rädd för damsugaren
Har en katt på två år som är väldigt rädd för damsugaren. Så fort jag sätter på den springer hon omkring o jamar tar sin favo leksak i munnen o springer fram o tbx. Hon stressar upp sig själv. Kan man få bort detta beteende eller är de försent? Hon hade inge bra hem när hon va kattunge. Inge människo kontakt alls. Så hon är inte så jätte trygg i sig själv. Tycker synd om henne för vem som helst ser att hon inte mår bra när damsugaren sätts på.
Kan du inte stänga in henne i ett annat rum när du dammsuger? Och göra det lite mysigt för henne med filtar och så i en liten koja kanske? Vet inte, men det är bara en chansning från min sida.
Mina katter hatar damsugarmonstret och gömmer sig illa kvickt när det är framme. Den ena gömmer sig under soffan eller sängen och den andra kryper in under en filt.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Joo gjorde det idag o min sambo va i samma rum o honom är hon inte så jätte glad i. Hon är min första katt. Så vill liksom inte göra något elakt. Men då ska ja fortsätta me de.

Når Tamara kom hit i juli var hon rädd för det mesta.
Nu har hon vant sig och bryr sig inte. Jag dammsuger som jag brukar och hon kan flytta sig till en annan del av huset.
Jag gör ingen stor sak av det hela och hon har lärt sig att dammsugaren låter lite illa men det händer inget mer.
Stolt ägare till tre La permer
När jag hade stödkatter här så satte jag in dem i transportburen medan jag dammsög.
Om hon har en "säker plats" som en transportbur, en soffa, ett visst rum eller liknande kan det vara en idé att sätta henne där innan dammsugaren kommer fram.
Min katthona var totalt livrädd för dammsugaren som liten, jag försökte då få henne trygg i en annan del av lägenheten innan jag försiktigt dammsög i andra rum.
Efter ett antal månader med försiktigt städande började hon sakta men säkert acceptera både dammsugare och andra höga ljud som hon tidigare var väldigt rädd för.
Jag hade framme min dammsugare i början när mina missar kom hit. Satte på den ibland utan stt dammsuga för att få in det som en vanesak. Nu kan jag dammsuga PÅ katterna dom tycker det är himla mysigt, och varje gång jag slutat dammsuga kommer båda jamandes och ska berätta allt som dammsugaren gjort! :D
#6 Hahaha! Ja, jag lämnar också dammsugaren framme ibland bara för att de ska få nosa lite och kanske inte bli så rädda. Men i samma sekund somjag närmar mig dammsugarmonstret så drar de illa kvickt.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Usch, jag hade inte satt in mina i transportburar :( Tänk paniken i att dom inte kan springa iväg och gömma sig.

Gör inte heller någon stor sak av det. jag tror att ju mer man försöker få bort dem från det "läskiga" ju räddare blir de. Våra katter gillar inte heller damsugaren och går undan.
De var livrädda för min hårfön också förut men jag lät de springa undan, nu bryr de sig inte alls.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Du kan ju också helt enkelt strunta i att dammsuga och använda andra tysta verktyg istället som fungerar precis lika bra om inte bättre enligt min mening.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#8 Nej, stänga in en rädd katt är nog det sista man ska göra, dock kan buren med öppen lucka vara en viss trygghet.
tack för alla tips. ska prova o ha den framme o sen försöka att inte bry mig när hon springer omkring. funkar inte de får jag nog skaffa mig en bra sopborste. jontak du kan vara lugn hon hatar transportburen. Så till och med jag med noll erfarenhet när de gäller katter vet att med sally skulle de inte gå.
Katter har ju ofta väldigt distinkta personligheter, med tanke på det så gäller det nog att resonera på följande vis:
Utsätt katten för minsta möjliga stress samtidigt som du faktiskt ändå dammsuger. Svår ekvation men ju mer du lär känna katten, desto enklare kommer det vara att få henne att känna sig trygg. 🙂