju veta om det är ärftligt eller om det kanske var en sjukdom. Så därför tar man en testkull men inget man säljer utan dom får bli mat åt någon. Men nu hanlade det om att jag avlar på BLINDA kaniner å det gör jag inte.
Sara
Jag är av åsikten att om man vet att en parningskombination har gett handikappade ungar så gör man inte om den kombinationen.
En blind kanin är en handikapped kanin..
Jag reagerar på att Sara säger att man tar en testkull som får bli mat åt någon för att se om defekten visar sig igen. Jag kan ytterst lite om genetik men jag är säker på att det finns flera här på forumet som kan desto mer. Av det lilla jag vet om genetik är det inte så enkelt som att defekter rent generellt alltid dyker upp på ungar med samma föräldrar. Men vad säger ni som kan det här med genetik?
En annan aspekt är ju om det är moraliskt rätt att ta en kull för att se om ungarna har defekter.
Vad säger ni andra om detta? Är det verkligen så man behandlar kaniner?
#75 Ja om man tänkt äta ungarna sen om dom inte vart blinda vad är fel med det? På vilket sätt behandlas dom dåligt? Dom behandlas lika bra som mina andra kaniner. Hö, mat & vatten. Får komma ut då och då. Blir kloklippta å hantetade bra. Förklara. Är fu vegetarian förstår jag men man får fortfarande redpektera köttätare för det. #74 Oki, din åsikt hindrar inte mej från att göra som jag vill iaf.
Sara
Eftersom du skapade en tråd angående katterna kan vi hålla oss till det annars blir det rörigt. men ts ska du omplacera dom eller eftersom de är de enda rätta`? eller ska du bara strunta i allt? du skrev ju inlägget av en orsak
Äh dom är ju inte hennes ansvar så varför skulle hon engagera sig i det? Det har ju framgått redan, de kommer nog få bo i den källaren tills de blir gamla
#78 Ja, tyvärr tror jag också det. De har blivit degraderade i familjen och varför skulle ts bry sig om att göra rent lådor eller att de blir rengjorda?
Tror de kommer få bo i källaren tills de dör av ålder…
76# kan du svara mig varför du startade tråden om du inte tänker göra något för katterna? varför omplacerar ni inte eller är de för jobbit det med??
Katterna är redan gamla och nrj dom kommer inte få bo där tills dom dör utan tills min syster fått eget boende. Jag skrev i tråden för jag va arg. #81 Nope. Nej det är verkligen, verkligen inte samma sak. Där handlar det om liv och död. Det gör det inte här. Och vad ska jag göra för att katterna ska få det bättre? Ja vafan är det för fel på det ? Så funkar det ju i kovärlden med. Mjölkar kon inte bra blir den någons middag istället. Tror du att kaninungar som nyss öppnat ögonen och är blinda lider? Det gör dom inte men det blir inte kul för den som vuxen därför gör jag som ägare som så att jag tar bort dom. Har jag påståt att djur är "slit och släng varor"? Nej. Och nej jag skulle aldrig fortsätta att avla på föräldrarna. Men en test kull som inte skapar lidande är det ibget fel på.
Sara
I #42 skriver ju TS att hon ska prata med sin mamma igen och vill alltså hjälpa katterna.
Och TS svarar ärligt på allt.
Inom kaninavel är det inte ovanligt att använda sig av metoden att ta en kull för att se om det finns defekter i linjen, exempelvis bettfel.
Tycker det är trist att någon som söker råd ska bli anmäld för att hennes mamma inte sköter sina djur ordentligt. Något TS håller med om.
Hur har din mamma reagerat över anmälan TS? Har det skett någon förändring med kattlådorna?
Jag tycker TS kan ta sig tid till katterna det tar inte tid att rensa ett par lådor så dom är bajs o klump fria. Jag har själv dotter som jag har fått hjälpt med sina små djur vems ansvar? det är är väl allas som bor i huset att se efter att djuren har det bra. Sen anser jag att din mamma har det yttersta ansvaret för inköp av "kostnaderna" och den biten.
#87 Tanken var nog att linjeavla misstänker jag.
#88 Tråkigt att TS ens tänkte tanken att vilja linjeavla far och dotter då TS visste att de flesta av honans syskon blev blinda och avlivade. Då vill man inte ens försöka avla för att få friska avkommor.
