Utanför lådan... igen!
Hej. Jag skrev här fört par månader sedan om min katt Fjant som gick utanför lådan ibland. Det blev bättre, är inga fysiska fel på kisen men nu har han börjat igen! Vi har flyttat till ett hus nu, tillsammans med vår vän. Sen vi flyttade hit har Fjant kissat på flera par skor, i sängen, på mattor, på väskor, och även bajsat utanför lådan. Vi har bott här i drygt tre veckor och det här börjar tära på humöret rejält! Han har sju olika lådor att välja mellan (vi har illrar också så det behövs många!) Pellets i vissa och klumpbildande sand i andra. Rensar lådorna dagligen.Har även använt feliway spray sen vi flyttade in här. Vi börjar bli väldigt trötta på det här och vi börjar få slut på idéer om vad det är för fel. Snälla, bolla tips och idéer med mig, jag börjar bli galen på det här! Är ju inte roligt för lille Fjant heller kan jag tänka.
Är katten kastrerad/steriliserad.. om Inte så kan det bero på det.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Ja, han är kastrerad..
Har ni varit hos veterinär och uteslutit urinvägs infektion och annat dylikt?
Om de kissar på samma ställe kan det vara ett revirmärkningproblem
Det finns speciella medel som man tvättar med och det kan även vara en idé att flytta en låda dit där katten brukar kissa.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Är lådorna med eller utan tak?
vad gjorde ni för speciellt då de blev bättre ett tag? är du säker på att de är han och inte illrarna? har du kommit på honom vill säga.
#3 Ja, han är frisk. #4 Inte alltid samma ställe, har varit lite överallt i huset. Nästan alla rum faktiskt. #5 Vi har lådor med tak, utan tak, lite större lådor och några mindre. Jadu, vi gjorde inget speciellt så sett. Inte vad jag kan minnas i alla fall, han fick kanske lite mera uppmärksamhet då eftersom att jag gick hemma. Japp, jag är helt säker även om jag inte sett honom, mängden urin och lukten är inte likadan. Sen har han bara varit där illrarna inte haft tillgång till att vara.
Vad använder ni för medel att städa med/ta bort lukten?
Jag tror att din katt har FIC - Feline idiopathic cystitis
Orsakas av inflammation i urinsblåsans vägg, ofta pga stress i samband med förändringar som flytt, nya katter i familjen, familjen blir med barn, renovering, ommöblering etc
Behandlas med tex Cystophan, Feliway och ibland även Metacam (antiinflammatorisk medicin) som behandlar inflammationen i blåsväggen.
Diagnosen FIC kan ställas när man uteslutit att katten inte har urinvägsinflammation, urinsten eller andra sjukdomar i urinvägarna
http://www.ceva.nu/Nyheter-Media/Nyheter/Raad-och-tips-om-din-katt-har-FIC
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Här är en bra artikel som tar upp FIC http://www.doggy.se/doggyrapport/2012/doggyrapport0412.pdf
Och jag antar att ni varit hos veterinär under de här 3 veckorna? Tagit urinprov och tittat på sediment för att utesluta urinsten? Ultraljud av urinblåsan kan visa om slemhinneväggen är förtjockad/inflammamerad
Urinvägarna kan snabbt bli sjuka så en veterinärundersökning är på sin plats om det var förra gången han hade problem som ni sökte veterinär
1. Hur länge har ni bott i det nya huset?
2. Är Fjant utekatt eller innekatt?
3. Hur fungerar han ihop med sin kattkompis?
4. Hur fungerar Fjant med illrarna, gillar han dem?
5. Har illrarna tillgång till samma toalådor och bostadsyta som katterna?
6. Exakt vad är det för typ av sand i lådorna (märke och sort)? Pellets ska man aldrig ha om katten är petig med sin låda.
7. Rensar du lådorna 1 gång per dag eller oftare?
8. Är det i några särskilda rum han kissar eller bajsar fel? Finns det kattlådor i de rummen?
Kollade lite bland dina tidigare inlägg och undrar därför också:
9. Hur länge har hunden bott hos er och hur fungerar den och katten ihop?
10. Är illerhanen (som verkade brunstig/könsmogen för en knapp månad sedan) kastrerad nu?
