Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1073 ggr
fredricakarlsson
0

Vad ska jag göra?

Min katt har ändrat beteende helt! Hon har alltid varit speciell men nu är de så att de inte gillas. Hon har börjar kissa inne, jätte mycket! Förr kunde hon kissa vid ytter dörren för hon ville ut eller om hon löpte. Så vi kastrerade henne för att hon skulle sluta. Men de blev bara mycket värre! Men inte direkt. Vi har testat massa olika medel men de bryr hon sig inte om.. Men hon protesterar mot något men vi vet inte vad.. Hon kissar oxå i kattlådan så de e bara ibland. Men så hände det mycket i samma veva, vi fick en valp, hon blev kastrerad, vår hankatt kunde ge sig på henne (de blev kastrerade samtidigt), sen dog vår hankatt.. Så vi vet inte om något har gått fel när de kastrerat henne? För hon kan ligga och jama som om hon löper, och hon har aldrig jamat förr.. Sen kan de vara för jag ger hunden mer uppmärksamhet eller om de e för hon inte har sin kompis längre.. Kattsanden verkar de inte som hon bryr sig om vad de e för någon, vi har olika i alla kattlådor och satt de på ställen hon satte sig och kissade innan och hon andvänder de lika mycket. Och vi håller de rena. Jag leker mycket med henne och har köpt många nya leksaker till henne. Men hon e inte så mycket för att leka med dom.. Jag vet inte vad jag ska göra.. Min familj har börjat tröttna rätt mycket på henne, och till och med jag (och då har de gått långt)!! Skulle det inte varit min katt så skulle hon inte funnits mer, men hon är mitt allt och jag skulle aldrig kunna avliva henne så vidare de inte var för hennes skull!

Calcifer
1

Har du kollat så det inte handlar om UVI?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Scorpio97
1

Har ni varit till veterinären?
Brukade hon leka/umgås mycket med hankatten som gick bort?
Hur många lådor har ni, vilken sand är det i dom och vart är dom placerade?
Har ni någon annan katt, eller andra djur?
Hur gammal var hon när hon kastrerades? (Kissade hon inne innan också? Hur länge i så fall?)

//Jessie

fredricakarlsson
0

Vi trodde först de va diabetes för hon kissade jätte mycket, och de luktade sött. Men de va de inte. Och hon har inga symptom på UVI förutom de konstiga beteendet. Jag har pratat med veterinär men dom trodde inte de var de.. Ja hon brukade leka med honom men sen innan vi kastrerade honom så började han ge sig på henne om hon t.ex. Smitit ut och luckrade väll annorlunda. Men annars så var de kompisar. Jag har kvar päls från honom och när jag tar fram de till henne så kelar hon jätte mycket med de. Vi har 4 lådor och de e nästan bara hon som använder de för vår andra katt gör nästan alltid sina behov ute. Och hon e 16 år vår andra honkatt, sen har vi vår hund på 11månader, en papegoja och en chinchilla. Sen kommer min systers hund ibland och sen passar vi hundar ibland men de bryr hon sig inte om. Hon var 1,5 år när vi kastrerade henne. Hon kunde kissa inne när hon löpte eller ville gå ut. Men nu har hon varit rädd för att gå ut, men de har blivit lite bättre nu så vi låter hon gå ut och då e hon utanför dörren 5-15 min.

Mr Raja
0

Det diskuterades på kattakutens sida på Facebook om detta med kastrering (jag TROR det var där) om att det ibland kunde visa sig att man blev tvungen att åka och kastrera om honan. Minns ej varför. Man kunde missa ena sidan eller vad det var.

Kanske någon annan har sett samma sak och kan mer om detta?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Scorpio97
0

Har hon varit hos veterinär, eller har du bara pratat med en veterinär?

Det kan det hända att ni kastrerade lite för sent, och att det redan har blivit ett invant beteende.

Kommer hon bra överens med dom andra djuren?

Vet du om det har kommit några nya katter i området? Eftersom hon är rädd för att gå ut tänkte jag. Kanske vore bättre att hålla henne inne, eller gå ut i koppel istället, om hon känner sig otrygg ute?

