Helt renrasig
Såg denna hos någon som verkar sälja huskatter och blev nyfiken på vilken "ras" det ska föreställa.
Tycker själv inte den påminner om någon ras jag känner till men jag är kanske fördomsfull.
Några idéer?
Oavsett vad det påstås vara för ovanlig ras har den lyckliga ägaren tydligen fått den här exklusiva katten helt gratis (av någon konstig anledning)….
Sajtvärd Katter iFokus
Europé😃
Eller en 100 % renrasig så kallad Huuus-Khatt ;)
Edit: Europé kan det vara som h*n tänker på kanske, ja. Men eftersom en Europé ser ut som en "vanlig katt" så tänker jag att h*n ändå menade ngn ras med mer exotiskt utseende, eftersom h*n skriver "de är så majestätiska"… Fast alla katter är förstås det! :D
Jag tycker den har lite liksom platt huvud? Kan det vara det dom menar?
#2 Nja, Européer finns inte med vitfläck, så jag är nog mer inne på #3s linje…😃
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tänkte just på att det var den vanliga huskatten😂
#3 Ja, katten har en lite säregen huvudform och antagligen har ägaren googlat på kattraser och hittat någon som påminner om denna. Förmodligen ingen kattras som finns i Sverige dock.
Sajtvärd Katter iFokus
Denna tråd kanske passar bättre inne på övernaturligt i fokus? "en person fick en renrasig huskatt gratis, bara sådär out of the blue… kan det vara ngt spökeri?"
#7 Hahaha 😃
Jag reagerar mest på att huvudet är annorlunda, det kan ju vara en katt från en uppfödare som fått "fel teckning" och uppfödaren valde att ge bort den gratis…. Dock så skulle en seriös uppfödare sänka priset, inte ge bort den sådär 😐
Personen i fråga kan ju också uttrycka sig dåligt när det kommer till kommentarsfältet på bilden. 🤔
Nu har den ju ganska stora öron, så det kan ju finnas ngn raskatt längre bak, inkorsad, men det där ser ju inte ut som en renrasig katt.
Kan närmast tänka mig att det finns något orientaliskt pga av huvudet/långa benen, kan även se tex cornish rex i kroppsformen. Men det är långt ifrån någon av dessa raserna ändå och absolut ingen äkta. Ser ut som en huskatt med ev raskattsinblandning.
#8 Det kryllar av feltecknade katter i raskattvärlden. Även raskatter som inte "duger" till utställning av andra utseendemässiga skäl. De utgör nog huvuddelen av alla raskatter som finns, men inte ges de bort gratis för det.
Sajtvärd Katter iFokus
Gissade själv på eventuell orientalinblandning, kanske… men renrasig, nej…
Tycker det är himla synd att allt måste vara "äkta 100% superexlusiv ras". Tycker den var superfin precis som den var, förmodad huskatt. :)
ja den har ju en väligt rak profil och stora öron vilket är rastypiskt för kategori IV, och en väl typad oriental kan man ju lätt hitta för 10.000 kr, men en vältypad oriental ger man inte heller bort.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
En gissning bara: Feltecknad Egyptisk Mau kanske 🤔
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
En utav mina barn är Egyptisk Mau. så ja en feltecknad sådan kan det vara. Ögonen skall vara krusbärsgröna.
Anledningen till att jag gissade på Egyptisk Mau är att han/hon liknar en av mina hanar som har en Mormor som är en Egyptisk Mau.
Min hane har inget vitt och är inte tabby utan spotted/tigré men profilen är väldigt lik.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
# 15 Egyptisk Mau är väldigt sällsynt i Sverige. Jag hittar 2 uppfödare av denna ras.
Nu är jag riktigt nyfiken.
Vad påstods det vara för ras?
#20 Originalposten? Nämns ingenstans vilken ras det ska vara men hon pratar ju om att den är helt renrasig och skulle kosta 10 000 :P
Haha tycker det nästan är lite pinsamt när man läser inlägget kom igen vem ger bort en katt värde av 10.000 och hsr säkert ingen stamtavla heller ;)
Numera finns bara en uppf av Egyptisk Mau kvar o den förra har jag pratat med o hon säger att de alltid kastreras vid ca 15v innan de säljs så finns ingen möjlighet att de kan var inblandade i annan avel än just Egyptisk Mau sa hon. Uppfödarna gör likadant o finns en i Norge också sa hon.
# 23 Det var väl det jag tänkte.😃
Ja det låter lite otroligt att få en renrasig Egyptisk Mao gratis.
Men den är väldigt lik min hane.
Katten på bilden har inget med MAU att göra
Huvudformen är fel
Teckningen är fel
Dessutom kastreras alla MAU vid ca 14v ålder som ej ska ingå i avel, detta görs i hela Skandinavien
Om det inte finns papper på katten, är den inte renrasig…

Jag tycker profil och kropp påminner mycket om en cornish rex, fast med fel pälskvalitet då. Kan det dyka upp normalpälsade cornishar?
#4 Det finns vitfläckseuropéer.🙂
#27 En Cornish har vågig/ lockig päls,aldrig helt rak.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#27 Om jag inte har helt fel så beror lockigheten hos cornish på en recessiv gen och därför kan två renrasiga cornishar inte producera rakhårig avkomma.

#29 ok, jag misstänkte att det kunde vara så. Tjuvparning kanske :P
#29 Exakt! Man ser crx blandningar där de parat crx och någon annan ras/huskatt och de blir besvikna när de bara får rakhåriga ungar 😃