Sajtvärd Katter iFokus
#10 1.Vi har bara bott här i ungefär tre veckor. 2. Han är innekatt. 3. Dom fungerar bra ihop, leker med varandra, sover ihop, har inga problem med att få vara ifred om de vill. 4. Ja, han tvättar dom ibland, sover, leker och går/hoppar undan när han vill vara ifred. 5. Nej, men katterna har tillgång till illrarnas då vi har skärmat av rummen med hjälp av kompostgaller så katterna hoppar över som de vill när vi är hemma. Är vi inte hemma så har vi stängt dörren till rummet vi har illrarna i. 6. Märke vet jag inte men det är relativt stora bitar sand, inga kristaller. Det är klumpbildande. 7. Jag rensar en gång per dag. 8. Mja, särskilda rum är det väl inte, men ja, det är kattlådor i alla rum förutom toaletten och vår väns sovrum. 9. Hunden har bott hos oss sen i september. De accepterar varandra, Fjant kelar lite med honom ibland när han har lust annars så låter de varandra vara. 10. Nej inte ännu.
Som sagt, katten har antagligen FIC.
#12 Vad jag förstod det som av texten du länkade så ska katten kissa ofta och lite, samt ha ont. Det har han inte, och mängden han kissar är normal för honom och han dricker väldigt bra också..
#13 Det är ett av symptomen ja, men behöver inte vara så
De flesta katter som kissar fel och där man inte hittar en medicinsk förklaring har ofta FIC, FIC är ofta miljöbetingat precis som #10 fiskar efter. Som en del i behandlingen anser jag att du ska sätta in Cystophan och Feliway och försöka ta reda på vad som orsakar stressen hos honom
#11 Katter är revirtänkande, trygghetsälskande varelser som är känsliga för förändringar (både obekanta dofter och förändringar i den sociala och rumsmässiga miljön).
Som du förstår har din katt under den senaste tiden utsatts för enorma påfrestningar ur kattperspektiv, så att han känner sig stressad, otrygg och oroad är högst förståeligt.
När katter känner sig stressade, otrygga och oroade visar det sig ofta som felkissande och felbajsande. Dels kan det bero på att oron och stressen i sig utlöser fysiska urinvägsbesvär i form av FIC vilket gör att katten känner fysiskt obehag när den kissar, men oron och stressen kan också innebära att katten blir känsligare angående den befintiga lådsituationen än den varit tidigare.
Stressen och oron blir droppen som får "bägaren att rinna över" och som gör att det plötsligt blir övermäktigt för katten att gå i en redan använd låda eller i en låda som är obekväm på något annat sätt.
Mina råd är:
1. Skaffa fler lådor som enbart är till för katterna och ställ dem två och två på olika ställen. Ingen låda ska ha svänglucka.
2. Byt ut den grovkorniga sanden till lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. T.ex. oparfymerad Extreme Classic Gold Label.
3. Rensa lådorna oftare, minst varje morgon och kväll + när du märker att det finns bajs i en låda.
4. Ge katten kosttillskott som både motverkar och förebygger urinvägsbesvär och har en lugnande effekt på katten: http://vetzoo.se/cystophan?gclid=CPDo3tOlvLsCFY5b3godsV0A_g
5. Plugga in en Feliway-adapter (eller flera) som avger lugnande doftferomoner som hjälper katten att känna sig trygg och harmonisk: http://vetzoo.se/feliway-doftavgivare
6. Ställ undan skor och väskor. Låt inte kläder, mattor eller annat grävbart ligga på golvet. Täck sängar och soffor med plastad frotté för att minimera skadorna och det jobb som felkissandet innebär så länge det pågår.
Sajtvärd Katter iFokus
Måste bara påpeka att Cystophan finns i mindre förpackningar än 240kapslar till priset av 849kr
Tex kan man börja med 30 kapslar
#16 Ja, jag trodde att jag länkade till förpackningen med 30 kapslar som kostar 159 kr på den sidan, men det gick visst inte.
Sajtvärd Katter iFokus
#17 Ok. Ville inte att TS skulle bli avskräckt av priset
Tack för alla tips och råd! Jag ska försöka lösa fler lådor, ny sand etc så fort jag kan! Och så länge jag kan få honom att må bra här hemma så får det kosta vad det kosta vill, det ansvaret tog jag på mig när jag tog över kisen.
#19 Med den positiva inställningen kommer det säkert gå att få ordning på problemet! 👍
Sajtvärd Katter iFokus
#20 Ja, det hoppas jag! Vill ju inte att han ska må dåligt stackarn. :)
Hoppas illerhanen blir kastrerad snart. Det kan nog vara stressande för kissen.
Liten uppdatering är på sin plats tycker jag, efter sandbyte, tillgång till fler lådor och feliwayspray så har vi inte haft några fler kisserier på fel plats. Fjant är sitt gamla glada och nöjda jag igen! Tack återigen för alla tips och råd!
Underbart att du kämpade på och att det löste sig! 🙂