Varför gör vet. såhär?
Kastrerade min honkatt häromdagen och fick en "provpåse" RC-kattmat som vet. sa att jag absolut skulle byta till helt under ett par dagar eftersom "en nykastrerad katts ämnesomsättning sjunker med 30%".
Vad jag inte förstår är hur vet. kan rekommendera ett foderbyte direkt efter en kastrering, till katter som dessutom har mycket känsliga magar? Jag visste när jag klev ut från vet. att jag inte ens skulle ge min prinsessa mer än 1-3 bitar av maten per dag då hon har superkänslig mage. Tänk på alla de katter med känsliga magar och som ägaren byter foder åt bara för att vet. sa det, och sedan blir den nykastrerade katten liggandes ett par dagar, alldeles hängig och med avföring som brunsås.
Hur kan vet. hellre välja nykastrerad katt + diarré än nykastrerad katt + fungerande mage? :/
Dessutom blir jag tokig på att RC-foder ska vara sk. "vet. foder". Det är bland det sämsta som finns och gör ingen katt nåt gott.
Min vet sa till mig när jag kastrerade Artur att jag när han piggat på sig och kommit igång med maten igen skulle vänta en-två veckor och sen prova att blanda i RC kastreringsmat i Applawsmaten då min kille av och till haft magproblem. (Han ska alltså ha det för att lugna magen, snarare än för viktens skull)
Jag skulle alltså vänta och sen prova att blanda i lite. Fick även rådet av min vette att hålla koll så att han inte börjar lägga på sig för mycket för då skulle vi behöva se över fodermängd och ev byta foder..
Hittills har det gått bra! :)
Jag fick också rådet (och har hört flera få samma råd) om att byta foder direkt… Tack sa jag och gav fodret till närmsta katthem.
Komplettering till #1 Den veterinären som jag var till kunde en hel del om hundmat, för vi om in på hundutfodring också.. Applaws kattmat kände hon inte till, men tyckte det verkade vettigt när hon fick läsa på påsen - bortsett från att Artur behöver något som "lugnar magen" sa hon.
Känner också folk som fått rådet att byta foder helt, men ingen som skulle byta tvärt..
När jag för en månad sedan var och kastrerade min hankatt så uppstod en lite obekväm situation när jag skulle hämta honom och assistenten tar upp en stor låda med gratis RC kastratfoder trycker ner den i händerna på mig och lyckligt utropar "och nu kan ju han äta samma mat som din andra katt eftersom han också är kastrerad".
Jag Barfar mina katter (varvat med lite blötfoder ibland) och är allt annat än intresserad av att ge RC eller något annat torrfoder, än mindre göra någon så plötslig omställning som hon föreslog, och min då fertila hankatt hade redan ätit samma mat och i stort sett samma mängd som min kastrerade honkatt utan några som helsta problem.
Tog lådan efter en stunds obekväm tystnad, och gick sedan tyst där ifrån, jag orkade verkligen inte ta den diskussionen bara..
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#4 Haha hade samma problem. Hade en diskussion en gång med vettis… Orkar inte berätta mer att jag barfar 😃
min vet. påstod att applaws var dåligt foder… blev verkligen besviken på vet. kunnighet och gick besviket därifrån. hur kan han klandra mig för att ge mina småttingar applaws? det är ju ett kanonfoder!!!
Vilket pucko till veterinär! De vill ju bara försöka sälja på oss deras dyra skitfoder som är såååååå bra enligt dom. Kastrerade min hona förra månaden och fick så en sån påse men sa på en gång att jag inte ger mina katter sån där dåligt foder och de pratade ju såklart om hur bra det var. Frågade om de läst innehållsförteckningen och pekade då på ordet "majs och vete"… Såå katter äter grönsaker i det vilda då menar ni? Och tuggar i sig majs med glädje?
#7 man blir skitarg på sånt! man behöver tydligen ingen utbildning för att ha det yrket 😡

#4 Vad synd att du inte tackade nej till den dåliga maten och förklarade att du gav naturlig föda som alla katter borde äta! Fler bör blir medvetna! Har de inte vett att söka fakta själva så bör man som kunnig åtminstone ge dem en tankeställare ;)
Förstår din frustration och många andras!😮
När min Roger blev kastrerad blev även jag ombedd att byta foder på en gång. Tror jag däremot fick någon Hills kastratmat. Då visste jag inte så mycket om kattmat så jag tog veterinärens ord.
