Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1122 ggr
[LinaMollerup]
1

Söker efter en första katt

HejHej :)

Jag håller på att göra lite reserch för att ta reda på vilken katt som skulle passa min pappa. Han bor ensam i ett ganska stort hus. Han har aldrig haft katt förut. Han hade en hund (tax) när han var tonåring. Jag tror att en ganska lugn kattras skulle passa honom. En som man kan sitta och mysa med och som inte vill ta sig så långt ifrån huset. Nu hoppas jag att ni skulle kunna hjälpa mig. Vilken kattras skulle ni rekommendera som första katt till min far?

Tacksam för många svar ;)

annzoo
1

En fundering, vill han ha en katt? Hur gammal är han? Oavsett ras måste katten ha viss skötsel som stimulans, aktivering, kloklippning, omvårdnad, rensning av toalådan mm

långhåriga katter kräver mer pälsvård än korthåriga medan katter med ingen päls kräver mer badning.

Zorro_Tiger
7

Finns massor av katter på katthem som behöver hem, kolla med dem kanske? :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

mimåne
10

Om han vill ha en lugn katt kanske han ska adoptera en vuxen katt som redan är trygg i sig själv. Då vet han också vad han får för typ av humör på kissen då det kan vara svårare att avgöra på en kattunge hur den lär bli som vuxen. Det är otroligt mycket jobb med en kattunge så detta är mitt råd

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Wony
1

Jag skulle också säga att som första katt är en vuxen katt bäst. Vi skaffade en vuxen "färdig" katt, sedan ett år senare när vi kände oss tryggare som kattägare, en kattunge.

Kattungar tar tid, och skaffar man dessutom en långhårig ras är det mycket pälsjobb. En korthårig, vuxen katt torde vara det bästa. T ex från ett seriöst katthem.

[LinaMollerup]
0

Tack för era svar, Jag har också tänkt att det är lättare med en korthårig katt. Men det där med att köpa en vixen katt har jag inte tänkt på men nu vet jag lite mer, tack :)

annzoo
0

#5 men vad vill din pappa ha för katt? För det är väl ändå hans blivande katt?=)

elvirawz
1

Haha, jag skulle tipsa om en bondkatt - behöver ofta inte mycket pälsvård och är allmänt trevliga ;)

elvira.horseworld.se

[Mustangcab]
1

Uppfödare behöver också omplacera vuxna katter så kolla på brittiskt korthår. Brittringen eller brittsällskapet.

Rafflan
1

Kolla brittisk korthår, min är riktigt lat, social och gosig, gör inte mycket besvär utan ligger mest och njuter av livet  ^^

[Mustangcab]
1

Det gör min stora  blå också det var däför som jag rekommenderade detta😃

Rafflan
0

#10 men dem är helt underbara katter ju 😉

Helt kär i min britt, trodde "katt som katt" men hon är betydligt lugnare och lättare än mina busiga husisar och har så otroligt många gulliga egenheter för sig, en riktig diva brukar vi kalla henne 😃

[LinaMollerup]
1

Åh tack Tack ska kolla lite vad en sån där brittisk korthårig är, låter ju perfa ;)

[Mustangcab]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 12 Är helt perfekta - jag lovar😃Titta gärna in på http://britter.ifokus.se/

Här är 3 stycken som sitter i fönstret