Har ni provat feliway? Den nya hunden, och att hankatten gick bort kan ha gjort henne stressad, vilket gör att hon oftare kissar inne. Feliway sätter man i eluttaget, och så sprider den lugnande hormoner.

Har du hittat någon leksak som hon gillar att leka med (antingen själv eller med dig)? Har ni provat "Da bird", har hört att många katter gillar den. Annars finns det ju bollar eller leksaksmöss med mynta i eller små möss som springer runt (batteri). Min katt har en liten boll som skramlar, med några fjädrar på. Hon älskar den, och det räcker att man kastar iväg den lite då och då så håller hon sig sysselsatt rätt länge. Har även en pinne med fjädrar på som hon gillar, men då kräver det såklart lite mer av en själv också. Sen brukar jag brottas med henne med händerna, men det rekommenderas inte då katterna ofta börjat bita eller klösa i händerna annars också. 

Vilket foder äter hon?

//Jessie

Scorpio97
1

#4 Ja, veterinärer kan glömma en bit av livmodern (rätt säker på att det var livmodern), och då fortsätter katten löpa. Vissa katter har dock kvar beteendet även om veterinären har tagit bort allt, eftersom det redan hunnit bli en vana. Ganska säker på att det var en tråd härinne om detta, för inte så länge sedan.

//Jessie

Mr Raja
0

#6 Ja som sagt var, jag minns inte var jag läste det, fast det verkar konstigt om det bara var livmodern? Den r bara behållaren, det måste väl till nåt som kan ställa till med hormonerna?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

fredricakarlsson
1

Jag har bara pratat med veterinären. Ja hon bryr sig inte direkt om de andra djuren, hon kam jävlas med den gamla katten och leka med hunden. Ibland kan hunden vara för på men då säger vi till så slutar han. Vi bor på landet med en 90väg brevid så hon har alltid varit innekatt och hon har bara varit ute i sele. Men hon har alltid velat gå ur själv men har alltid varit rädd och bara sprungit och gömt sig och inte velat komma till mig. Men nu så släpper vi ut henne och kolla ifönstret på henne för hon sätter sig nästan alltid och kollar på fåglarna i en buske. Sen när vi öppnar dörren så springer hon in. Ja jag har feliway i nu, men än så länge reagerar hon inte på de, han kan sätta sig precis framför och kissa… Jag har många leksaks bollar och möss mm.. Och "fiskespö" och de gillar hon att leka med. Hon älskar tovade bollar och möss och kan ligga och jama precis som om hon kallar på kattungar när hon fångat byte. Sen köpte jag en mus som man sätter på rutan så viftar den på svansen så kan man hänga olika saker där på så ska dom jaga den, men den gillar hon inte, den har hon en "ränna" men en boll i som hon älskar. Vi bytar foder rätt ofta till henne. Men hon får bara torrfoder, eller ja äter bara torrfoder.

Scorpio97
0

Då tycker jag att du ska ta med henne till veterinären, så att dom får kolla så att hon inte har uvi eller något annat problem. Kissar hon på en viss plats, eller på olika? Brukar hon kissa på sängar, soffor eller andra mjuka ställen?

Varför byter ni foder ofta? Katter har ofta känsliga magar, och då kan det vara dumt att byta foder för mycket. Kan du ge exempel på vilka märken ni ger?
När katter får bara torrfoder, så ökar risken för uvi och liknande problem, eftersom katten oftast inte får i sig tillräckligt med vatten. Jag skulle rekommendera att ni börjar ge mer blötmat (Mjau eller Bozita är jättebra). Lite torrfoder av en bra sort kan man ge som "godis" i aktivitetsleksaker tillexempel. Vi ger bara blötmat, senaste gången vi gav torrfoder så började en av katterna kissa blod. 

Har hon någonstans där hon kan komma undan från dom andra djuren? Har ni något klösträd?

Hur länge har du haft feliway? 

Hur ofta/länge brukar du leka med henne?

Glömde att fråga det tidigare, men hur ser lådorna ut? Stora/små? Med eller utan huv/lucka? Hur ofta städas lådorna? Och du svarade inte på vart dom är placerade, och vilken sand ni använder…?