Så fort jag blev påläst gick vi över till blötmat (ibland barf) här hemma. För mina katter fungerade det superbra och på återbesöket ett år senare fick jag en massa komplimanger över hur friska mina djur var. Fick en massa frågor om vilket foder de fick eftersom de inte hade ökat i vikt och pälsen var så blank. Jag sa att de till största del får Mjau blötmat. Då rynkades det på näsan istället. De kallade in en djurvårdare som var mest kunnig om foder på hela kliniken, tydligen.
Jag fick förklarat för mig att blötmat och barf inte är bra för katten i längden, den behöver "någon att tugga i" (tydligen räcker inte ben) och benmjöl var inte att tänka på då "tillsatser" i maten inte var bra… Vilket ju låter väldigt ironiskt då hon istället förespråkade dietfoder. Vad tror de RC smakgaranti är av?🤔
Jag var supernöjd med den kliniken i övrigt, men angående foder var de inte jätteduktiga, vilket dock är vanligt vad jag förstår.
Tyvärr finns det väl inte mycket mer man kan göra än att tacka och ta emot maten och gå därifrån. Påsen kan man ju, som någon ovanför gjorde, skänka bort.
Du vet ju vad som funkar för din katt. Har den känslig mage och du har hittat ett foder som fungerar för den så finns det ingen anledning att byta. 👍
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Tacka och ta emot, skänk sedan kattmaten till närmsta katthem.😃
Fast tackar man ich ta emot med ett leende vad lör man dom då? Inget egentligen, ju fler som säger till ju bättre då kanske dom ser att det dom säger inte stämmer. Undra egentligen om dagens människor som utbilda sig till veterinär får lära sig om näringslära överhuvudtaget? Kan förstå att det inte var så för 10 år sen men idag? Tiderna förändras och forskarna upptäcker mycket saker
Sist jag var till vetten med min kattkille så tyckte vetten att han behöver bantas (ja han väger lite för mycket, jobbar på det) och upprepade gång på gång att jag skulle köpa deras lightfoder (Hills) för att det var det enda som fungerade. Jag nämnde då att jag försöker få över honom på enbart blötmat och då sa vetten att "ja, det finns ju dietfoder i blötform också men det känns onödigt, du kan sluta helt med blötfoder och bara ge torrmat. Bättre att lägga pengarna på ett riktigt bra light-foder istället" *Trycker upp Hills-påsen i ansiktet på mig*. Suck😕
Sålänge det är gratis, kan man ge det som godis ;)
Stå på er hos veterinären, säg nej tack och be dem behålla sitt torrfoder
Nej veterinärerna får ingen utbildning i näringslära, de får endast utbildning i foder
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Vi fick någon liten påse torrfoder och två portionspåsar blötmat. Blötmaten gav jag till missarna, verkade inte vara någon större skillnad mot Whiskas/Pussi/ICA, förutom en "snyggare" förpackning. Torrmaten har jag stående någonstans som reserv/godis. Var precis innan jag sjukskrev mig pga stress, så orkade faktiskt inte argumentera något om det. Prioriterade att ta mig hem med katten, bara.
Foderdiskussionen tar jag bara med veterinärer jag orkar bemöda mig ta diskussionen med vilket till dags dato har handlat om 2 st.😃Vi är inte överens i allt, men de köper hur jag utfodrar mina katter och kan inget annat säga än att mina katter mår bra av maten. Så försöker de inte pracka på mig någon kattmat heller.
Det är ett par veterinärer som sagt att en av mina britter behöver banta men jag är jag är klar med dem, veterinärerna alltså, så har de gett upp.
Jag brukar fråga dem om det finns särskilda möss för kastrater.
Jag fick höra att jag behövde byta till kastratfoder så fort min katt var kastrerad, detta när jag var där för chippning och vaccinering när han var endast 8-10 veckor gammal. Jag frågade bara hur tidigt de kastrerar där 🤔
Men hur kommer det sig att veterinärer och kattintresserade har så olika åsikter om foder? Det gör mig jätteförvirrad.