Om man ska linjeavla måste man utgå ifrån friska individer i en frisk släkt och med exeptionellt temperament. Då kan det i vissa fall vara ok att linjeavla. Men att förstärka negativa egenskaper eller riskera dubbla uppsättningar sjukdomsgener är inte ok..
#88 Jag vill bara krama dej för jag är så glad att du förstår! ♥ Jag fick skit från henne för att någon anmält henne men jag säger att det inte är mitt fel. Men nu ikväll kom hon pch krama mej och sa att hon förstår mej och ska skärpa sej. #84 Nääädu! Att låta en blind kanin leva vore djurplågeri! Kan djur inte leva ett naturligt liv så är det bara ajöss och godbye. Bara för att jag hellre äter en kanin som vart lycklig än en gris som suttit instäng hela sitt liv är jag omgen? Skrattretande. Äter du kött själv? Dom liv man sätter till jorden har man ansvar för. #87 Men i kaninvärlden gör man så för att kolla linjerna! Tyck vafan du vill om det men det är inget fel med det. Precis som #88 säger.
Sara
#90 Så funkar det inte i kaninvärlden. Tanken med inavel/linjeavel för att synliggöra eventuella defekter är ju att det är större chans att två besläktade djur bär på samma defekt om de nu bär på någon. Får man friska avkommor i en far/dotter-parning så är ju risken lägre för att någon av föräldradjuren bär på någon defekt.
Sara
#93 et var ett JÄVLA tjöt om domdär kattlådorna. Har redan sagt nej till det och det är inte mitt problem att katterna kissar utanför lådorna. FÖRUTOM att rensa lådor. Vad ska jag göra? #94 Och vad sjutton vet du om det? Om jag sitter på bussen och skriver så kan jag inte städa några lådor.
Sara
Du kanske kan ta en bild på hur katterna har det? :) Lycka till med din mamma, och hoppas din syster får en lägenhet snart!
TS, jag vill fråga, varför din mamma vill ha kvar katterna, som hon inte kan tilläckligt ta hand om?
Våra katter är långhåliga och en av de just nu är inte så duktig att gräva i bajs (ordentligt trampar i bajset ibland…) så måste vi vakta även mitt i natten när de går på lådan. Om vi inte kunde komma i tid, måste jag tvätta tassarna med bajs o sand och torka golvet och vägen medan hindrar andra katten kommer in…mitt i natten förstås!! Men för mig att leva tillsammans med djur "ingår" sådana jobbiga saker. Vi lever tillsammans, nöd och lust, som äktenskap. Och för oss det är otänkbart att stänga in katterna någonstans just för det även om det är jobbigt.
Så för mig det är svårt att förstår varför din mamma vill inte omplacerar katterna om hon och din familj (inkl. du) inte hinner sköta katterna…Det är bra lösning för katternas och människornas bästa…
Kan säga att alla överdriver så otroligt sjukt mycket just nu. Det är fortfarande ingen som svarat på vad kan JAG göra förutom städa lådor? Här är INGEN misshandel som ni verkar tro. Då hade LSN reagerat eller hur? Men vet ni vad hon sa ? "Dom ser ju ut och ha det jätte bra här. Hon kände igenom alla katter och såg inga tovor eller nånting på dom. Det ända problemet var ju att lådorna behövs städas lite oftare. Och spridas ut. Men mamma verkar ju ha lyssnat på det nu SOMSAGT. Det är inga djur som far illa här då fattar ni la att hon hade reagerat. Ang. Kaninerna sa hon att en bur va något liten för den stora kaninen samt att det va för dåligt dagsljus i en bur. Jag blir seriöst äcklad av er som säger "du borde inte ha några djur alls för du tar inte hand om din mammas djur". Hur tänker ni? Jag har alltid älskat djur å bara för jag kan tänka mej att äta mina kaniner blir folk helt hysteriska å säger att jag "kastar bort ett liv". Men om ni tycker så så kanske ni själva ska ta en funderare vad era katter äter för något! Nu har inte jag slaktat någonav mina då det vart kkaninungar som avlivats å drt är inte mycket kött på dom så dom har åkt i sopan eller blivit kattmat. Och jag har redan sagt till mamma om omplacering men det vill inte hon och jag tänker inte lägga ut annonser på någon annans katter! Och sen så har jag inte kommit med några undanflykter utan precis allt jag säger är ärligt och sant. Att ni inte skäms för de konstiga sakerni ppåstår och sitter och hackar på en annan person via nätet. Ni har målat upp det myyyyyycket värre än vad det är. Här är inget djur som far illa och vi bryter ingen lag så tycker ni kan ge fan i att skicka hit dom igen. #103 Tänkte göra det nästa gång jag är nere. Tack så mycket :-)
Sara
#105 Ang Men vet ni vad hon sa ? "Dom ser ju ut och ha det jätte bra här."
