Artur och Joanna
Nu har jag hittat mina små!
Vi fastnade för varandra på en gång och om två veckor flyttar de hit. Så jag kommer ha lite pyssel här hemma för att även de ska trivas.
Måste beställa hem mat så att det finns fodret jag vill att de ska få - för övergångens skull… Även om de kommer gå på 100% av det gamla fodret de första 2 veckorna…
Lägger in annonsbilden med säljarens tillstånd
Är det någon som kan kattfärger ordentligt? Ska man gissa att Artur är grå/vit eller blå/vit? Han har typ "klumpar" i pigmentet - vet att det ibland förekommer hos blåa smådjur, men har ingen aning om hur det är på katter…
Lägger in fler bilder när de flyttat hit eller om jag får fler bilder från säljaren…
Va söta! 🙂
Båda ser svarta ut på min skärm men det var svårt att se på katten som är bakom. Men det finns flera på sajten som är duktig på färger så det lär du få svar på.
Tackar!
Joanna är svart/vit, men inte Artur… Har ju sett de i verkligheten. Kanske inte den bästa bilden, men den enda jag har just nu…
Båda är helt underbara i temperamentet och glada o busiga små liv.
Innan någon ev. undrar så säger jag att de kommer försäkras och kastreras snarast möjligt. Och reggas med mig som ägare omgående.
Okej ja bilden var lite suddig och mörk så var svårt att se. Du får lägga ut fler bilder sen 🙂
Så nu kommer du längta haha 🙂
Skulle uppfödaren vaccinera innan?
Vaccinering kommer vara i ordning, men veterinären ville inte kastrera riktigt än så ska ringa och se om Joanna kan ha p-piller till det är dags…
På djursjukhusets hemsida står det att kastrering rekomenderas från 6 mån på både hon- och hankatter som inte ska användas i avel, men ingen ålder om p-piller… I annat fall får det bli nätdörr under löpen under tiden…
Ja, jag kommer verkligen längta… Kommer inte ens åka hemom när det är dags att hämta de utan direkt från jobbet…
Får med alla kattgrejer hon har, så jag har köpt och beställt det som jag tyckte fattas…
Låter bra. 🙂
Om du förklarar för veterinären att det är en hona och en hane kanske dom kan tänka sig att kastrera lite tidigare.
Det är ju bättre än att behöva använda p-piller.
Det skadar ju aldrig att fråga, ska ändå ringa de under veckan för det behöver ju lösas på något sätt - men det kan veterinärerna mycket bättre än mig… 🙂
jättesöta kattungar :) Skulle tro att om han inte är svartvit så är han blåvit :) Men syns inte så tydligt på bilden.
Förhoppningsvis kommer hon inte löpa innan 6 månaders ålder men i annat fall måste du ha dom separerade då p-piller endast tar bort löpen men hon kan fortfarande bli dräktig om lillkillen är på henne.. Men som sagt förhoppningsvis hinner varken hon eller han bli könsmogen innan kastreringen då det kan dröja upp till ett år :)
Tackar för svaret Lilyz! Artur är inte svart/vit - stog grå/vit i annonsen, men själv tycker jag han färgmässigt har mer gemensamt med den blå/vita musen jag hade förut.. Fast färger är inte min starka sida.. 🤔
Någonting ditåt, fast Artur har även "klumpar" i pigmentet - det var lite det som drog tankarna mot blå från början…
Har skrivit och frågat säljaren om jag kan få någon bättre bild så får vi se :)
#11 Kan vara att han har "spökmönster" i det blåa, men vi får se när det kommer fler bilder. Ser fram emot att få se mer av sötnosarna :D
Jag tycker det ser ut som att den katten som sitter är svart/vit och den som ligger bakom är grå och vit, dvs blå vit :)
Ok - då är han blå och vit🙂Kan vara bra att veta vilken färg ens djur har
I övermorgon hämtar jag de…
Nu har jag köpt allt (tror jag) och hoppas de ska känna sig välkomna hit!
Längtar tills jag får ta hem mina små pälsklingar 🤗
Va roligt :)
dom var verkligen söta och vilka söta namn! har du fler djur hemma?
#17 De är verkligen underbara katter! Men hur mysiga de än är så kommer jag inte ta någon kull - kanske att de blir adoptivföräldrar, men det gör ju inte att det blir fler huskatter i skogen.. 👍
Jag har för tillfället även tre möss som är i ett rum katterna inte kommer få tillgång till (har inte räknat in det rummet när jag angett storleken på lägenheten till säljaren). De heter Barbara, Lena och Solveig. För ca 3-4 månader sen gick mössen Katarzyna, Slawamira, Grazyna, Róza och Agniezka bort… Så är det, men de gick bort av ålder..