Tja, min ena veterinär blir ibland väldigt upprörd när jag i hennes närhet uppmuntrar folk till att ge sina katter rått kött. Hon hävdar bestämt att katter absolut INTE ska ha rått kött! Jag hävdar bestämt motsatsen och hänvisar till kattens naturliga diet. Numera tittar vi mest på varandra och enas om att vi inte ska börja argumentera om saken för vi vet att det bara blir en långdragen diskussion där ingen ger sig :P
Man har olika utgångspunkter för hur man ser på katten (djuret) tror jag. Jag är biolog och känner därmed en drös biologer. Ingen av dem tycker att det är konstigt att tex. BARFa. Det faller sig rätt naturligt för en biolog att man försöker efterlikna den kost djuren har anpassats för att äta. Biologi handlar ju i stort om att förstå sig på det här med evolution.😉
Veterinärer har som utgångspunkt att behandla sjuka djur. Antingen bota eller iaf försöka hålla dem i status quo. Då får man nog en helt annan infallsvinkel i hur man ska utfodra. Med sjuka djur blir det helt plötsligt väldigt viktigt med kliniska tester (det säger jag inte emot) och sjuka katter har ofta särskilda behov. När man väl har fastnat i det tänket är det nog lätt att överföra det på friska katter. Idag har ju marknaden formats så att friska katter "behöver" specialmat! Utekatter, innekatter, kastrerade katter, mogna katter, unga katter, perserkatter, norska skogkatter, sphynxar, siameser, för fin päls, för fina tänder osv. Vad sägs om att utfodra på ett sätt som faktiskt funkar för de allra flesta? Som funkar oavsett ras eller ålder, om du är ute eller inne och som ger dig fin päls och fina tänder?
De veterinärer jag har pratat med anser att risken att katten ska bli dålig av rå mat är stor pga bakterier som salmonella, E-coli etc. De menar också på att risken att utekatter får i sig dessa bakterier är mindre då de inte äter lika mycket bytesdjur jämfört med att utfodra med rå mat till varje måltid. Däremot har jag inte hört något negativt om blötmat, självklart ska det ju i så fall vara Royal Canin eller Hills, eller hur? 😉 Allt annat duger ju inte!
Man måste inte byta till ett nytt foder. Ge katten bara mindre av sin normala maten. :)
Min vet gav inte mig någon RC mat och gav inte mig rådet att byta till fodret. De frågade inte vad jag matar dem. De äter Applaws och Bozita (håller på att byta dem till Mjau).
Min hund äter också Applaws, som är lika bra för hundar, och jag ger henne maten med Vovve blötmat på det eftersom hon är gammal och har svårt att hålla vätska upp nuförtiden. Men hon blev sjuk som jag har sagt på min andra tråd eftersom jag matade henne med råkött/ben. Hon började ha blodiga diarré och kräkts flera gånger per dag. Så självklart ringde jag veterinären och de rekommenderade RC Intestional och Prokoline som verkligen fungerade utmärkt.
Det är inte det värsta maten men jag skulle bara mata det till mina katter i några veckor om de var sjuka och sedan tillbaka till Applaws. Mina är också kastrerad (en, och honan ska vara i januari), men planen är att mata mer med blötmat (100-150g per katt per dag) och mindre med torrmat (ca 1 dl för de att dela genom dagen). De äter inte upp allting ändå.
Vi fick också med någon påse mat (kommer inte ihåg märke dock, men dom två första ingredienserna var spannmål) från veterinären. Tyvärr var det mamma som hämtade, och hon litar blint på veterinärerna. Hade jag varit med så hade det nog blivit en liten diskussion. Tog rätt lång tid för mig att övertala mamma att det fodret inte var bra sedan, för hon ville fortsätta ge det eftersom veterinären sa att det var bra.
Efter rätt mycket tjat, så har jag dock övertalat mamma att bara ge Mjaus blötmat. Hade inte jag ha läst på, så skulle hon förmodligen fortfarande gett icas torrfoder…
Tycker också att det är dåligt att dom flesta veterinärer inte verkar kunna så mycket om foderlära, utan rekommenderar foder med massa spannmål i.
//Jessie
Jag fattar verkligen inte hur veterinärer kan vara så dåliga på det här med foder. Jag är djurvårdare och jag har fått lära mig att katter är 100% köttätare. Att katter ska ha ett foder utan massa spannmål och skit.