Jag vet folk som haft över 100 djur i en lägenhet och där stank det ända ut till porten med samma omdömme från lst. Vi kan inte utgå ifrån något annat än det du beskriver. Det du har beskrivit är en otillåten djurhållning.
Hur stor är kaninen i för liten bur? Och hur stor är buren? Personligen tycker jag att burmåtten för samtliga djurslag man får hålla i bur är för små..
Du har inte visat någon vilja att hjälpa till om man ska utgå från dina inlägg i tråden..
Sara!
Det är lag på att kattlådor ska rensas varje dag men det hindrar ju inte att man gör
det oftare.
Det är lag på minimimått på burar för kaniner och dessa mått är mycket små. Jag lider med alla kaniner som tvingas leva på så liten yta. För katter är det betydligt större mått som gäller.
Det finns lag om dagsljus där djur hålls.
Det var alltså flera rena lagbrott som du förringar och därför blir de som skriver kommentarer med rätta upprörda. Om nu djurskyddsinspektörerna inte gör sitt arbete och ser till att brister rättas till hjälper ju inte era djur.
#105 Tror situationen för katterna har blivit lite överdrivet. Om nu din mor ha lyssnat på Länsstyrelsen och katterna får städade lådor och i övrigt verkar må bra så är problemet löst enligt mig. Är kanske inte den bästa situationen men mer kan nog inte du gör eftersom din mor inte vill ompacera och det är hennes katter.
Att äta det man avlar fram ser jag inga som helst problem med, hade själv får som liten och baggar var inget jag ville ha så de blev mat. Samma sak hände med min tupp. Till historien hör att mina får kunde gå i koppel och var mycket väldresserade för att vara får men så är livets gång.
Linjeavel har jag dock en annan uppfattning än dig om men det hör inte till tråden. Hade jag varit uppfödare på något djur hade jag undvikit inavel.
Tycker tråden har ballat ur lite så ett tips till Saara är att be någon låsa den. Tror inte du har mer att hämta runt det här ämnet.
112# kan inte hålla allt jag känner inom mig med såna människor:(
aa skicka pm:)
#110 Denna kanin hade 3cm för lite på längden. Men han bor bara där när jag inte är hemma/på natten. Och det med dagsljus - det hade kaninen. Men det var inte tillräckligt. #11 Då måste jag fråga varför du ska skicka hit dom? Har vi gjort något olagligt? Det är ingen kall, fuktig, rutten källare som du verkar tro. Utan det är en väldigt fin källare.
Sara
114# Du har skrivit att det inte är någon värme i källaren utan svinkallt och att dom knappt får någon mänsklig kontakt utan dom är bortglömda och att ni inte sköter lådorna så dom kan ju kissa överallt i källaren i mina öron låter det inte som en bra djurhållning.
Katter skall ha det fräscht och dom skall ha det lika bra som vi människor.
Jag tycker det är bra att du startade denna tråden och trodde med det att du kunde hjälpa katterna och ta till dig det vi på forumet tyckte men då började du direkt försvara dig och helt plötsligt skriva att dom inte har det så dåligt ändå osv, men i huvudinlägget låter det helt annorlunda du skriver tom att du mår dåligt över hur dom har det så det är tillräckliga bevis för mig.
#114 det är mycket i djurskyddslagarna du brutit då LS hade anmärkning. Om du inte är hemma under nätterna vem ser till din dräktiga kanin?
Vad sa LS om källaren eller visades den inte? Jag vet tom en som LS anmärkte att henom hankatt inte hade tillräcklig berikning eller mjuka platser och ligga på och detta var personen tvungen att fixa till vid återbesöket som personen själv fick betala för. Så anmärkningarna LS hade hos er (även om du inte skriver alla) måste åtgärdas tills de kommer igen.
Vad har jag brutit mot då? Ingen ser till min dräktiga kanin mer än jag. Kaniner behöver ingen hjälp vod dräktigheten. Den visades och hon tyckte dom hade det bra där. Enligt henne luktade det inte, dom hade flera liggplater och en klösbräda. Dom hade möjlighet till att gå ut och in som dom ville så hon såg inga problem med miljön dom bodde i. Jag har ju skrivit alla anmärkningar och allt har redan åtgärdats?
