Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 451 ggr
Atropa
0

löpandes hona

Mjau!

Min hona har börjat löpa… ack så jobbig hon är…

hur länge pågår löpningsmönstret? har dom uppehåll någon gång?

tack på förhand

[Emma--]
1

Löper ca en vecka. 

Sen hur ofta varierar, men vissa börjar löpa ofta och tar bara paus några dagar. Så det kan vara dags att boka tid för kastrering då det är väldigt stressande för en hona att löpa. 🙂

[[pimey]]
1

Boka tid för kastreing

Atropa
0

#1 precis min tanke! vill gärna klippa båda mina honos samtidigt för dom blir oftast stressade när ena mår kass, o en vecka efter är det nästas tur… kan man klippa en hona som inte börjat löpa eller bör jag vänta?

[Emma--]
0

#3 Det går kastrera även om honan inte börjat löpa så det är bara att boka tid för kastrering. 

Det enda veterinärerna inte gärna gör är att kastrera medans en hona löper pga blödningsrisken.

Atropa
1

#3 så bra! då blir det till att gå till vet. praktiken som ligger i samma hur som jag bor i :) ( bor i lågenhet) så det är mycket praktiskt att ha en så nära :)

IceJossan
1

#5 Smidigt! :) Glöm inte att ID-märka! Även innekatter kan råka smita ut, bli utsläppta av hantverkare, försvinna från sommarstugan eller hamna på vift när helst annars, och är katterna då ID-märkta så är det 100 gånger troligare att du får tillbaka dina missar när någon hittar dem, än om de inte är ID-märkta.

Atropa
2

#6 självklart ska jag ID-märka :D har skaffat hus som jag flyttar till i sommar så då är det ett stort krav eftersom dom kommer gå utomhus med! vill inte mina missar ska springa bort och inte bli funna :/