Jag fattar verkligen inte 🤔
De får ju betalt för att sälja deras pissiga foder. Jag har en kompis som köper färskfoder till sin hund från någon av djurskötarna på djursjukhuset här. Och djurskötaren måste nästan smyga med det för annars blir det rabalder på jobbet, sjukt? Absolut…
#27 Vi får inte betalt för att sälja foder, utan precis som alla annan produktförsäljning genererar det en inkomst/vinst men just foder är väldigt liten marginal på. Vi säljer ju även schampo, kosttillskott mm som vi inte heller "får betalt för"
Däremot är det begränsat med hyllplats och den prioriterar man till de fodertillverkare som säljer veterinärmedicinska foder, och de får då även ibland utrymme för sina sk "friskfoder"
#28 Du skrev tidigare att de endast får utbildning i foder, men av vilka? Rätt uppenbart om man tittar runt på vilket foder som finns och även baserat på de foder de rekommenderar. För mig är det samma sak som att få betalt för att sälja deras egna foder utan att egentligen bry sig om vad djuren naturligt sett äter. Det är ju vad hela denna tråden har gått ut på. Att veterinärer rekommenderar dåligt foder och fnyser åt annat…
#29 Veterinärer läser extremt lite näringslära och utbildas sedan i veterinärmedicinska foder av tillverkarna
De har ingen kunskap om friskfoder om de inte skaffar sig det av eget intresse.
Fast man kan ändå inte säga att vi får betalt för att sälja foder, vi köper in foder till kliniken och säljer det med liten vinstmarginal precis som vilken annan produkt som helst
#30 Jag tror inte du förstår vad jag menar. 🙂 Du skrev innan att den enda utbildningen de har är inom foder och det får dem så vitt jag vet från de företag vars foder de säljer. Och med tanke på vad veterinärer och andra djurvårdare då får för kunskaper är det uppenbart att dessa företag bara pratar om hur bra deras foder är och inget annat. Man ska alltid vara källkritisk till all information man får, speciellt när det kommer från ett företag och när de sedan endast rekommenderar detta foder och säger att allt annat är skit, är det för MIG samma sak som att få betalt för att sälja just dessa foder. Jag menar inte att de/ni bokstavligt talat får betalt för att sälja fodret, men du måste förstå mig att det är så jag har upplevt det utifrån de erfarenheter jag har haft med både hund och katt hos veterinär.
#31 Varför skriva en sak och mena en annan? Nej jag kommer aldrig tycka att vi får betalt för att sälja vissa foder
#32 Tur att det är tillåtet med olika åsikter då 😉
Men en del foder som säljs på veterinärstationer säljs endast där då vanliga zoobutiker ej får sälja dessa ex njurfoder. Det är anledningen till att de säljs hos vettarna. Någonstans måste du ju kunna köpa dessa foder eller hur?
#34 Jag antar att #33 menar att även zooaffärerna får betalt för att sälja foder….
# 34 Nej det får inte särskilt mycket de heller och nej det var inte vad jag avsåg utan det faktum att vissa foder betraktas som veterinärfoder och säljs endast hos vettarna. Ex RC Renal för njurar.
Läst igenom era svar och tycker detta är helt sjukt :/ Vart så paff av det vet. sa att jag inte kunde förmå mig att säga emot. Mina katter äter normalt Bozita blötfoder, en blandning av Acana & Carnia Lynx-torrisar + färskt kött & ben ett par ggr/veckan. Tycker detta är perfekt för mina katter.
Skulle aldrig gå över till RC… Vet. fodret får dom bara som godis, 2-3 kulor nån gång i veckan.
Appropå foder. Vi ansågs inte lämpliga att ta emot en katt i jourhem för att vi ger mjau blötfoder och inte foder från veterinären.
Tack och hej sa vi och sökte annan omplaceringskatt.
#35 Varför tar du det så personligt? 🤔 Jag uttryckte en åsikt, det blev kanske felformulerat från början men det finns ingen anledning att svara sådär… Jag tycker faktiskt att det är bra med veterinärfoder MEN de behöver se över innehållen.
#39 De veterinärmedicinska foder som finns på marknaden är väldigt anpassade för de sjukdomar de ska behandla/understödja och det finns ofta studier bakom dem.
Det ni pratar om i denna tråd är friskfoder, och som jag påpekat att de flesta veterinärer inte är ett dugg intresserade av eller pålästa om
#38 Du skojar? :O
Mjaus blötfoder är ju tusen ggr bättre än vet.foder/ledande torrfodermärke på marknaden..
