Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1602 ggr
Hennum
0

klickerträning med katt

hej

har funderat lite över det. funkar det på katter? det verkar funka på många olika djur men katter är ju som de är. Kyss har ni hört om det eller har ni testat själva?

/hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

siddelina
0

Vad är klickerträning?

Hennum
0

man har en liten grej som klickar när man trycker på den, tror jag. har aldrig hållt i en ens. och så lär man djuret att klicket hör samman med godis. så blir klicket i sig en belöning, efter ett tag. det är bra eftersom det går fortare att använda klickern än att säga "bra" eller ge godis. belöningen kommer i rätt sekund typ.

om jag har fattat det hela rätt.

eliasl
0

Klickerträning på katter fungerar jättebra, man får bara ha lite mer tålamod än med en hund. :)
Börja med att klicka in katten, klicka, ge godis, klicka, ge godis tills du märker att katten nästan letar efter godis när du klickar.

Sen är det bara att bestämma sig för vad man ska börja med. Börja med något lätt som "sitt". Varje gång katten sitter: klicka, ge godis. Katten kommer då snappa upp att varje gång den sitter så får den godis. Så småningom lägger man till ett tecken eller komando, tillexempel att säga "sitt". Sen får man finslipa så katten tillexempel bara får godis när den sätter sig i det ögonblick man sagt sitt, inte några sekunder efteråt.

Jag håller på med high five nu :) troll har lärt sig att det är vänster tasss som ska upp, och när hon lyfter tassen men ändå inte får godis, så lyfter hon den ännu mer för hon blir frusterad. Då klickar jag, så får man hålla på tills man har tassen så högt man vill, sen lägga till kommando/tecken.

Klickern kan man sen använda, inte bara för trick utan för att belöna tillexempel när de sitter i transportburen så de lär sig att transportburen är en positiv upplevelse.

Lycka till!

Ps: Läs boken Skjut inte hunden

Hennum
0

okej, vad roligt. jag trodde väl att det skulle funka på katter oxå, för vem går inte att muta? inte ens katter är väl så egna att de kan låta bli att mutas :D ska köpa en klicker nån gång och testa :D undrar vad de tycker om det egentligen. fast det är ju ingen som tvingar dem.

eliasl
0

det tycker jag du ska göra, de tycker nog det är roligt, de vet ju att klicket betyder godis så klickerträningen får dom och tänka till "vad var det jag gjorde förut när jag fick godis", så jag tror det är bra hjärnstimulans.

lollo822
0

hejjsan

jag har klickertränat min gamla katthona och hon katt sitt, kom,sitt namn,nej och ner… sedan hon fått ungar har jag ju tagit en paus me träningen.. men kul är det iaf! Tar ju längre tid me katten än va det tar me hunden..men det är det värt!

smurfan-13
0

Har oxå funderat på detta, men mitt problem är belöningen. Har en tveksamt godismotiverad katt, så tips om GOTT godis motages gärna. Kattungen blir nog lätt, men jag vill inte trycka i honom en massa godis än, då magen har varit lite småkänslig

Hennum
0

ska definitivt testa när ja e hemma igen. :D

mina katter hade blivit överlyckliga för allt utom grönsaker och viss kattmat de inte gillar. :P

jag har inget förslag på gott godis, för jag köper aldrig kattgodis, någon annan som har?

eliasl
0

jag kör med vanlig skinka, funderar bäst för mina katter :)

rulda
0

skinka, ost, leverpastej och köttbullar är stora favoriter här hemma.

lollo822
0

Jag brukar belöna me korv i pytte bitar! Samma belöning som jag ger hunden… funkar kanon! De blir gott men i små portioner…fast inte för att min katt någonsin har ratat mat!

TheRasmusLover
0

Var kan man köpa en såndärn Klicksak??

paronskrutten
0

djuraffär..(finns andra ställen)

Helena

[sweetestperfection]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag klickertränar min katt, det går jättebra och han älskar det. så fort jag tar fram mina "träninsgtillbehör" så börjar han spinna o spinner konstant tills träningen är slut. men man får ha tålamod! om jag ger tecknet för "ligg" så kastar han sig inte ner och lägger sig som en hund skulle göra typ.. men som sagt de är katter och inte hundar :P

Jag har köpt frysta räkor m skal som jag ger till han. Ibland får han skinka också, men tycker nästan att den hinner bli gammal innan han har hunnit äta upp den. Räkorna tar jag typ fram fem-sex stycken från frysen och tinar i en liten burk  m varmt vatten o som jag sedan skalar och klipper i mindre bitar ^^ 

det finns en bok som handlar om att klickerträna sin katt.. den är helt okej och finns på adlibris.se att beställa. den är iofs på engelska, men den är ganska lätt att förstå ändå. Clicker training for cats - Karen Pryor

hoppas de inte blev alltför mycke babbel :P blev lite till mig när jag såg att fler tränar sina katter :D

rulda
0

Nu har jag också börjat träna mina kissar. Blev så nyfiken när ni skrev om det. Men jag tränar än så länge utan klickare och bara med min röst.
Började lite småt med att hålla en godisbit framför Trötters nos. Sen innan han skulle ta den så lyfte jag upp hans tass samtidigt som jag sa "tassen" om och om igen.
Efter fem stycken godisbitar så lyfte han på tassen när jag sa "tassen" men han blev lika förvånad som jag blev så han glömde att äta godisen :)

eliasl
0

#15 *skratt* men det positiva med att ha en klicker är att katten vet att han/hon gör rätt. Det är även lättare att gå vidare, tillexempel att katten ska högre med tassen.
Men visst är det kul! På min hemsida, senaste bloggen la jag just ut en film på troll som tränar high five, inte den bästa men hon gör två fina high five i slutet av filmen. Gå gärna in o kolla! :) Det kommer fler filmer på henne, när kameran är laddad, för hon är mycket duktigare nu!

rulda
0

#16 va duktig hon var! Helt otroligt… men jag fortsätter med "vacker tass" här hemma ända tills jag har införskaffat en klicker :D hur mycket kostade den?

eliasl
0

Gör det! man behöver kanske inte ha just en klicker, har du ingen leksak eller nåt som låter. Bra på att knäppa med fingrarna kanske? Bara det är ett ljud, som du först tränar in. Ljud-->godis, ljud-->godis tills katten snappat upp att ljudet betyder godis. Sen är det bara att klicka vid det beteende du vill förstärka.

kostad för klicker? hmm jag vet faktiskt inte, jag fick min :) men det är nog inte mycket, en 50lapp kanske? man behöver ju ingen flashig.
Men det är kul att ha tillhands så man kan fånga många konstiga beteenden till nåt kul :)

[sweetestperfection]
0

de "jobbiga" när man ska lära nåt nytt tycker jag att iaf olle kör typ hela registret med allt han kan och provar och provar tills det blir rätt, har svårt att hålla mig för skratt ibland :P ser lite kul ut. spec när han vill ut eller ha mat och sitter vid dörren/matkoppen och räcker vacker tass ^^ "de brukar juh funka"

eliasl
0

#19 ja mina katter sitter också och lyfter tassen lite då o då för att testa, men det är för att jag inte har fått ett ordentligt kommando på det än, när man fått det så kommer katten bara göra tricket när kommandot kommer. Men visst är det skoj att titta på dem när de testar med allt möjligt.

mina
0

Vem har skrivit skjut inte hunden? / Marina

eliasl
0

Karen Pryor "skjut inte hunden, en bok om operant inlärning i vardagen" Så den handlar inte bara om djur utan hur du hanterar positivförstärkning i vardagen, mycket intressant :)