Sara
Bra skrivet! #111
/ Michelle
117# då tycker jag en annan från LST borde komma dit då hon inte verkade göra sitt jobb om det är så illa som du skriver att det är.
Eftersom dom påpekade att ni borde sköta lådorna bättre kan dom komma på oväntat besök och se om ni skött det eller itne
'Ddet ar inte mitt problem, det ar inte mina djur, inte mitt ansvar bla bla bla bla bla…''
Det handlar inte om vems djur det ar eller vem som ansvarar dom. Det handlar om att vara empatisk och vara den storre manniskan och hjalpa katterna att ma battre.
Skulle du TS vilja anvanda en toalett som ar ofrasch? Tror inte det.
''Jag vill hjalpa men jag vill inte engagera mig sjalv''.. Det ar den uppfattningen jag far av att lasa sadana har tradar, och det sager liksom emot sig sjalv.
Skulle fler tanka sadar, sa skulle fler djur ma daligt… Varfor ska vi svenskar bry oss om utrotningshotade tigrar i Asien? Vi delar ju liksom inte natur med dom, sa det ar inte varat ansvar att se till att deras utrotning stoppas…
Dags att bestamma sig for vad man verkligen tycker, och bryr man sig om katterna, ordna ett mote med de som bor i hushallet, sla naven i bordet och visa resten av hushallet var skåpet ska sta. Ni ar ju trots allt en familj, och katterna liksom dina kaniner ingar i den familjen med. Eller ar dina kaniner förmer?
Det behover inte vara fysisk misshandel for att katter, eller andra djur ska ma daligt. Missunnande racker aven det for att de inte ska ma bra.
Vad galler handikapp pa djur sa ska man inte vara altfor snabb att doma om det ar lidande eller ej. Visst, det blir ju mer krav pa en sjalv som djuragare om man har ett handikappat djur.
Förlåt men nu måste jag bara lägga mig i lite. Utifrån den information vi har fått från TS så har länsstyrelsen varit på besök och kontrollerat djurens miljö.
Länsstyrelsen fann då tre saker att anmärka på som Familjen skulle åtgärda. Enligt vår källa TS (pålitlig eller inte) är anmärkningarna redan åtgärdade.
Varför då fortsätta med denna häxjakt när TS förmodligen nu har lagen på sin sida? Litar ni inte på Länsstyrelsen? Är det då värt att skicka dit dem igen?
Jag väljer att tro att TS begynnande innlägg är skrivna i en känslomässig storm och därför en aning överdrivna samt att Länsstyrelsen gör sitt jobb och att situaionen är OK enligt lagen.
Sen är det en annan diskution om lagen är tillräcklig, om länsstyrelsen går lita på, om TS är ärlig med att det är åtgärdat.
Jag tror på ett sätt att det var bra att Länsstyrelsen dök upp så att din mor nu tar rensningen av lådorna på allvar, vilket var trådens begynnande syfte.
#119 och #120 Håller med!
Kanske dags att ta katternas livskvalité på allvar.
Det innebär både fysiska behov (t.ex. ren kisslåda, rena liggplatser och mat och vatten) samt psykiska behov (t.ex. lek, kel och umgänge med människor för tam-katter)
#121 Det stämmer. Redan när hon åkte bytte jag plats åt kaninerna. Den stora bor i kompostgaller och den som hade dåligt dagsljus bor i den buren som va för liten för den stora kaninen :-) Och ja drt stämmer också att inlägget skrevs i en "känslomässi storm". Det är inte iskallt men kallare än andra delar i huset. Katterna har mat, vatten, liggplatser, klösbräda RENA lådor för engångs skull. Jag har läst på jordbruksverkets hemsida och vi bryter inte alls mot någon lag. Och den som sa att det är lag på att städa lpdan varje dag får läsa igen för det står att lådan BÖR städa engång om dagen. Det är alltså en rekomendation ingen lag.
Sara
123# okej men då verkar allt vara i sin ordning då om dom har allt de ni behöver och nej det är ingen lag på hur ofta man skall rensa men det finns en lag om djurhållning och sköter man inte lådorna så blir det ju smutsigt och då vitsas katterna i en ohygenisk miljö. Katter är extremt rena djur.
#121 Bra inlägg men samtidigt kan jag tycka att den är en sak att följa lagar angående djurhållning och en helt annan att faktiskt sköta om sina husdjur på ett etiskt, moraliskt och respektfullt sätt.
