Ev kommer det en katt till hit
Så jag tänkte saffa kompostgaller, så får den nya isf vara i hallen, köket och toan tills de lärt känna varandra.
Jag vet att det inte är idealyta (så inget snack om det, tack) men det är det enda sättet jag kan dela av lägenheten..
Ska jag efter ett tag byta, så katterna byter utrymme med varandra?
Vill sen fasa över så att de äter samma mat. Ska jag göra så det är klart innan jag släpper ihop de?
Ungefär hur lång tid tar en ihopsättning?
Ihopsättning här så himla olika hur lång tid det tar, för oss tog det bara 2-3 dagar så gick de ihop 🙂
Bytte inte utrymme, utan de fick se varandra och sedan släppte vi ihop dem, lite bråk första sekundrarna sedan var det inget mer sen.
Var mellan en yngre kastrerad hane (han bodde här först) och sedan en äldre kastrerad honkatt. Men gick bra.
Kosten bestämmer du själv där, vi började fasa över när hon hade gjort sig mer hemmastadd.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är inte helt klart med om det blir en till katt.
Såg en tråd på hittekatter iFokus som jag skrev på, inte jättelångt bort om ett gäng katter som blivit "mattelösa".
Då jag har möjlighet att ta en till om det fungerar med mina tänte jag varför inte..
Mina har idag fri tillgång på mat eftersom de inte vuxit klart än, så jag tänkte mest på den nya att det kanske blir för mycket med snabbt byte av mat.
Kommer den nya direkt från gatan?
Då rekommenderar jag att avmaska den nya och ge den ett foder som är snällt för magen, tex i/d blötmat, till en början, ha dem isär dem dagarna du avmaska och låt dem hälsa genom gallret, när avmaskningen är klar tar du bort gallret och låter katterna lösa resten, sen fasar du över den nya katten på din vanliga kattmat, ev kan du prova ge din vanliga kattmat direkt men var försiktig ifall katten gått utan mat länge kan magen vara väldigt känslig.
Här hemma har alla ihop sättningar gått bra men jag har ganska snälla katter så :)
Det lät inte som den kommer direkt ifrån gatan iaf, men att den kommer från ett hushåll med lite väl många katter. Om jag förstått saken rätt iaf.
#4 Okej, kan vara bra att avmaska för säkerhets skull då :)
Och då borde det vara okej att på engång ge din mat eller om du får med mat från det stället fasa över på din mat :)
Ger mina Applaws/Royal Canin torrisar och Bozita blötmat.. Känns som torrfoderblandningen kanske är för kraftig för en nykomling?
#6 inte om katten har ätit torrfoder innan, dock kan det vara snällt att ge bozita blötmat i början ifall den blir orolig av stress med flytten och allt :)