#41 näpp är helt seriös och blev otroligr chockad själv. Tycker personligen att vi var jä**a bra kandidater för att ta hem en katthemskatt men vi föll på fodret. Inte första gången finska katthem gjort mig besviken
# 40 Det är precis vad jag säger. Förstår du inte det? Det är anpassat för katter som är sjuka.
Precis vad 43# säger det är ju just detta tråden handlar om! Men jag vet ändå fleeeeeeera tro dig på veterinärer som ändå rekommenderar deras foder som ett friskfoder vilket är helt absurt! Det borde införas en viss näringslära i veterinärutbildningen o h i te bsra utbildning om det foder som säljas
Hade en liten diskussion om foder på FB på Sibirisk katt. Ägarens katt ville ej äta applaws o jag tyckte hon kunde lämna till något katthem som jag alltid gör. Då hade hon tydligen läst att de bara tog emot RC!!
Kan det var möjligt?
#45 Låter ju helt befängt? :o hade jag drivit ett katthem hade jag bli it överlycklig om folk ville skänka foder!
jag vet inte om jag ger så mycket cred till veterinärers medicinska foder heller, man sätter katter med urinvägsproblem på torrfoder när dom mest av allt skulle behöva mer vätska och torrfoder fullt med spannmål till diabetiker, katter med hudproblem, Mjäll, svarthaka och kraftigt fällande päls vilket ofta blir bättre om man bara minskar spannmål och ökar köttintaget ger man också absurda mängder spannmål till.
Det är just på grund av sjukdom många, både hund och kattägare, går ifrån just veterinärsfodrerna.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#43 och #44 i samband med kastrering är det mycket sällsynt (händer inte?) att en veterinär rekommenderar ett veterinärmedicinskt foder
Utan de allra flesta lämnar med ett gratisprov på ett kastratfoder/lightfoder från någon av tillverkarna av de veterinärmedicinska fodren som finns på kliniken, dvs ett friskfoder
#47 Jag håller med men det finns iaf studier som visar på deras effekt även om det finns andra alternativ i många fall
Det som är mest skrämmande enligt mig är att veterinärer som inte är utbildad i "friskkost" ändå ger råd om det och till och med skuldbelägger kattägare för att de går emot dessa råd.
Är man inte insatt i ett ämne så ger man inga råd, speciellt inte när man har en sådan maktposition som en veterinär ändå har. Gemene man litar på att det veterinären säger är sant och varför skulle de inte? Det är ju egentligen de som ska vara experterna.
Jag har fått höra både det ena och det andra från veterinärer när jag utfodrade Teddy med BARF/blötmat. Allt från att han skulle bli undernärd till att han skulle smittas av ohyggliga sjukdomar från förorenat kött. Och jag kan erkänna att de första gångerna så tvivlade jag, jag gick hem och läste och läste och funderade på om jag höll på att tortera min katt till döds. Då var jag ändå påläst från början, innan jag ens funderade på att börja med BARF.
Jag har ännu inte läst en studie som visar på att BARF skulle vara hälsoskadligt för katter om den utförs på rätt sätt. Jag har däremot läst ett par studier som visar på negativa effekter av att katter äter för mycket torrfoder.
Jag kan acceptera att veterinärer inte kan något om friskfoder. Ingen kan veta allt och det är utanför dess område egentligen. Men då ska de heller inte rekommendera friskfoder av något slag utan hålla sig till veterinärmedicinskafoder.
49# du tog orden ur munnen på mig!! Instämmer helt
Veterinär säljer, som andra har sagt, Hills och RC eftersom det är bara dem som har skapat mat för djur med sjukdomar. Veterinär säljer inte Friskies eller så, RC är inte så farligt. Veterinär behöver sälja mat som hjälper djuren med sina problem- som min hund som behövde gå på mat för att sluta bajsa blod och det funkade eller en katt med njurproblem för att kunna leva. Det är helt okej att mata din hälsosam katt eller hund vad du vill men när/om de blir sjuka, lyssna på veterinären och byta tillfälligt till det andra fodret (RC eller Hills)-- veterinären vet vad de gör.
#45 #46
Det är kanske så att de bara vill ta RC så alla katterna kan få samma mat under tiden. Om de får små påsar av olika typer hela tiden då kommer de behöva byta kosten hela tiden vilket inte är bra för djuren.
En sjuk katt, eller en katt som har problem med något under en kortare eller längre period behöver troligtvis en speciell kost tänker jag. Inget konstigt med det alls. Men varför måste man byta foder bums (enligt vad jag har förstått att vissa har fått direktiv från veterinären att göra) så snart katten är kastrerad? Nog för att jag förstår att katter kan ha lättare för att gå upp i vikt när de är kastrerade, men är det inte ägarens ansvar att se till så att katten får i sig rätt mängd mat och att katten aktiveras på olika sätt?
