Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 687 ggr
marabo_
1

Min katt agerar konstigt!

Min Sibiriska katt Franz (har bara ett öga så extra känslig för infektioner) började agera konstigt för 2-3 dagar sedan, han äter sämre och har vid 2 tillfällen. Han har också varit extremt sprallig o fått "kattfnatt" flera gånger idag. Han har vanligt vis stor aptit o äter massor om han får chansen… Detta gör mig väldigt orolig! Kan han vara sjuk? Ska jag åka till veterinären?

OberonsMatte
1

Vad har han gjort "vid 2 tillfällen"? Hur gammal är han?

Sajtvärd Katter iFokus

marabo_
1

Oj, glömde att få in det…han har kissat på golvet/i mammas väska vilket han ALDRIG gör (han är inne katt) Han är 1 och ett halv år gammal.

marabo_
1

Han är också kastrerad…

OberonsMatte
2

Att få kattfnatt och vara sprallig är inget sjukdomssymtom, snarare tvärtom, så det behöver du inte oroa dig för.

Att han äter mindre (hur mycket mindre?) kan vara en tillfällighet, men också bero på t.ex. en hårboll i magsäcken eller förstoppning. Att springa som en tok kan vara ett försök från hans sida att få igång tarmarna. Hur ser hans avföring ut och har han bajsat normalt under de senaste dagarna?

Om katten kissar på fel ställe (men kissar normalofta och normal mängd) har det sällan medicinska orsaker utan beror oftast på stress, oro eller en bristfällig lådsituation.

1. Hur många lådor har ni?

2. Hur många katter (och andra djur) har ni?

3. Vad är det för typ av lådor (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

4. Var är lådorna placerade?

5. Var (i vilket rum) har han kissat fel?

6. Vad är det för typ av sand (märke och sort)?

7. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

8. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

9. Har han upplevt något speciellt/ovanligt i sin tillvaro innan han kissade fel första gången som kan ha inneburit stress/oro?

Sajtvärd Katter iFokus

marabo_
3

Han har bajsar löst… 1. 1 låda 2. Det är bara Franz :) 3. En stor med lucka. 4. I badrummet vilket är en lugn plats. 5. I mina föräldrars rum. 6. Ever clean less track. 7. 10cm tjockt lager :) 8. Oftast 2 gånger per dag.(morgon o kväll) 9. Allt har varit som vanligt här hemma. Tack för hjälpen! :)

OberonsMatte
3

#5 Ok.

Börja med att ta bort luckan på den befintliga lådan.

Skaffa ytterligare en låda utan svänglucka och ställ den i dina föräldrars rum, eller strax utanför om de absolut inte vill ha lådan i sovrummet.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

Kom att tänka på ett par till saker:

Har han bajsat löst kan det vara förklaringen till att det blivit extra obehagligt att gå in i den stängda lådan. Är det bara lite löst kan det vara en tillfällig obalans i magen, men ge honom bara den mat han är van vid och se till att han inte äter för mycket åt gången.

Var också noga med att inte låta saker som väskor och kläder ligga på golvet eller på ställen som han kommer åt att kissa på.

Sajtvärd Katter iFokus