Lagar innebär ju alltför ofta en form av lägstanivå. Har själv haft en släkting som hade två katter under vad jag vill beskriva som bedrövliga förhållanden. De levde i smuts, matrester, skräp, kyla och med just osanitära kattlådor.
Hade katterna en dräglig tillvaro? Agerade min släkting korrekt sett ur ett etiskt och moraliskt perspektiv?
Nej och nej.
Bröt min släkting mot några lagar?
Nej, Länsstyrelsen tyckte inte det då jag beskrev situationen utförligt för dem. Att komma och titta till djuren kom inte ens på fråga.
Ena katten försvann innan vi fick möjlighet att agera, den andra katten förflyttades trots släktingens protester…
Tilläggas bör att denna släkting verkligen älskar djur, särskilt katter. Hon inser bara inte att dessa levande varelser faktiskt har krav på tillvaron annat än att bara "tillhöra" en människa. Det är lite så jag uppfattar TS mor också, min personliga tolkning dock.
#83 - Nope. Nej det är verkligen, verkligen inte samma sak. Där handlar det om liv och död. Det gör det inte här.
Nej - det handlar inte om liv och död, men det handlar om djurhållning.
Att djuren ska få må bra och att få den bästa rena miljö de kan få.
Och det är exakt lika viktigt för mig, oavsett om det handlar om rena lådor eller svält.
Hoppas allt går bra med djuren.
Ja TS man bör rengöra lådan en gång om dagen men skulle du vilja gå på en toalett som inte rengörs varje dag? Ordet bör kan tolkas olika och vissa kanske rengör lådorna 1 gång i veckan för att man "bör" och inte "måste"
TS Jag är av den åsikten att problem ska lösas av dem som upptäcker dem. Det gäller oavsett vilken del av livet de dyker upp inom.
Du har i det här fallet haft flera möjligheter att lösa problemet som du sett.
-Du kunde rensa lådorna själv, men ville inte.
-Du kunde omplacera katterna, men har inte gjort.
-Nu sist hade du en stor chans när LST var på besök. Du kunde ha sagt att du anser att ni inte klarar att ta hand om katterna på ett bra sätt och att ni behöver hjälp. Men det gjorde du inte heller.
Nu vill du ha ännu fler tips om vad du ska göra? Jag tycker du har haft gott om chanser att göra något.
#125 Okej men så har det inte katterna här iaf. Kan ni ge fan i allt skitsnack och gå vidare i era liv nu! Jag skiter fullständigt i vad ni säger för ni vet inte utan ni bara tror. Såååååå synd är det inte om katterna. Vi har fixat det för dom nu så ni behöver inte lägga er i. Såhär jävla mycket skit för att jag inte vill städa lådor. Det finns så mycket värre att lägga sin tid på än att haka upp sej på någon som inte städar lådor. Att dom bor i källaren kan inte jag göra något åt. Nu orkar jag inte mer så tack å hej för mej!
Sara
#91 Försöker. 🙂 Jag kanske inte har samma syn angående linjeavel osv, men jag förstår vad du menar.
Och jag blir upprörd när någon anmäler och hittar på att det avlas på blinda kaniner och när du blev anmäld när det är din mammas djurhållning som antagligen var grunden till anmälan egentligen.
Och jag förstår att man inte kan orka och hinna med hur mycket som helst. Det kanske låter "lite" att rensa lådor och umgås lite med katterna, men har man redan massor att göra så finns det kanske helt enkelt inte energi. Det vet jag mer än väl att det finns en gräns även om det finns timmar kvar på dagen.
Skönt att det verkar lösa sig! Om din mamma verkar börja slarva igen så kan du ju försöka pusha henne lite.
#121 Bra skrivet!
#125 Håller helt med dig angående att lagen är ett minimikrav och många som inte ska ha djur har alldeles förmånga. Däremot finns det inget lagligt sätt att tvinga någon att ändra sin djurhållning om man följer lagen.
Det man dock kan göra är att informera och förklara så att personen själv ändrar åsikt och ger djuret mer än vad lagen kräver. För att sådan informaion ska komma fram är det en förutsättning att personen inte hamnar i försvarställning och känner sig påhoppad för då kommer ingen information fram.
Så tror inte informationen i den här tråden har gått fram med tanke på tonen. Desutom är det nog TS mor som förtjänarar det mesta av innehållet i tråden.
Låser denna tråd då den börjar spåra ur.