Jag skulle gärna gå över på att barfa katterna helt men gör det inte just nu av olika anledningar. Först och främst så anser jag inte att jag har läst in mig ordentligt på detta så att jag har god kunskap om det.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#51 de företag som har veterinärmedicinska foder är Royal Canin, Hills, Eukanuba, Specific och Purina
Tyvärr kan man inte alltid lita på att veterinärer vet ens vad sjuka katter behöver för mat. Katter med diabetes ordineras fortfarande kolhydratspäckade foder när en stor del av dem går att få medicinfria med helt vanligt kolhydratfritt våtfoder. Katter med FUS ordineras torrfoder när det i princip råder vetenskaplig konsensus om att våtfoder är att föredra både för att bota och för att förhindra återfall. Katter med höga levervärden får "leverfoder" trots att höga levervärden i sig är väldigt ospecifika och det finns inget vetenskapligt stöd för att katter med "leversjukdom" mår bra av en särskild sorts foder. Katter med något förhöjda njurvärden sätts på njurfoder trots att det inte finns något vetenskapligt stöd för att njurfoder egentligen har någon positiv effekt förrän i ett mycket senare skede. Likaså saknas stöd för att katter med pankreatit skulle må bättre av specialfoder, men ändå ordineras de magra foder trots att vetenskapen snarare visar att dessa katter mår bäst på helt vanlig mat.
Sådant här är ju ingenting som gemene kattägare sitter med kunskap om utan de gör just det du föreslår, litar på veterinären och så går det åt skogen ändå.
Hur många veterinärkliniker har någon anställd som har till uppgift att hålla sig uppdaterad om vetenskapen kring just kost? Då snackar jag inte om att skicka iväg djursjukvårdare på kostutbildningar hos Hill's utan som verkligen har till uppgift att gå igenom den vetenskapliga litteraturen och skapa sig en enhetlig bild om det vetenskapliga läget kring kostbehandling av olika sjukdomar. Om det kunde utvidgas till utfodring även av friska katter vore det bra, men ett absolut minimum borde ju vara att hålla sig uppdaterad om utfodring av sjuka katter.
#53 Då så. :)
Jag kämpar med näbbar och klor på jobbet för att försöka öka intresset för katters utfodring, men det är svalt 😕
En undran… varför ska katthemmen ha dåligt foder som ni själva inte vill fodra med??
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#57 Ja du, själv tror jag att det beror på den "gamla sanningen" att innekatter "ska ha lightmat"..
Detta är enbart tankar utifrån den kontakten jag haft med katthem.
Kan nämna att här tar katthemmet emot allt foder med glädje..
#57 Förmodligen är det tanken att allt foder är bättre än inget foder.
#58 Ja det hoppas jag att katthemmen gör, jag bara undrade varför folk tycker att deras katter inte kan äta den maten men katthemmens katter ska göra det. Känns inte logiskt
Tyvärr har väl inte katthemmen råd att vara lika kritiska till kattmat som vi ägare kan. Bättre att katterna får mat överhuvudtaget än att bara äta t.ex. applaws eller barf.
#61 Fast jag kan tänka att dessa katter borde väl vara känsliga om några, som haft det tufft många gånger. Tycker ändå det är ett konstigt resonemang.
# 62 Alla katter på ett katthem behöver inte samma mat och kommer inte från samma omständigheter. Jag har ett katthem som jag brukar köpa mat till och de vill ha lite olika sorter både blöt-mat och torrfoder. Och det är oavsett vad mina egna äter.
#62 Jag kan tänka mig att det är mycket katthemmen skulle ändra på om det bara fanns pengar i överflöd.
#62 Snarare är det så att dessa katter har en tuffare mage eftersom de är van att äta det de kommer över oavsett vad det är. Ungefär som att vi svenskar inte alltid fixar maten i vissa länder då våra magar inte är vana vid de kryddorna eller den bakteriefloran, medan infödda inte har några som helst problem.
#63 visst är det så, jag menar bara att många här påstår att maten inte bör ätas av någon katt alls och då ska ju inte katthemmen heller ha det tycker jag.
#65 katter jag själv tagit hand om har varit väldigt känsliga, förvisso kvittade det vad jag stoppade i dessa, de var dåliga ändå tyvärr =(
#66 Det kan ju även bero på kroniska sjukdomar i mag och tarmkanalen och då hjälper som du säger nästan inget foder.
#67 är väl kanske lätt det blir kroniskt när de far illa