Katt som går i koppel
Hej på er!
Till våren/sommaren ska vi tillöka familjen med en siameskatt.
Nu har vi en hund som vi såklart är ute och går med varje dag.
Sambon gillar egentligen inte innekatter och jag gillar inte utekatter, eller vi gillar inte tanken på att ha inne/utekatter. Vi kommer iallafall ha en innekatt, av många olika anledningar. Jag vill dock ta med katten ut på promenad iallafall en gång om dagen samtidigt som jag går ut med min hund. Någon gång kanske jag även vill ta med katten till hundrastgården (när det inte finns några hundar där såklart) och släppa katten och hunden så de kan springa runt.
Ni kanske tycker allt låter helgalet, vad vet jag.
Jag är medveten om att katten kan hoppa över/klättra över stängslet på inhägnaden till hundrastgården, men jag undra om ni tror att det är möjligt? Alltså hela idén jag har med att gå ut med katten i koppel, visst ingen lång promenad men på den kortaste kissturen med hunden kan ju katten hänga med. Tror ni katten rymmer om man släpper den i hundrastgården eller tror ni att den leker med hunden som jag tänkt?
Ja det är många som tar ut sina katter och det är inget som är konstigt med det, kör på det!
Men släppa den i hundrastgården.. nja? kan ju smita hur lätt som helst.. jag hade inte tagit den risken om jag var du.
#1 Kan man inte lära den inkallning eller nått? Tänkte om katten är såpass hängiven att den inte drar ut på äventyr när den inte varit där förut.
Bygg ett nättak på rastgården.
Koppelpromenader är jag ute på med mina varje dag, rekomenderar selen easy walk (Kitty) som är väldigt bekväm (enligt mina katter) och rymningssäer om man bara sätter på en klämma vid "halsbandsfästet". Ett kort men behagligt koppel följer med. Inom kort kommer det komma bilder på mina katter med de selarna..
Att gå ut med katten i koppel är inget problem. Att släppa den lös däremot är recept på katastrof (he he liten ordvits 😎) . Katter är inte flockdjur som hundar och har därför inte den naturligt inbyggda viljan att stanna i flocken. De är inte heller lika dresserbara som hundar. Det akn gå jätte bra att få katten att lyssna på sitt namn tills det att katten hittar något som är intressantare och då "glömmer" den allt den lärt sig om inkallning.
#3 Det är kommunens rastgård så jag tror de hade blivit mäktigt förvånade om det en dag var ett nättak över 200m2 plan :P
Jaha, tack för tipset. Selen ska jag skriva upp så jag kommer ihåg den tills det är dags. Tittar inte folk konstigt på dig när du är ute och går med katten? hur långt går ni? Går katten i hundens tempo? För jag vill ju inte gå ut och gå där katten vill. Jag vill ju att katten tidigt ska lära sig att hänga med mitt och hundens tempo och vara relativt följsam i koppel/sele. Fast det kanske är för mycket begärt när det gäller katt ?
#4 Ja okej, då ger jag nog upp den tanken om att ha dem lösa så länge som katten kan rymma :P
#5 När det kommer till katter är det bra att man lär sig att de gör saker på sitt eget sätt när de känner för det. Vill de gå i samma takt som dig och hunden så gör de det, vill de stanna i 20 min och lukta på ett grässtrå så är enda sättet att få dem därifrån att bära dem en bit bort. Lite av charmen med katt 😃
Sedan är vissa katter bättre på att foga sig efter husse och matte än andra.
#5 Mina katter (har två) handlar promenaderna oftast om att Joanna springer tills kopplet tar slut och då undrar hon varför jag och Artur inte kommer på en gång. Däremot har båda mina blivit rätt så duktiga på att komma när jag skakar på bjällermusen som jag brukar ha med.
Igår mötte vi två golden retrivers och det gick jättebra.
Vi brukar vara ute 30-60 minuter per promenad - kanske gå/springa 20-40 min..
Folk är ju nyfikna när vi är ute och går, finns en katt till i stan som kommer ut på koppelpromenader ibland. Men den har jag sett tre gånger på två år.. Det bruar bli en liten pratstund och att de får hälsa på Joanna, Artur är för blyg för sånt än..
Sök efter tråden "nyköpt sele" :)
sök på dexter the bengal cat på facebook, så får du upp en sida om en väldigt fin katt som är ute och går ofta med familjen och deras hundar!
Min ena britt ärr van att gå i sele och jag har haft honom i sele vid två tillfällen på Kattens dag tillsammans med andra katter och det gick utmärkt.
Vänj katten fröst vid att ha sele på sig innan ni sätter på koppel och går ut.
Jag tar ofta med mig min Ragdoll på även långpromenader med hunden och hon lunkar på lika lyckligt hela vägen. Vi brukar ha henne i spårlina när hon ska få lite större utrymme att röra sig på annars är hon i flexi koppel. Hon kan gå lös och visst litar jag på henne inkallning och så men jag litar inte på henne då hon är en katt och katter har väldigt starka och opålitliga instinkter när det gäller jakt, rädsla och annat vilket kan se till att någonting otäckt händer.
Jag rekommenderar att du tar med dig katten på promenaderna och sedan aktiverar den hemma. De är så duktiga på att springa av sig mitt i nätterna i hemmet så jag tror inte att ni behöver oroa er.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian