Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 891 ggr
pernillaoscarsson
1

Besök av hankatt

Jag har bott i min nya lägenhet i två veckor nu och ungefär lika länge har jag och mina två honkatter haft besök av en stor och maffig hankatt. Han hoppar upp och sätter sig i fönsterkarmen till sovrummet och stryker runt fönsterna i vardagsrummet. Mina katter tycker ju detta är jättespännande då dessa är innekatter och inte träffat andra katter tidigare.

I början var detta lite småkul enligt mig, en beundrare till kisarna. Snäll såg han också ut o vara. Men nu de senaste dagarna har han blivit kaxigare. Han fräser åt mina katter, slår med tassarna mot fönsterna. Mina katter reagerar såklart och fräser tillbaka och burrar upp sina svansar. Men de är fortfarande väldigt nyfikna på honom. Jag gick ut en kväll och skulle kolla ifall han hade halsband.

Jag satte mig ner och lockade på honom, han kom fram och var hur kelig som helst. Han strök sig upp mot mig och visade att han ville bli klappad. Men plötsligt ändrade han beteende helt och satte klorna i sidan på mig och gav mig ett bett i handleden. Bara så där. Nu börjar jag fundera ifall det är så bra ifall han springer runt vårt hem och kaxar sig. Tänker mest på ifall jag öppnar dörren utan att veta att han är där och han springer in, eller ifall mina katter smiter ut. Hur skulle det bli.

Mamma tycker att jag ska hälla vatten på honom men jag har inte hjärta till att göra det. Jag är inte den som är elak mot djur. Så hur tusan ska jag göra för att bli av med honom?

[sorbel]
3

Va extra noga och tvätta såren väldigt bra! Det kan VÄLDIGT lätt bli infekterad om det är en kattbit. 

Det samma hände till mig när jag klappade en främling hankatt. Verkligen förvånad. (jag klappar inte främling katter längre eftersom nu har jag katter och jag vill inte ge dem kattpest/kattsnuva eller nåt). Tror att inte det finns nåt du kan göra eftersom utekatt får gå vart som helst, även om det stör andra. Klappa inte katten igen och när han kommer till fönstret kan du spraya honom med vatten. Att spraya är inte så farligt- jag gör inte det med mina katter - men han är otrevligt och stör dina katter. Och det är verkligen ganska allvarlig med kattbit.

Han kan definitivt döda dina katter och han ser din trädgård som hans revir-- honorna är trespassers och säkert kastrerad. Han skulle vilja bli av med dem. Om han dödade inte dem, skulle han skrämma dem iväg.

jnielsen
0

Jag har en vän med samma problem; de bor i hus och ett tag strök det en annan katt runt deras hus. Vid ett tillfälle stod fönstret på glänt, ett sånt som öppnas i underkant genom att man lutar det. Genom den smala glipan kom en av deras (kastrerade) katter i bråk med främlingen, det resulterade i veterinärbesök och medicinering för att deras katt fick en klo i ögat. Dessutom var deras katt superstressad och orolig ganska länge efter, och blev superarg så fort främlingen närmade sig.

Efter ett tag tror jag  att katten försvann..