Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4767 ggr
bellisan
0

gnisslande ljud

Hej är det normalt att det låter som ett lite gnisslande ljud när katten andas? Eller är det något som man borde kolla upp?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
[nettaahs]
0

Jag har aldrig märkt av något gnissel när de andas, så det borde du kanske kolla upp :-\ Vet att råttor kan ha sånt ljud för sig och då är det oftast något fel på lungorna om jag inte minns helt fel.. Är det hela tiden eller bara ibland?

bellisan
0

#1 Det är bara ibland vad jag har märkt, mest när hon ligger och vilar/tar det lugnt.

• Paul Walker
OberonsMatte
0

Hur gammal är katten? Är ljudet ett nytt fenomen? Ibland kan det höras lite olika sorters andningsbiljud när katter vilar, slappnar av eller sover. Är det bara då det hörs och katten verkar pigg och frisk i övrigt brukar det nog inte vara någon fara. Jag har nog aldrig hört en gnisslande katt, men däremot pipande/visslande (i nosen) och lite olika brummande eller tutande läten från andningsvägarna när katten sover/slappnar av.

Sajtvärd Katter iFokus

bellisan
0

#3 7 år, ett pipande/visslande ljud stämmer lite mer in än det jag skrev, och det är genom nosen (har aldrig hört/lagt märke till det innan)

• Paul Walker
OberonsMatte
0

#4 Ett svagt visselljud genom nosen låter inte som ett allvarligt symtom. Det är nog bara en tillfällig kråka som sitter där.😃

Sajtvärd Katter iFokus