18# ok förstår, för kattungar och möss går nog ihop haha. nä skämtåsido.
ska dom vara innekatter?
#19 Hehe 😃det lär ju vara roligt att jaga möss iaf 😉men kanske inte lika roligt för mössen 🥵
Både ja och nej… De blir innekatter, men kommer få 1-2 promenader om dagen ute i skogen som vi har här om man går i riktning från stan.. Bor i innerstaden, men ändå såpass långt ut att man har skogen bara några sekunders promenad bort…
20# verkar som dom kommer få det toppen hos dig! å bomba oss med bilder sen!! för du hämtar dom imorn va?
#21 Jepp! Imorgon på vägen hem ifrån jobbet 😉Kommer nog hem runt kl 15-16 om jag beräknat rätt på tiden…
Ska skaffa en bättre kamera så att jag kan ta riktigt fina bilder på de två… Kanske fotoaffären har något marknadserbjudande i år? Man kan ju alltid kolla.. 🤪
Har köpt lite blandad bozita och mjau blötmat och tänkt att katterna får välja vilken de vill ha sen.., samma pris så varför inte.. 🤔
men bozita är väll mindre förpackning än mjau?:)
Jo, men på båda står det att den ska förbrukas (dvs ätas upp) inom 2 dygn… Ska pröva att frysa det jag inte tror går åt inom den tiden… Fast det finns ju en klar fördel med mjau utöver storleken på förpackningen…
#23 Det är ju trotts allt katterna som ska äta det och inte jag.. 😉Haft en katt förut som ratade hlften av maten som mamma köpte till henne, det blir ju inte heller billigt 🐱
Undrar vad min läkare skulle säga om jag började äta Applaws torrfoder och Mjau/Bozita blötmat.. 🤔Tror iaf inte han skulle vara särskillt nöjd med det.. 🤫
Nu har de kommit och gjort sig hemmastadda… När jag fått ordning på min gamla kamera/köpt en ny så kommer flera bilder.. 😎Men just nu vill de helst busa med varandra, jag lät de smaka lite på Applaws-maten och det var visst en jättehit - kul när det man skaffar till de går hem 🙂
#26 Spännande! Lycka till med de små! Och uppdatera såklart med bilder när du kan 😃
Fotoaffären hade inget marknadserbjudande i år, så det dröjer ett par veckor till innan jag kan köpa den kameran jag vill ha (innan jag får massa frågor om det så tar jag inte ifrån veterinärkontot till nöjen, punkt)
Kattsanden jag tänkte vänja in de på var ingen hit, men nu verkar jag ha hittat en sort på Coop (självklart butiken näst längst hemifrån i den här stan) som de verkar tycka om - eller ja ingen av de har varit nödig sen jag hällde i det i lådan men jag hälde i ca 1 cm tjockt på det gamla i halva toalådan och båda har undersökt nya sanden och kollade i lådan en stund.. Tror det är ett gott tecken. 🤗
Idag så beställde jag blötmat och tandkräm till mina små, men glömde bort att kolla vikten på paketet och bommade med 5 kg 🤫Så jag var tvungen att göra om beställningen, men på andra försöket gick det bra.. 😂
Nu är det 8 dagar kvar till nästa lön och troligen blir det kameran då, så det kommer (nog) bilder så småningom på mina små gangstrar 🤪
Nu har jag bokat in mina små på ett veterinärbesök där bl.a. ska visa hur jag ska göra för att de ska hålla sig rena och fina i munnen… 🤪Kycklingvinge hittade jag på Lidl, men mina fattade inte vad de skulle göra.., slickade på de och vände, gick tillbaka slickade lite mer och gick…
ååh längtar efter bilder på dom små:)
Kamera först… 😉
en bra vet kan kastrera tidigt. Vår vet gör det redan vid 13 veckors ålder. Även honor.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#33 Något förslag? Tycker jag ringt till alla häromkring och det varierar mellan 6-8 månader på Joanna och 6 mån fyllda på Artur…
Resa en bit är inga bekymmer, men då vill jag veta att vetten är bra…
Nu har jag lånat en kamera, ska lämna tillbaka den imorgon och kommer få bilderna skickade till mig under nästa vecka, så då kommer lite nya bilder på mina små krabater… :)
vad fina dom är!!
Ursäkta röran, höll på att gå igenom en gammal kartong som stått på vinden i evigheter… :)
#49 De tackar så mycket!
Funderar på att ställa ut de i sommar, men är inte helt säker på att det blir av än…
Joanna har nog rätt så bra chans i "husis-klassen" men tror inte Artur har riktigt samma möjligheter till placering..
Men nu under vintern/våren blir det hemmaaktiviteter när jag inte jobbar eller tränar ;)