//Jessie

fredricakarlsson
1

Hon kissar i samma rum oftast men nu har vi satt två lådor på de två ställen hon kissa (satte dit en på de andra stället idag) hon kissade i min säg två gånger med de va när jag hade varit borta i någon dag, men de va länge sen de va innan vi kastrerade henne. Men om man lägger typ en handduk i hallen så kissar hon på den eller om de e öppet till badrummet så kissar hon på mattan där. Hon äter bara torrfoder, jag skulle gärna gett henne våtfoder helst BARF. Men hon äter inte när de luktar, och vi bytar oftast mellan tre sorter som hon gillar för efter en månad så tröttnar hon på de fodret. Vi har orijen och ett annat utan spannmål sen royal cannin för kastrerade inne katter (vet att de inte är så bra foder men hon gillar de) hon är inte så glad för de som är utan spannmål, antagligen luktar de för mycket. Hon dricker alltid vatten före och efter hon ätit och ibland annars oxå. Hon hrar alltid druckit bra. Ja vi har klösträd men hon klöser bara på de och brukar inte hoppa upp på de. Men hon sover i fönstrens eller under sofforna och där e inga andra djur och på ovan våningen är bara katterna för hunden där inte gå i trappan. Så där är hon i fred. Jag leker med henne när hon vill leka eller är på bushumör, och då leker jag med henne tills hon går där ifrån. Vi har tre stora efter som hon är stor, men bi har em. liten i källaren för att de inte ska kissa på tvätten, och de använder den, vi har både med tak och utan. Men hon vill hälsat gå på de utan tak/lucka. Men vi har lucka på de här nere för annars äter hinder kattbajset. Vi städar dom varje dag, om vi ser att dom har gjort något i dom så tar vi bort de. Vi har satt dom där hon brukar kissa. Och i någon har vi grov sand, någon med kristaller och en med finkornig sand och den andra är de båda grov och finkornig i. Och hon använder alla nästan lika mycket.

Scorpio97
1

Katter med uvi kissar ofta på mjuka ställen, som mattor, sängar eller kläder. Så ta en tur till veterinären. Uvi är väldigt smärtsamt, jag har själv haft det.

Har ni provat att blanda i lite blötmat i torrfodret? Typ bara en tesked i början eller så, och sedan öka så lite i taget att hon inte märker något? Katter ska dricka runt 0.6dl per kg kroppsvikt, och det är rätt få katter som dricker så mycket. Många katter dricker mer om man har flera skålar runt om i huset, eller om man har en vattenfontän.

Då verkar ju lådsituationen vara okej i alla fall. Då är det förmodligen stress, tristess eller sjukdom som är orsaken.

//Jessie

fredricakarlsson
0

Oftast sätter hon sig på golvet under vårt köksbordet, men nu har vi satt lådor på varje sida.. Vi har tre vattenskålar, och om hon går förbi så dricker hon. Och även ut julgransfoten nu.. Vi har inte testat att blanda de till just henne, men vår andra katt får de, men de rör hon inte. Hon försöker rafsa över mat som luktar för mycket, precis som om hon bajsat.

fredricakarlsson
0

Vi har haft feliway i en månad typ. Men hon ska vaccineras nu så då får dom kolla de samtidigt. Men ska man ha med sig urinprov eller kan dom ta blodprov och kolla?

Scorpio97
0

Jag vet faktiskt inte riktigt. Har hört att dom kan ta urinprov direkt ut katten (med spruta), men då måste katten vara sövd. Så det kanske vore bättre om ni kunde ta med urinprov. Jag tror inte det syns på blodprov.
Är dock inte alls säker, har aldrig haft en katt med uvi.

//Jessie

OberonsMatte
1

Hur gammal är katten och när började hon kissa på golvet?

Är det stora pölar eller småskvättar hon kissar?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

dubbelt

Sajtvärd Katter iFokus

fredricakarlsson
0

De va när hon blev könsmogen, och de va bara när hon löpte eller om jag var borta några dagar. Innan var de nästan bara stora pölar men nu är de inte lika stora, men ändå inte skvättar