Min HONKATT!
Jag har försökt länge nu hålla henne inne efter att hon fick kattungar 5 sep. och idag lyckades hon smita ut gebom fönstret, hon har låtit och jamat precis som de gör när de är "pilska" hon lämnar revis överalllt när vi e ute i kopppel. varför inne? jo för snart kastrering !! kan de va så att hon e ute och aaza ni vet??????????

ja troligen är hon ute för att bli dräktig igen. Så fort hon kommer in så kastrera henne🙂.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
ok så 'ven nu på vintern! men tänk om hon hinner bli dräktig igen?? och jag inte får någon tid färräns om en vecka eller två, kan de göra abort i tdig vecka?
Säger som ovan, kastrera henne omgående så ni slipper fler kattungar :)
okej ja det ska jag… sla ringa direkt i morgon så jag får tid fortast möjloigt. och att det är kastrering nu som gälller är ju bra.. tycker jag..

Ja du kan kastrera även om hon är dräktig 🙂
mm ok. bra att veta det nu.. men hur långt gången får hon max vara?? isf? och kostar det extra? vad dkostar en kastrering nu i dagsläget?

några veckor dräktig är inga problem. Brukar inte kosta extra.
En hona kostar mellan 800 och 1200 att kastrera. Kan vara värt att ringa runt till närmsta veterinärerna för priskoll.Ibland har de paketpris om man idmärker och vaccinerar samtidigt om det inte är gjort 🙂
Inte alltid är det billigast = bäst pris i slutändan. Själv betalar jag 1050kr för kastrering av hona hos min vette. Dyrare än vad folk jag känner betalat på andra ställen men för mig ingår allt. Jag får med mig en ordentlig krage i plast som stängs med tryckknappar (omöjlig för katten att pilla av) och smärtstillande för de kommande dagarna.
Ni kan kastrera även om hon är dräktig..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Ja glöm inte att ID-märka henne samtidigt! Det är jätteviktigt. Det kommer dessutom en lag om att alla utegående katter måste vara ID-märkta (och kastrerade), så passa på att göra det samtidigt :)
#10 När det gäller ID-märkningslagen så är det jättebra, men vet du om det gäller tatuering eller om det räcker med chip? Var tvungen att googla, men blev inte riktigt klok på det..
Mina är iof både chippade och tatuerade, men ändå bra att veta..
TS Ta och registrera katten också. Sveraks register är gratis och DjurID kostar 130 kr/katt, väl investerade pengar :)
#11 Min veterinär gör inte tatuering längre eftersom siffrorna blir oläsbar över tiden. Chippning är bra nog tycker jag. Nån som plockar upp katten skulle tänka på det först och om de inte gör det så kollar veterinären i alla fall.

#11 Ingen aning, vad jag vet så måste de i alla fall vara märkta. Mina katter är öronmärkta eftersom det syns, men jag kommer vid tillfälle (nästa vacc?) att chippa dem också.
Tyvärr är det otroligt få som ser till att en upphittad katt blir kollad om den är chippad. Inte ens Polisen i stan jag bor har chipläsare! Är katten däremot öronmärkt så syns märkningen och folk reagerar mer eftersom det då finns en ägare till katten (eller har funnits).
Håller helt med inlägg 1, kastrera henne så snabbt hon kommit in igen.
#13 Verkligen? Eesh.
15 här är dotterns katt både öronmärkt och har chip just för att det synds att han har en ägare trots att han är innekatt så valde vi att göra detta och våran veterinär öronmärker i samband med kastrering för samma pris chipet sa vi till om så det vart några hundra extra :)
#16 Precis så tänkte jag när jag tackade ja till gratis tatuering. Mina var ju chippade innan men tatuering är en synlig märkning..
Våra är chippade, tatuerade och har halsband. Otroligt svårt att missa att någon äger katten då! Tycker det är bättre ju fler märkningar man har.