Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1042 ggr
lekandur
0

kissar blod

Upptäckte igår att min ena katt kissar blod, vad innebär det? Han är överviktig runt 5-6 år. Har ni någon erfarenhet av det? Jag har ingen bil men i morgon eftermiddag så har jag fixat skjuts och ska till veterinären. Ville bara höra runt först Tacksam för svar

Where you invest your love
you invest your life 

Gasoline
0

Trist att höra. Har katten svårt att kissa? Jag skulle kunna gissa på urinvägsinfektion eller urinsten.

[Lilyz]
0

Kan vara UVI, bra att ni ska ta honom till veterinär Glad Tills dess kan du hålla koll på honom så att han kan kissa ordentligt och inte får "stopp" i urinröret för då är det akut. Viktigt också att han dricker ordentligt, att blanda ut blötmat med extra vatten kan vara en idé för att få i honom extra vätska.

lekandur
0

De äter bara blötmat någon gång i månaden då min andra katt har specialfoder för magproblem! Men tack, jag ska vara uppmärksam på om det går trögt för honom att kissa. Min fina kisse :(

you invest your life 

sagan
1

#3 Vad för magproblem och vilket foder exakt får din andra kisse? Blod i urinen kan även vara Feline Ideopatisk Cystit. Inflammation. Detta kan dem få dels på grund av övervikt och om dem är känsliga för stress. För alla urinvägsrelaterade åkommor är vätskan en viktig del. Att få i en katt den mängden dem ska ha per dag via drickandet är i stort sett omöjligt. Dem har inga törsreflexer och får störta intaget av vätska via sina byten i det vilda. Så allt talar emot att torr mat är det dem ska äta.

[SueHn]
2

De foder som kallas specialfoder har inga medicinska verkningar. Om så skulle vara fallet måste de säljas antingen på apotek eller i vissa fall med tillstånd på samma sätt som t ex magnecyl får säljas på bensinstationer. Har veterinären tillstånd att sälja fodret? Är det över huvud taget något som det ens behövs tillstånd för?

För lite vätska för en katt innebär stor risk för problem med urinvägsinfektion/inflammation eller urinsten. För en tid sedan måste jag få en av mina katter att dricka ordentligt eftersom hon pga urinvägsinflammation måste ta Metacam och dessutom är det bra med mycket vätska som sköljer genom urinvägarna vid UVI. Jag kokade då buljong på vitfisk, lite fisk och mycket vatten. Det gick då att få henne att dricka 30 ml tre, fyra gånger per dag.

Anteckna de mängder som katterna dricker i en vätskelista så att du får koll på deras vätskeintag.

Bra med vet-besök imorgon men ge inte katten annat än blötmat, rått kött eller en blandning av båda.

lekandur
0

Det är svårt att ta reda på hur mycket de dricker då dem bara dricker direkt ur kranen. Inget nytt eller så då Magproblemet fi ck min andra katt när han var bebis och är 12 år i dagsläget så kissen med blodet har alltid ätit torrfoder eller rått kött någon gång ibland från matlagningen hela sitt liv Men nu är problemet att jag inte har någon transport bur vilket är korkat, går det att lösa på något fiffigt sätt?

you invest your life 

[SueHn]
0

Ta en lagom stor kartong, fixa lite lufthål och hitta på något kattsäkert sätt att hålla kartongen stängd under transporten. Eller ha halsband och koppel på katten men ändå en korg eller väska.

MonicaLagerquist
1

#6 Många veterinärer säljer burar så passa på och köp en när du är där så att du har en sen.

Stolt ägare till tre La permer

[Mustangcab]
1

Som regel beror det på en UVI. Men det kan också vara sten eller grus. Särskilt om det är en hankatt.

lekandur
0

Tack för hjälpen allihopa

you invest your life